Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY vil ikke alltid AC lade på full hastighet

Startet av hawK, lørdag 15. juli 2023, klokken 12:28

« forrige - neste »

hawK

Hei.
Har to stk Easee ladere seriekoblet på en 40A kurs. De er satt opp med lastbalansering og en enhet som «master».

Benytter oss av smartlading gjennom Tibber, og av og til når Model Y skal starte lading så trekker den kun 12A, selv om 32A er mulig og satt på roboten. Skjer kanskje hver fjerde ladeøkt.
Da må jeg stanse lading, ta ladekabel ut og inn, så er det full pupp.

Jeg har testet med begge laderne. Vår andre bil (Leaf) virker ikke å ha dette problemet. Siden det er gamle Leaf så har den type 1 plugg så har ikke fått testet med annen kabel. Har heller ikke fått testet lading andre plasser med 32A AC.

Noen som har vært borti lignende?

Har kontrollert innstillinger både i Tibber og Easee appene, alt ser tilsynelatende ok ut der.

turfsurf

Sitat fra: hawK på lørdag 15. juli 2023, klokken 12:28Hei.
Har to stk Easee ladere seriekoblet på en 40A kurs. De er satt opp med lastbalansering og en enhet som «master».

Har ikke noe erfaring med det, men er laderne satt opp til fast enfas eller fast trefas? Har opplevd lignende problem når de står til auto...

PS: laderne er rent teknisk koblet i parallell på en kurs, ikke i serie, selv om det ser sånn ut.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Hvis det er riktig at de er seriekoblet (noe jeg sterkt tviler på) så kan du begynne med å parallellkoble dem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Dumt spørsmål, men har du sjekket hvilken farge lyset i ladeporten har når du bare får 12A? Hvis den blinker gult har du ikke satt kabelen skikkelig på plass.
Og hva sier instrumentpanelet/appen? Står det 12/12A eller 12/32A ? Hvis det står det første, er det fordi kabelen ikke er plugget skikkelig inn. Hvis det står det andre er det fordi bilen er justert ned til 12A (eller Tibber justerer ned til 12A). Hvis det står 12/32A skal du kunne justere opp til 32A via skjermen/appen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hawK

De er nok helt sikkert koblet parallell ja.

Laderne står til fast en-fas, som er riktig hos meg.

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 15. juli 2023, klokken 13:46Dumt spørsmål, men har du sjekket hvilken farge lyset i ladeporten har når du bare får 12A? Hvis den blinker gult har du ikke satt kabelen skikkelig på plass.
Og hva sier instrumentpanelet/appen? Står det 12/12A eller 12/32A ? Hvis det står det første, er det fordi kabelen ikke er plugget skikkelig inn. Hvis det står det andre er det fordi bilen er justert ned til 12A (eller Tibber justerer ned til 12A). Hvis det står 12/32A skal du kunne justere opp til 32A via skjermen/appen.

Det står kun 12A som du sier, jeg har ikke kontrollert lyset, så det skal jeg gjøre neste gang! Men den har låst seg fast, så skulle tro det betydde at den satt skikkelig.

Kim-

Du kan og sjekke easee appen. Der får du opp noen bokser som forklarer hvorfor det er muligens er redusert strøm.

Ligger under antall Amp og så begrensninger
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

hawK

Problemet viser seg antageligvis å være låsingen. Jeg skrev over at kabelen er låst, men det viser seg at den ikke alltid går i lås. Har ikke forstått hva jeg gjør galt de gangene den ikke låser seg, for den sitter skikkelig og jeg hører låsen slå, men kabelen fester seg likevel ikke og når jeg prøver å dytte den inn stopper den slik at det er tydelig låsen sånn sett fungerer.

På jobb testet jeg med en annen kabel hvor jeg ikke klarte å fremprovosere feilen. Får prøve med shuko laderen evt., så må jeg vel bare melde det til Tesla

sjokomelk

Hvis du får feil på ladekabelen din hjemme, men ikke på andre ladekabler, så er feilen på ladekabelen din hjemme. Er det Type2-kabelen som fulgte med bilen eller en annen? Hør med der du fikk den fra om du kan bytte den fordi den ikke går i lås som den skal. Er mest sannsynlig bitteliten støpefeil på pluggen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på mandag 31. juli 2023, klokken 10:39Hvis du får feil på ladekabelen din hjemme, men ikke på andre ladekabler, så er feilen på ladekabelen din hjemme. Er det Type2-kabelen som fulgte med bilen eller en annen? Hør med der du fikk den fra om du kan bytte den fordi den ikke går i lås som den skal. Er mest sannsynlig bitteliten støpefeil på pluggen.
Det stemmer nødvendigvis ikke. Min far fikk til slutt byttet kontakt i bilen, etter at han først fikk ny TWC. Låsen funket andre steder (bla. SuC) og med "nødladeren". Tesla mente i starten bestemt at det ikke var noe med bilen, men da kontakten i bilen ble byttet var alt i orden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hawK

Det er den som fulgte med bilen (blå fra Mennekes vel).
Har ikke testet med nødlader enda, og kun noen ganger med en annen kabel.
Så tester litt til før jeg melder det inn tenker jeg

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA