Hovedmeny

Vanskelig å koble tilhengerkontakt

Startet av thebadger, søndag 16. juli 2023, klokken 16:19

« forrige - neste »

førategangtesla

Sitat fra: E_S på tirsdag 25. juli 2023, klokken 20:57Å ha i adapter hele tiden er selve kongeoppskriften på korrosjon og problemer. Dessuten fortjener 7-pinskontakten kun en plass på dynga, da 9 av 10 lysproblemer på hengere med slik kontakt skyldes kontakten. 13-pinskontakten er tilnærmet problemfri. Å bytte støpsel på egen henger til 13-pins anbefales på det sterkeste, så får man heller ha den adapteren liggende i tilfelle man har behov for å kjøre noe med en slik museal kontakt. ;)

Jeg kjører ikke med adapter hele tiden, ei heller hengerfeste. Både 13 pin kontakt på bil og hull til hengerfeste fikk en dæsj fluidfilm før jeg stengte lokket/plugget igjen hengerfeste hull  :laugh:

Hvorfor er 13 pin så mye bedre? Er ded tanke på tetthet i kontakten?

sjokomelk

Det er ingen "dødgang" i en 13-pin når den er plugget inn og rotert i lås. Den kan heller ikke falle ut underveis. Pinnene i kontakten er støpt fast i et stort stykke plast og vil ikke utvide seg eller bli "slappe i fisken" som de på 7-pin gjør. Og den har mulighet for flere funksjoner og lys på tilhengeren. Bl.a. ryggelys, styring av elektriske bremser og lading av 12V-batteri på campingvogn.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

peterka

Eg skar av foten på adapterte og da passet det fint. Dremmel med liten kappskive gjorde susen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA