Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elendig utdatert kart, ikke oppdatert på 11 år

Startet av eisa01, tirsdag 11. juli 2023, klokken 17:16

« forrige - neste »

eisa01

Har nettopp fått meg en helt ny EV6 via Fleks

Det første jeg la merke til er at den prøvde å rute meg gjennom "Motorvogn forbudt"-skilt på to steder på vei hjem. Ene er tre år gammelt, mens det andre er 11 år gammelt!

Er det noen som har prøvd seg på avslag? Det er jo tydelig at de ikke bryr seg om å holde navigasjonen oppdatert. Går kanskje ikke siden jeg har via Fleks :)

vesttrønder

Kvar var dette? Kartet vårt er i allefall oppdatert med ny veg frå i fjor i nabolaget. Men nokon må jo melde inn nye skilt også reknar eg med, kan jo vere der det har svikta?

vesttrønder

Sitat fra: vesttrønder på onsdag 12. juli 2023, klokken 09:45Kvar var dette? Kartet vårt er i allefall oppdatert med ny veg frå i fjor i nabolaget. Men nokon må jo melde inn nye skilt også reknar eg med, kan jo vere der det har svikta?

Når det er sagt, traff på ei bussgate med "smøregrav" i går i Aalborg, så det er jo alltid ei sjans for å bli leda på ville vegar.

eisa01

Dette er i Oslo

Begynner å lure på om det er slik at disse restriksjonene ikke er i NVDB, som kanskje kan delvis forklare den labre datakvaliteten...

Edit: Fant ut at skiltene var i NVDB likevel, så her er det ingen unnskyldning

Er det noen som vet om det er TomTom eller Here Maps som er leverandør av kartdata til Kia?
Fant en artikkel om at det skulle være TomTom, men appen Kia Connect bruker Here Maps...

eisa01

Fant ut at det hadde kommet en kartoppdatering i midten av juni som ikke var lagt inn selv om bilen ble førstegangsregistrert i slutten av juni, så bilen hadde over ett år gamle kart...

For folk som vil oppdatere holder det med en 32 GB minnepinne, 64 GB er ikke nødvendig

Det fikset ihvertfall det skandaløse 11 år gamle skiltet som manglet, mens de 3+ år gamle skiltene fortsatt mangler

Rimelig sikker på at det er Here maps, siden de nå matcher hva onlineutgaven av Here har fått med seg

Edit: Ser og at bilen manglet en oppdatering fra November 2022 som la til OTA-oppdateringsstøtte, så skjønner ikke helt hva Kia driver med som leverer ut biler som er utdatert :)

thomasez

Det er forhandler som bør oppdatere bilen før de leverer den ut, så alt Kia sentralt kan gjøre er å prøve å kreve at de gjør så.

Det aller viktigste er at de i det minste stapper inn firmware vi ikke kan oppdatere selv. Forvarmerfiksen er enkel å sjekke ut for deg med ny bil. Har den ikke det burde du bare kjøre rett til forhandler og filleriste. Da har de ikke kjørt full update på firmware engang og det er isåfall elendig.

Kia bruker Here, på godt og vondt. Jeg har alltid hatt sansen for den, men noen ganger er det bærtur på gang. Men det er iofs Google også da. Det hjelper uansett at WAG også bruker Here, så man kan håpe på kontinuerlige forbedringer.

RJK

Prøv å naviger deg inn til Osterhaus' gate 8 i Oslo (A-food Market) f.eks. fra Elvebakken vgs. Google Maps navigerer deg riktig vei, min Hyundai Kona insisterer på at gata er enveiskjørt i motsatt retning. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA