Hovedmeny

Kjøleskap / kjøleboks - erfaringer?

Startet av largo, onsdag 12. juli 2023, klokken 10:56

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: largo på tirsdag 18. juli 2023, klokken 16:26Nå har jeg testet. Tror det må være designforskjeller mellom den i videoene og den jeg har kjøpt. Det er ikke mulig for meg å få den flush. Har også prøvd uten understell, ingen forskjell. Vel vel.
Støyer vifta?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

largo

Sitat fra: Handyman på tirsdag 18. juli 2023, klokken 16:38
Sitat fra: largo på tirsdag 18. juli 2023, klokken 16:26Nå har jeg testet. Tror det må være designforskjeller mellom den i videoene og den jeg har kjøpt. Det er ikke mulig for meg å få den flush. Har også prøvd uten understell, ingen forskjell. Vel vel.
Støyer vifta?

Ikke nevneverdig. Ikke noe å trekke for, etter min mening.

geear

På ingen måte usannsynlig at det kan være forskjell på utformingen av lommene (trekket) etter om bilen er produsert i USA, Kina eller Tyskland, så spørsmålet er hva boksen er laget etter. Delene bilene er satt sammen av kan komme fra helt forskjellige produsenter. Ikke bare fabrikker.

Handyman

Sitat fra: largo på tirsdag 18. juli 2023, klokken 17:28
Støyer vifta?
Så en video av en tilsvarende, og den virket å støye mye, slik at man ikke kunne ha den på når man sover i bilen.

largo

Sitat fra: Handyman på tirsdag 18. juli 2023, klokken 20:34
Sitat fra: largo på tirsdag 18. juli 2023, klokken 17:28
Støyer vifta?
Så en video av en tilsvarende, og den virket å støye mye, slik at man ikke kunne ha den på når man sover i bilen.
Nå har jeg ikke planer om å sove i bilen, men den går jo ikke hele tiden. Om man slår den av hvis man er litt var for lyder, så holder innholdet seg noenlunde kjølig en stund etterpå. Det kan jeg forresten teste.

Hvordan er campmodus hvis man er var for viftelyder?

Andreas84

Hvis det du beskriver gjelder nyere TMY, stemmer ikke beskrivelsen:

Denne kjøleboksen for Model Y passer perfekt i venstre siderom i bagasjerommet på bilen din.

Kompatibilitet: Tesla Model Y fra 2019 til i dag. Kina eller Tyskland.

https://www.begood.no/products/kjoleboks-siderom-tesla-model-y?gclid=Cj0KCQjw8NilBhDOARIsAHzpbLChXtjdQsjtbXUevt2s8H8hhVkJInuFi7Xd-MgLFU_h8OrVvecoL_oaApfIEALw_wcB

geear

Sitat fra: largo på tirsdag 18. juli 2023, klokken 20:52Hvordan er campmodus hvis man er var for viftelyder?
Alt av viftelyder blir mye mer fremtredende når alt er stille rundt, så det er godt hørbar susing/vifte fra klima, så jeg kan nok tenke meg at noen vil plages litt. Men utetemp betyr jo også noe, iallfall på auto, og du kan såklart skru viftehastigheten til minimum. Er du vant med ventilasjonsanlegg på hoteller så er det neppe problem, mange av de bråker mye.

largo

Sitat fra: Andreas84 på tirsdag 18. juli 2023, klokken 21:45Hvis det du beskriver gjelder nyere TMY, stemmer ikke beskrivelsen:

Denne kjøleboksen for Model Y passer perfekt i venstre siderom i bagasjerommet på bilen din.

Kompatibilitet: Tesla Model Y fra 2019 til i dag. Kina eller Tyskland.

https://www.begood.no/products/kjoleboks-siderom-tesla-model-y?gclid=Cj0KCQjw8NilBhDOARIsAHzpbLChXtjdQsjtbXUevt2s8H8hhVkJInuFi7Xd-MgLFU_h8OrVvecoL_oaApfIEALw_wcB

Mjo, men jeg handlet fra Autohobby. Mulig det er forskjeller i design, selv om de jo ser klin like ut.

TeslaMYQS

Hvordan ser den ut når den er montert? Hvordan ligger den ikke flush?

På bildene på nett så stikker den lengre ut enn sidepanelene.

Andreas84

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 18. juli 2023, klokken 23:14
Sitat fra: largo på tirsdag 18. juli 2023, klokken 20:52Hvordan er campmodus hvis man er var for viftelyder?
Alt av viftelyder blir mye mer fremtredende når alt er stille rundt, så det er godt hørbar susing/vifte fra klima, så jeg kan nok tenke meg at noen vil plages litt. Men utetemp betyr jo også noe, iallfall på auto, og du kan såklart skru viftehastigheten til minimum. Er du vant med ventilasjonsanlegg på hoteller så er det neppe problem, mange av de bråker mye.
Helt enig med gear.
Jeg har bare sovet en natt i bilen og man hører klimaanlegget godt, men det er helt jevn dyp susing fra luft i bevegelse. Ikke noe av/på osv.
I videoen jeg nevnte (
https://youtu.be/Z1u1en_BPWU?t=946 ) høres det ut som en markant pipelyd (hvin) fra vifta i front. Det er kanskje ikke det samme produktet men, og kanskje lyden kommer ekstra godt frem på videoen. Men ser for meg at denne ville vært plagsom når den går på med jevne mellomrom.
I en kommentar skriver en at han solgte den på grunn av vifta (antar at det er støy fra vifta han mener).

geear

Jeg har også kun sovet en natt i bilen, men satte da kjøleboksen på utsiden av bilen, med kabelen gjennom bakluka. Fungerte upåklagelig.

Besnærende tanke å ha "kjøleskap" i en relativt dårlig utnyttbar sidelomme, men den er dyr, har lite plass og er upraktisk.

RJK

Sitat fra: Handyman på onsdag 19. juli 2023, klokken 11:29
Sitat fra: geear på tirsdag 18. juli 2023, klokken 23:14
Helt enig med gear.
Jeg har bare sovet en natt i bilen og man hører klimaanlegget godt, men det er helt jevn dyp susing fra luft i bevegelse. Ikke noe av/på osv.
I videoen jeg nevnte høres det ut som en markant pipelyd (hvin) fra vifta i front. Det er kanskje ikke det samme produktet men, og kanskje lyden kommer ekstra godt frem på videoen. Men ser for meg at denne ville vært plagsom når den går på med jevne mellomrom.
I en kommentar skriver en at han solgte den på grunn av vifta (antar at det er støy fra vifta han mener).
Gå til 17:13, så merker du at lyden er betydelig lavere. Og det er jo ganske naturlig at den roer seg ned når den er kommet ned i satt temperatur i forhold til når den jobber hardt med å senke temperaturen.

Tror jeg veldig greit hadde sovet som en stein på det lydnivået, selv om viftene fra AC står og surrer på lavt nivå samtidig. Men definitivt ikke når den er på det høyere nivået bare noen få sekunder tidligere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

petersv

Jeg kjøpte den billigste fra Biltema, til 250kr med Peltierelement, den har fungert bra gjennom hele sommeren, da passer jeg på å bruke kjøleelement i tillegg som vi fryser gjennom natta på hotellene/leilighetene vi har bodd i. Kompressorboks tar alt for mye plass for oss, så dette ble et greit og veldig rimelig kompromiss. Den står fin nede i brønne, og da på langs, ikke på tvers, så mye plass ved siden av, og utlufting er på toppen.

eisa01

Noen som har prøvd den nye Oyster fra Raufoss?

Tar ikke strøm, men med vakum-teknologi så er det kanskje brukbart likevel?

https://www.outsideonline.com/outdoor-gear/camping/oyster-tempo-cooler-review/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA