Hovedmeny

Kjøleskap / kjøleboks - erfaringer?

Startet av largo, onsdag 12. juli 2023, klokken 10:56

« forrige - neste »

largo

Hei. Jeg tenker på å kjøpe en kjøleboks eller et kjøleskap til sommerens bilkjøring. Har i dag en liten boks som går i rom under bagasjerom med god margin, men den er ikke ideell å ha der da den utvikler en god del varme. Gulvet på bagasjerommet må i så fall av. Nå ser jeg at det er noen som har funnet på å lage kjøleskap i siden på bagasjerommet. Er det noen som har dette og har testet?

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

largo

Takk, og jeg har forsåvidt sett den tråden - men det var ingen med disse konkrete erfaringene, derfor tenkte jeg å skille det spørsmålet ut her. Vurderer sterkt å kjøpe, men hadde vært nyttig å vite fra noen med erfaring.

Uansett, takk for bidrag.

Andreas84

Det virker veldig praktisk å ha kjøleskap i siderommet. Mulig jeg er interessert i en slik selv🙂. Håper noen med erfaring kan bidra litt info om den. Jeg forsto ikke løsningen med 2 rom. På bildet ser det ut som en må ta ut alle brusboksene for å nå frukten i rommet under.

Hvor mange kWh vil et slik kjøleskap trekke? Hvis en kjører si 5 timer, er det så enkelt som 12vx5=60v = 0,06 kWh?

kaistian

Vis dere leser linken sjokomelk la inn, vil dere se at det ligger en link til en Youtube video med omtale/erfaring på boksen.

Handyman

Sitat fra: Andreas84 på onsdag 12. juli 2023, klokken 22:29Det virker veldig praktisk å ha kjøleskap i siderommet. Mulig jeg er interessert i en slik selv🙂. Håper noen med erfaring kan bidra litt info om den. Jeg forsto ikke løsningen med 2 rom. På bildet ser det ut som en må ta ut alle brusboksene for å nå frukten i rommet under.

Hvor mange kWh vil et slik kjøleskap trekke? Hvis en kjører si 5 timer, er det så enkelt som 12vx5=60v = 0,06 kWh?
Det er bare ett rom. Man kan dog dele det med en  rist. For å få effektiv kjøling må luften kunne sirkulere mellom matvarene. Pakkes det for tett så blir kjølingen begrenset.
Angå forbruk så kommer det an på hvor mye kompressoren går. Når den skal kjøle ned varm drikke vil gangtiden bli mye lenger enn når alt er blitt kaldt. Omgivelsetemperatur spiller selvfølgelig også inn.
Hvis boksen trekker 60W og kompressoren går 50% av tiden vil den bruke 30Wt. På 5 timer bruker den da 150Wt, eller 0,15kWt

Edit: ser at tilsvarende bokser trekker 45W så da er nok regnestykket mitt i konservativ retning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Andreas84 på onsdag 12. juli 2023, klokken 22:29Det virker veldig praktisk å ha kjøleskap i siderommet. Mulig jeg er interessert i en slik selv🙂. Håper noen med erfaring kan bidra litt info om den. Jeg forsto ikke løsningen med 2 rom. På bildet ser det ut som en må ta ut alle brusboksene for å nå frukten i rommet under.

Regnestykket gir ingen mening. 60 Volt kan ikke plutselig bli om til effekt og tidsenhet.

Vet ikke hva den boksen bruker, men min trekker maks 55 watt. Går kompressoren (kjølingen) hele tiden (noe den kun gjør for å oppnå satt temperatur), så vil den da trekke 55 watt kontinuerlig. I løpet av en time vil den da forbruke 55 W * 1 h = 55 Wh (watt per time), gjør den det i fem timer så blir det 55 W * 5 h = 275 Wh. Vil du ha det i kWh så deler du på tusen = 0,275 kWh. Oppgis forbruket ikke som effekt, men som strøm (A) og spenning (V), så er det feks 5 A * 12 V = 60 W.

MEN, forbruket avhenger altså av hvilken temperatur du setter boksen på, hva du putter inni den og hvor varmt det er rundt den, så det er vanskelig å gi et enkelt svar på annet enn maks.

Edit: Shit, tar for lang tid å skrive innlegg på mobilen, slått av Handymannen. 😂

largo

Takk for innspill og betraktninger. Jeg har nå bestilt en, så jeg kan bidra med noen erfaringer etter hvert.

largo

Da har jeg fått og montert boksen. Umiddelbare erfaringer er tre:

1. Passformen var ikke så god som på bilder og video. Jeg fikk den ikke «flush» med siden og turde ikke bryte for mye.

2. Boksen kjøler som bare det, og med sentry mode på virker den når bilen står parkert. Men det blir tilløp til fukt i form av kondens både inni og utenfor boksen. Dersom den produserer mye kondens utenfor boksen som da havner nedi siden på bagasjerommet så er det ugreit. Kan jo prøve å isolere den litt, men til seks tusen kroner forventer jeg noe mer enn et halvfabrikat.

3. Plassen inni er lite anvendbar til flasker etc. Mat går vel greit, men for å si det slik er det verdens dyreste kjøleskap målt i kroner per anvendbar liter.

Nå skal jet på langtur og får bygge noen erfaringer på den turen, men så langt er jeg ikke fullstendig overbevist. Dog er det fremste salgspunktet at den utnytter en unyttig plass i bilen, så har man pengene liggende kan man gjøre verre enn å handle.

Handyman

Støyer den mye? Kan man sove i bilen når den går uten å høre den?

RJK

Sitat fra: largo på mandag 17. juli 2023, klokken 22:09Da har jeg fått og montert boksen. Umiddelbare erfaringer er tre:

1. Passformen var ikke så god som på bilder og video. Jeg fikk den ikke «flush» med siden og turde ikke bryte for mye.

2. Boksen kjøler som bare det, og med sentry mode på virker den når bilen står parkert. Men det blir tilløp til fukt i form av kondens både inni og utenfor boksen. Dersom den produserer mye kondens utenfor boksen som da havner nedi siden på bagasjerommet så er det ugreit. Kan jo prøve å isolere den litt, men til seks tusen kroner forventer jeg noe mer enn et halvfabrikat.

3. Plassen inni er lite anvendbar til flasker etc. Mat går vel greit, men for å si det slik er det verdens dyreste kjøleskap målt i kroner per anvendbar liter.

Nå skal jet på langtur og får bygge noen erfaringer på den turen, men så langt er jeg ikke fullstendig overbevist. Dog er det fremste salgspunktet at den utnytter en unyttig plass i bilen, så har man pengene liggende kan man gjøre verre enn å handle.
Fikk du med en kile, og brukte medfølgende "papir" bak under montering? Jamfør etpar videoer jeg har sett, er det ganske avgjørende for å få den plassert riktigst mulig, så ikke borrelåsen henger seg fast på "feil" sted. Da blir det visstnok og vanskelig å korrigere i ettertid. Og man må starte forfra igjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

largo

Nei, det var med en klut men det stod ingenting noen steder om hvor den skulle brukes. Men når du nevner det så har jeg også sett en video hvor noen kiler ble brukt. Jeg prøvde å skimse med et DVD-cover men det hjalp ikke. Skal spore opp det du nevner og gi det et nytt forsøk i dag. Takk!

Handyman

Det er viktig å legge en plastfilm rundt boksen som dekker borrelåsene før boksen dyttes på plass. Når boksen er på plass så trekkes denne plasten ut og borrelåsen fester seg der den skal. Uten å gjøre det slik vil du ikke få den langt nok inn før borrelåsen biter.

RJK

Sitat fra: largo på tirsdag 18. juli 2023, klokken 07:45Nei, det var med en klut men det stod ingenting noen steder om hvor den skulle brukes. Men når du nevner det så har jeg også sett en video hvor noen kiler ble brukt. Jeg prøvde å skimse med et DVD-cover men det hjalp ikke. Skal spore opp det du nevner og gi det et nytt forsøk i dag. Takk!
Kluten er kun for å rengjøre den skinnende plasten for bl.a. fingeravtrykk, og er ikke ment brukt før etter at boksen er montert, da det nødvendigvis vil bli litt fingermerker. Og så tilsvarende når man vil få bort nye fingermerker som kommer under bruk. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

largo

Nå har jeg testet. Tror det må være designforskjeller mellom den i videoene og den jeg har kjøpt. Det er ikke mulig for meg å få den flush. Har også prøvd uten understell, ingen forskjell. Vel vel.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA