Hovedmeny

Km ved 100% Preformace

Startet av 5mern, onsdag 12. juli 2023, klokken 10:02

« forrige - neste »

5mern

Hei! Har nettopp hentet min Preformance, men stusser på antall km ved 100% oppladning. Bilen viser maks 481km ved 100% og det viser den allerede ca 30 min før ladning er fullført,og hopper mellom 479km og 481 km i de siste 30 min før 100%. Skal det være slik? Ringte Tesla, men personen jeg snakket med var låst på forskjellen med wlpt rekkevidde og virkelig rekkevidde.

geear

Du skriver ikke hva slags bil du har kjøpt deg så det er vanskelig å svare på tallet du får (det er høyere enn min Y Performance iallfall), men slapp helt av, helt sikkert 100% i orden. Teslaen indikerer (heldigvis ikke) WLTP-rekkevidde, men en rekkevidde som er mer realistisk (tror det er EPA).

5mern

Mod Y Preformance 2023. Det jeg reagerer på, er samme km rekkevidde de siste 30 min før fulladet.

geear

Helt normalt.

Trekker sikkert lite strøm de siste 30 minuttene på 100% (strømtrekket ser du på skjerm og i app), det betyr bare at den er så godt som full, men lastbalanserer cellene.

Bare husk at du ikke skal fullade bilen til vanlig, kun for langtur, og bør ikke stå lenge med 100%.

Ed_Eng87

Min helt nye MYP 2023 estimerer 377km ved 80%. Så dette er ikke i nærheten av wltp rekkevidde, men wltp er snillere en EPA hvis tesla baserer seg på EPA.

Ved 100% SoC kan det nok stemme at reel rekkevidde er 475-480km EPA. Dette med 21" så kommer det også an på farten,været og temperaturen ute og inne hva du ender opp med totalt.

Bilen beregner stadig etter hvordan du kjører de siste 25, 50 og 100 km for å estimere faktisk rekkevidde etter EPA da.

Nedgraderer man hjulene til 19" eller 18" får man da 5-7% mer rekkevidde, men bilen vet ikke at du har skiftet hjul og det spiller heller ingen rolle om du setter lavere dimensjoner i computeren, så etter en ladeøkt og kjøreøkt vil den estimere lavere forbruk fordi man nedgraderte hjuldimensjoner som igjen skal gi deg 500 km EPA rekkevidde.

Det beste da, er å kjøre en full test fra 100% til 1% og lade fra 1% til 100% og deretter gjøre samme test på ny med mindre oh lettere hjul. Da vil man få en ny og bedre estimering.

2023 Tesla MYP Quicksilver

geear

Virker som du snakker om noe annet, estimater er kun på navi/forbruksapp. Km-angivelsen man bruker for å få en idé om batterikapasitet er når man har km-visning på batteriet i stedet for prosent (trykk på batteriet på MCU og/eller i app for å veksle). Den varierer svært lite og er ikke et estimat, men en fast Wh per km verdi, uavhengig av vind og vær og bakker og siste kjøretur. Dette er basert på antall kWh tilgjengelig, som den får fra BMS. Enkleste måten man kan få en idé om batteridegradering, selv om det er langt fra scientific, kWh tilgjengelig kan variere noe med temperatur på cellene.

eivissa

Exactly what @geear says. Range indication is based on the usably battery capacity and a fixed constant. Since this is a MYP this constant is 165Wh/km and since this is a European Model Y, the battery pack is the LG 5L 79,#kWh.

This is how Tesla describes this algorithm in their internal technical documentation:

So you should not look at this number and compare it to WLTP, but know that this consumption is purely based on fixed EPA data and only interesting to calculate your current battery capacity.

480km x 165Wh/km = 79,2kWh  :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA