Hovedmeny

Vanskelig å koble tilhengerkontakt

Startet av thebadger, søndag 16. juli 2023, klokken 16:19

« forrige - neste »

thebadger

Hei! Jeg har en henger og et sykkelstativ so jeg har brukt uten noen problemer på TM3
Skulle på hytta med ny TMY for en uke siden, og da måtte jeg bruke vannpumpetang for å få vridd rundt kontakten til sykkelstativ. Prøvde henger og det var like vanskelig.
Glemte å ta med tanga på hytta så ble en uke med sykkelstativ på siden jeg ikke fikk av kontakten.
noen som har vært borti lignende? Jeg kvier meg for å opprette servicetime siden det alltid er bortkastet

Klykken

Flere sier at kontakten er montert oppned, slik at den bl.a er helt jævlig å feste og lokket blir da hengslet i nerkant slik at det blir liggende fukt i kontakten.

Har tenkt å få de til å snu kontakten ved neste servicebesøk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på søndag 16. juli 2023, klokken 16:31Flere sier at kontakten er montert oppned, slik at den bl.a er helt jævlig å feste og lokket blir da hengslet i nerkant slik at det blir liggende fukt i kontakten.
Hm, merkelig. Snur man kontakten vil jo platen på pluggen komme helt inn til kanten, noe som vil være veldig klønete. Skjønner ikke helt hva problemet er, har brukt det 40-50 ganger til nå. Kanskje forskjell på typen plugg? 
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

thebadger

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. juli 2023, klokken 16:48
Sitat fra: Klykken på søndag 16. juli 2023, klokken 16:31Flere sier at kontakten er montert oppned, slik at den bl.a er helt jævlig å feste og lokket blir da hengslet i nerkant slik at det blir liggende fukt i kontakten.
Hm, merkelig. Snur man kontakten vil jo platen på pluggen komme helt inn til kanten, noe som vil være veldig klønete. Skjønner ikke helt hva problemet er, har brukt det 40-50 ganger til nå. Kanskje forskjell på typen plugg? 
Vet ikke hva som er feil på min, men vi var 4 sterke menn på hytta, han ene har never som gammel-Erik og har aldri tapt i håndbak, ingen av oss klarte å rotere støpselet for hånd.
Er samme med tilhengeren. Prøvde også 13 pol adapter for gamle hengere, den får jeg ikke plass til da lokket ikke kan åpnes nok (hengslet i bunn)
Som nevnt har jeg brukt dette utstyret på den gamle TM3 vi hadde, der koblet jeg til alt knirkefritt.

geear

Høres ut som kontakten og/eller fangeren står veldig langt ned/opp sånn at det blir maks vanskelig. På LRen min var det helt uproblematisk, på P så er det litt trangere, støpselet tar litt i gummien i lokket når det skal vris på plass, men går helt fint. Vil tro man kan løsne kontakten og justere litt på ting for å få bedre klaring?

TeslaMYQS

Jeg måtte ta ut det gummilokket/pakningen i lokket til kontakten for å klare å vri den rundt

oroar

Jeg skrudde ut de tre skruene, vridde kontakten 120 grader mot klokka og satte i skruene igjen. Funker greit med adapter nå.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Handyman

Jeg har et adapter som krever svært mye kraft for å vri den på plass. Jeg er svært sterk i klypa (ikke for å skryte) og sliter med å vri den på plass. Støpselet jeg monterte på hengeren går derimot lett som en lek.
Det er altså stor forskjell på det som plugges inn. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thebadger

Sitat fra: oroar på søndag 16. juli 2023, klokken 22:26Jeg skrudde ut de tre skruene, vridde kontakten 120 grader mot klokka og satte i skruene igjen. Funker greit med adapter nå.
Gjorde nettopp det samme, ble 100 reiser bedre. Fortsatt vanvittig vanskelig å få vridd rundt, men nå klarer jeg det i det minste for hånd.

geear

Prøv med litt silikonspray på plastdelene som roterer mot hverandre? Evt noe fett.

førategangtesla

Siden jeg er i tilhengermodus i dag og allerede har klart å skrape opp fangeren under dekselet 😄 så kan jeg svare her også.

Jeg kjøpte denne i dag https://www.jemogfix.no/adapter-13-7-pol/1184/9046916/

En mini adapter fra 13 til 7 pin. Jeg kappet av den pilten under, rett under lokket på adapteren. Denne adapteren gikk rett på som smør med glidemiddel uten skrik. Lokket på bilen min er opp ned, men denne går på uten å bruke noe makt i det hele tatt. Forøvrig helt tørt og fint under lokket.

Går utifra at den pilten som jeg kappet av i utgangspunktet skal treffe og ligge i lokket for å bli låst?

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 25. juli 2023, klokken 17:59Går utifra at den pilten som jeg kappet av i utgangspunktet skal treffe og ligge i lokket for å bli låst?
Ja, den skal hindre at adapteret kan "skrur seg ut". Hvorfor kappet du den av?

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. juli 2023, klokken 19:36
Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 25. juli 2023, klokken 17:59Går utifra at den pilten som jeg kappet av i utgangspunktet skal treffe og ligge i lokket for å bli låst?
Ja, den skal hindre at adapteret kan "skrur seg ut". Hvorfor kappet du den av?

For at den skulle være lett å få på, skal sies at jeg kappet den av uten å ha prøvd den først. Jeg synes det var litt snodig at lokket var opp ned i bilen og tenkte først ikke at denne tappen hadde en funksjon. Men i ettertid så har jeg jo lagt to og to sammen  :laugh:

Mulig at jeg får kjøpe en ny en, hvis den skulle være vrien så er det en mulighet å kutte halve tappen, den delen som treffer lokket først.

E_S

Å ha i adapter hele tiden er selve kongeoppskriften på korrosjon og problemer. Dessuten fortjener 7-pinskontakten kun en plass på dynga, da 9 av 10 lysproblemer på hengere med slik kontakt skyldes kontakten. 13-pinskontakten er tilnærmet problemfri. Å bytte støpsel på egen henger til 13-pins anbefales på det sterkeste, så får man heller ha den adapteren liggende i tilfelle man har behov for å kjøre noe med en slik museal kontakt. ;)
:)

Handyman

Sitat fra: E_S på tirsdag 25. juli 2023, klokken 20:57Å ha i adapter hele tiden er selve kongeoppskriften på korrosjon og problemer. Dessuten fortjener 7-pinskontakten kun en plass på dynga, da 9 av 10 lysproblemer på hengere med slik kontakt skyldes kontakten. 13-pinskontakten er tilnærmet problemfri. Å bytte støpsel på egen henger til 13-pins anbefales på det sterkeste, så får man heller ha den adapteren liggende i tilfelle man har behov for å kjøre noe med en slik museal kontakt. ;)
Støttes 100%!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA