Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer Sommerferie 2023

Startet av elektro, søndag 16. juli 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

Daniel_0007

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/l3WKX3/elektrisk-bilferie-gjennom-spania-med-familien-aldri-igjen

For de med Aftenposten abonnent, Spania kan vel ikke være så dårlig, tipper er mer hun som er litt noob som elbil sjåfør og vandt med å lade på norske ladere og selvfølgelig må de bruke tesla på forside bildet.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 19. juli 2023, klokken 00:47https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/l3WKX3/elektrisk-bilferie-gjennom-spania-med-familien -aldri-igjen

For de med Aftenposten abonnent, Spania kan vel ikke være så dårlig, tipper er mer hun som er litt noob som elbil sjåfør og vandt med å lade på norske ladere og selvfølgelig må de bruke tesla på forside bildet.

Ja, de hadde leid en Tesla Model X (kunne åpne dørene fra skjermen). Har mistanke om at det kanskje ikke var av de nyeste, og kanskje ikke med største batteriet. Tipper det ville vært nyttig å hatt appen / nettsiden Chargefinder, og gjerne sett hvilke ladeoperatører som finnes og registrert seg / fått brikke (evt. app).

Cargefinder er genial i Norge. Har i bildet filtrert vekk ladere med mindre enn 100kW effekt. Virker å være bra dekning i Spania.

Kunne nok vært bedre å kjørt en Model Y med tanke på "ladekilometer i timen". I Norge merker jeg at Mer ofte har raske ladere der Tesla ikke finnes...må bare finne ut om Spania har noen gode operatører i tillegg til Tesla.
https://chargefinder.com/no
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: vesttrønder på tirsdag 18. juli 2023, klokken 23:28Det at søyler ikkje fungerer er ganske plage, spesielt ved kø. Då blir det stemning etter folka som kjem. Traff mange veldig trivelege, andre litt meir tydeleg irriterte. Så dette må bli betre.
Dette synes jeg er det største problemet. Å komme til en ladestasjon med litt kø er greit, men når en eller flere stolper ikke virker blir det fort rot. Spesielt hvis det er få stolper til å begynne med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. juli 2023, klokken 07:53Dette synes jeg er det største problemet. Å komme til en ladestasjon med litt kø er greit, men når en eller flere stolper ikke virker blir det fort rot. Spesielt hvis det er få stolper til å begynne med.
Enig. Noen ganger er stolpene feilaktig "sykemeldt" av de som står i kø fordi de ikke har fått til lading. Dersom det ikke er feilmelding på stolpe eller i operatørens app, har jeg spurt de som er foran/bak i køen om det er OK om jeg gjør et forsøk (for også å ha avklart at jeg kommer tilbake til køen dersom det feiler). Og de aller fleste gangene har det da ikke vært noe problem å starte lading (bruker nesten utelukkende RFID-kort).

Er selv to uker inn i Europaferie på kryss og tvers av mellom- og sør-Europa nå. Litt ladeplanlegging må til (på samme måte som i ukjent terreng i Norge). Jeg ligger på en snittpris på 2,71 kr/kWh så langt (2256 kr, 832 kWh, 3265 km). Prisen er hjulpet av at jeg inngikk 12-månedersavale før prissstigningen i juni. Faste avtalekostnader er 39 kr/mnd. Destinasjons- og gatelading på AC (typisk 0,40-0,60 €/kWh) drar snittprisen opp, så jeg regner med at totalsnittet går litt ned når langkjøring hjemover i slutten av måneden regnes inn. Uten ladeavtale og selektivt valg av operatør ville prisen ligget på noe over det doble.

Sitat fra: Orbit på lørdag 27. mai 2023, klokken 14:48I Tyskland setter alle de store operatørene (Ionity, Elli [dvs VW-gruppen] og Digital Charging Solutions (dvs BMW, Hyundai, Mercedes, Kia etc]) alle opp ladeprisene fra 1. juni. Prisene går typisk opp fra ~0,30 €/kWh til 0,50-0,60 €/kWh for lading hos Ionity. Tegnes 12-månedersavtale nå i mai, så beholdes gammel pris ut avtaleperioden.

Det er mulig den samme økningen også kommer for norske kunder. Dersom en sitter på gjerdet med å tegne en ladeavtale for sommerferien, kan det hende det er gunstig å slå til før 31/5. Men ingen garanti fra min side....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 19. juli 2023, klokken 00:47https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/l3WKX3/elektrisk-bilferie-gjennom-spania-med-familien-aldri-igjen

Ganske åpenbart at dette var et hodeløst stunt av nybegynnere som heller ikke har gjort hjemmeleksa før avreise. Prøvde seg på "de vanlige variantene" i stedet for supercharger, og syns det var sjokkerende at det tok 20 minutter for 1 %. Helt sikkert AC-lading...  ::)

Hadde vært interessant å vite hva slags Model X dette var, og om den hadde CCS, uten at jeg egentlig tror de hadde opplevd dette som vellykket selv om det var en X LR. Ingen som kjenner denne Kristine Storli Henningsen og vet litt mer?

Kjenner også på skepsis når hun signerer med forfatter, journalist og blogger. Trengte kanskje noe "godstoff" å tjene noen grunker på.

MEN, å legge ut på europaferie med elbil, til strøk utenom hovedfartsårene, er definitivt fortsatt IKKE noe man gjør som urutinert, selv med en nyere Tesla med rask lading og lang rekkevidde, det er det ingen grunn til å legge skjul på. Det krever fortsatt noe planlegging utenfor allfarvei.

daktari

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 19. juli 2023, klokken 00:47https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/l3WKX3/elektrisk-bilferie-gjennom-spania-med-familien-aldri-igjen

Problemene har vært reelle for en nybegynner, men mye kunne vært håndtert bedre av mer erfarne. Kan virke som om de har begrenset seg til superladere.

Samtidig kommer man jo ikke unna at en rask 5 min bensinfylling på en bensinstasjon gir enkel påfylling av is og snop+toalett, da de nesten alltid er betjente. Ladestasjonene krever fort 20-30+ min.

På toppen vil jo 42 C kreve mye av AC med dertil hørende forbruk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Model X er jo også et drivhus til å begynne med. Det at de prøvde saktelading og så ble overrasket av det gikk sakte viser jo bare at de var helt nye på elbil. Greit nok det, mye rart som havner i avisene. Men ble ikke ordentlig provosert før "det var det ikke mange som hadde gjort før ham. Kanskje ingen"  :laugh:

'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 19. juli 2023, klokken 09:22Ganske åpenbart at dette var et hodeløst stunt av nybegynnere som heller ikke har gjort hjemmeleksa før avreise. Prøvde seg på "de vanlige variantene" i stedet for supercharger, og syns det var sjokkerende at det tok 20 minutter for 1 %. Helt sikkert AC-lading...  ::)
Når det første man gjør med elbil er å legge ut på langtur i Spania så er det vel dømt til å bli problematisk. Blir litt som om noen som aldri har kjørt fossilbil tar dieselbilen og klager over at den stopper når de fyller bensin...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: Orbit på onsdag 19. juli 2023, klokken 09:05
Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. juli 2023, klokken 07:53Dette synes jeg er det største problemet. Å komme til en ladestasjon med litt kø er greit, men når en eller flere stolper ikke virker blir det fort rot. Spesielt hvis det er få stolper til å begynne med.
Enig. Noen ganger er stolpene feilaktig "sykemeldt" av de som står i kø fordi de ikke har fått til lading. Dersom det ikke er feilmelding på stolpe eller i operatørens app, har jeg spurt de som er foran/bak i køen om det er OK om jeg gjør et forsøk (for også å ha avklart at jeg kommer tilbake til køen dersom det feiler). Og de aller fleste gangene har det da ikke vært noe problem å starte lading (bruker nesten utelukkende RFID-kort).

Enig. Det hender jo også at det tilsynelatende hjelper å bytte stolpe dersom man ikke får startet lading på et par forsøk. Dette har flere oppdaget, da blir det fort kaos. Lysene på stolpene til IONITY er geniale. Det virker imidlertid helt random hvilken farge de har.

Hadde som nevnt i en annen tråd en situasjon på Shell Tvedestrand (Recharge/Kempower) nylig, der jeg mistet min plass i køen bare for å oppdage at det stod bilde av en skiftenøkkel på stolpen da jeg hadde parkert. For så vidt tydelig nok, men jeg ante ikke at det var derfor bilen foran meg rygget ut fra plassen, eller om hen hadde fått ladet i det hele tatt. Autentisering med RFID fungerte, men lading startet ikke. I tillegg var det regnvær, tre forskjellige køer og masse bevegelse på stasjonen. Da ga jeg opp og gikk inn til resten av reisefølget.. Heldigvis måtte vi ikke lade.

Jeg prøver å lade på en sånn måte at passasjerene «ikke merker» det. Lading er et ikke-tema i bilen. De tror stoppene handler om helt andre ting. :) Men da må tilkobling gå smooth..

Når det gjelder artikkelen i Aftenposten virker det nesten som forfatteren har brukt AI til å skrive en negativ artikkel om elbilferie i Spania. Jeg tviler ikke på at det kan være vanskelig å lade på landsbygda der, uten noen forberedelser, men det er nesten en corner case. Og artikkelen inneholder påfallende lite informasjon om ruta, hva de skulle se/gjøre, om bilen, hvilke kart/apper, autentiserings- og betalingsmetode de brukte, mm.

Har bistått en bekjent som er førstereis med leid elbil i Italia litt i sommer. Det har gått fint, men har oppdaget at informasjonen i PlugShare, ChargeFinder, ABRP og Enel X appene ikke samsvarer. Jeg ser jo også at min egen e-tron slett ikke inneholder alle nye ladepunkter, mens noen står oppført som 50 kW mens de er oppgradert til 150 kW+, har byttet navn/plassering osv. Dette burde EU og norske politikere ta tak i.

Det finnes jo tydeligvis en vilje til å lykkes, men at bankkort skal løse alt et blindspor.. e-roaming og en felles database, med live status på stolpene, er etter min mening det som skal til. I Norge har vi jo NOBIL databasen som er utgangspunkt.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

vesttrønder

Sitat fra: elektro på torsdag 20. juli 2023, klokken 09:13
Sitat fra: Orbit på onsdag 19. juli 2023, klokken 09:05

Enig. Det hender jo også at det tilsynelatende hjelper å bytte stolpe dersom man ikke får startet lading på et par forsøk. Dette har flere oppdaget, da blir det fort kaos. Lysene på stolpene til IONITY er geniale. Det virker imidlertid helt random hvilken farge de har.

Hadde som nevnt i en annen tråd en situasjon på Shell Tvedestrand (Recharge/Kempower) nylig, der jeg mistet min plass i køen bare for å oppdage at det stod bilde av en skiftenøkkel på stolpen da jeg hadde parkert. For så vidt tydelig nok, men jeg ante ikke at det var derfor bilen foran meg rygget ut fra plassen, eller om hen hadde fått ladet i det hele tatt. Autentisering med RFID fungerte, men lading startet ikke. I tillegg var det regnvær, tre forskjellige køer og masse bevegelse på stasjonen. Da ga jeg opp og gikk inn til resten av reisefølget.. Heldigvis måtte vi ikke lade.

Jeg prøver å lade på en sånn måte at passasjerene «ikke merker» det. Lading er et ikke-tema i bilen. De tror stoppene handler om helt andre ting. :) Men da må tilkobling gå smooth..

Når det gjelder artikkelen i Aftenposten virker det nesten som forfatteren har brukt AI til å skrive en negativ artikkel om elbilferie i Spania. Jeg tviler ikke på at det kan være vanskelig å lade på landsbygda der, uten noen forberedelser, men det er nesten en corner case. Og artikkelen inneholder påfallende lite informasjon om ruta, hva de skulle se/gjøre, om bilen, hvilke kart/apper, autentiserings- og betalingsmetode de brukte, mm.

Har bistått en bekjent som er førstereis med leid elbil i Italia litt i sommer. Det har gått fint, men har oppdaget at informasjonen i PlugShare, ChargeFinder, ABRP og Enel X appene ikke samsvarer. Jeg ser jo også at min egen e-tron slett ikke inneholder alle nye ladepunkter, mens noen står oppført som 50 kW mens de er oppgradert til 150 kW+, har byttet navn/plassering osv. Dette burde EU og norske politikere ta tak i.

Det finnes jo tydeligvis en vilje til å lykkes, men at bankkort skal løse alt et blindspor.. e-roaming og en felles database, med live status på stolpene, er etter min mening det som skal til. I Norge har vi jo NOBIL databasen som er utgangspunkt.

Ja, rett og oppdatert info (også om pris, rabattart eller ikkje) er viktare enn kredittkort i og for seg.

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 20. juli 2023, klokken 09:13Det finnes jo tydeligvis en vilje til å lykkes, men at bankkort skal løse alt et blindspor.. e-roaming og en felles database, med live status på stolpene, er etter min mening det som skal til. I Norge har vi jo NOBIL databasen som er utgangspunkt.
Tja, vet ikke jeg. Kjørte gjennom Finland og Sverige i sommer, og ladet på diverse steder. Blandet annet på ett par OKQ8 stasjoner. På den første virket BMW kortet helt fint. På den andre virket det ikke, men apple pay på klokka fikset biffen. På en Eviny lader virket hverken brikke eller app, og siden det ikke var støtte for betalingskort fikk jeg ikke ladet. Ganske kjipt når du står der med 15% SOC og henger på bilen og uten dekning på mobilnettet.

Å bruke Apple Pay til å betale var akkurat like enkelt som å bruke RFID, bare at man slipper å ha en egen brikke og å registrere seg hos en ladetilbyder. Eneste grunnen til å foretrekke RFID er rabattavtaler, som bare gjør ting dyrere totalt sett uansett.

Eneste som er bedre er Plug & Charge, men da må man jo og ha en avtale og kort registrert en eller annen plass.

Selv hadde jeg vært veldig happy om alle ladere hadde hatt kontaktløs kortbetaling og stoppet der. Det ekstra sekundet det tar å sveipe klokka foran kortleseren  når jeg uansett plugger laderen i bilen koster meg ikke en kalori.

OlaM

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. juli 2023, klokken 08:44Å bruke Apple Pay til å betale var akkurat like enkelt som å bruke RFID, bare at man slipper å ha en egen brikke og å registrere seg hos en ladetilbyder. Eneste grunnen til å foretrekke RFID er rabattavtaler, som bare gjør ting dyrere totalt sett uansett.

Du kan jo fint ha rabattavtaler basert på betalingskortet, det er jo sånn det funker i kassa med Trumf, Æ, Circle K Extra osv osv. Så kunne du satt deg i bilen etterpå, logget inn i appen (der din ID er koblet til kortet), trykket inn på den aktive ladeøkten og sagt "legg bil med ID xxx til som Plug & Charge".
'21 3LR

hELgenen

Jeg liker ikke plug & charge da man ikke ha kan ha f.eks en rabatt avtale som dekker flere biler,men må opprette en pr bil. For familier med flere biler er dette en deal breaker for å oprette avtaler. Tiden det tar å starte lading uansett løsning er uvesentlig. Selv med apper så går det ganske fort å få fyr på laderen.

Derimot opplever jeg stadig oftere campingvogner som blokkerer 2 ladere. Det er litt kjedelig å stå å kø når slikt skjer. Ser også at flere steder kunne man faktisk unngått å blokkere 2 ladere ved f.eks ikke kjøre inn og forbi en lader og stoppe ved lader 2. Mao kjøre isteden kun frem til første lader. Mange som kun tenker på seg selv her akkurat som så mange andre steder i samfunnet om dagen..
Men det samme skjer jo nedover Europa også ser jeg..så ikke norsk fenomen dette...Det begynner vel med badehåndkle mafiaen og så bare fortsetter tanken å utvikle seg..
Folk gjør de frekkeste ting for å sikre seg selv..

OlaM

Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. juli 2023, klokken 09:14Jeg liker ikke plug & charge da man ikke ha kan ha f.eks en rabatt avtale som dekker flere biler,men må opprette en pr bil.

Hvem sier at du må det? Det er jo ingenting som tilsier at man ikke kan koble flere biler til samme avtale.
'21 3LR

Moas

Jeg har gitt opp å hurtiglade på andre nettverk enn Tesla sin i Europa i år. Det hadde blitt for mye styr.

I Tyskland sliter jeg forøvrig med mangel på AC ladere ved destinasjoner og dyre priser når jeg har funnet en.

Gratis AC lading finnes også noen steder, som enkelte akzenta matbutikker, men disse har tidsbegrensinger.

Det mest irriterende i år var et hotell i Tyskland som sa de skulle ordne en ladeplass for oss, og så viste det seg at det eneste de gjorde når vi kom var å peke en retning i byen hvor vi skulle kjøre for å lete. Da har man ikke skjønt spørsmålet.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA