Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjedekollisjon med trilling

Startet av tomboman, torsdag 29. november 2012, klokken 23:00

« forrige - neste »

tomboman

For 3 uker siden ville ikke min Leaf starte, jeg hadde hatt på forvarming via Iphone app og avbrøt forvarming manuelt. Jeg ringte Nissan Norge og klarte ikke å kommer igjennom på telefonen, klokken var 16.05

Dagen etter ringte jeg Witro bil og bilen ble hentet på min arbeindsplass samme dag. Jeg fikk beskjed om at de skulle ta kontakt så fort de visste mere.
2 dager etterpå ringte de og fortalte at bilen måtte sendes enten til Bergen eller Oslo. Ettersom firmaet jeg jobber i hadde kjøpt bilen hos et firma i Bergen, kunne de ikke være behjelpelig med lånebil mens min bil var på verksted. Etter en uke med klaging til Nissan Norge og firmaet som solgte oss bilen, fikk vi lånebil.
Feilen er visst noe med strømfordeler til batteri og Ptc-heater visstnok, problemet er ja at de ikke kan skifte begge delene på en gang.. De må prøve å skifte strømfordeler først, det betyr at jeg må vente i en uke først, deretter må jeg vente i fire uker hvis denne ikke virker, for da må jo Ptc-heater. Witro bil har vært svært hjelpsomme i denne saken.

Noen som har opplevd det samme?

masae

Var det forvarming med eller uten ladekabelen i?

Jeg har hatt lignende problem mange ganger når jeg har forvarmet bilen uten at den har stått tilkoblet en stikkontakt.
Bilen starter så og si aldri på første forsøk når forvarming uten ladekabelen i har stått på, men jeg har alltid klart å få start på den til slutt.
Som oftest starter bilen etter to-tre ekstra startforsøk, men ved to anledninger har jeg vært nødt til å prøve å starte over 30 ganger før bilen faktisk ville starte.
Har dog alltid fått start på bilen til slutt, og den fungerer akkurat som den skal når den først starter.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

tomboman

Ladekabel va ikke koblet til og det kom en haug med feilmeldinger, alle lys i dashbordet lyste..
Prøvde sikkert å få start 100 ganger uten at det ble noe annet resultat.
Så på internet at det kunne fikses ved å koble av minuspolen på batteriet, men det hjalp slettes ikke.
Håper at problemet ikke dukker opp når/om jeg får igjen bilen.
Rart at en slik enkel operasjon skal klare forårsake så store problemer.

gbzdoc

Scenarioet til masae har jeg også opplevd mange ganger etter at jeg sluttet å lade på jobb.

Har oppdaget at der funker best å vente et minutt før jeg prøver på nytt, fremfor å prøve å starte "ørten" ganger.

Skal ta det opp med BNH når den nå skal på service. :(

el nino

Kan grunnen til dette være at 12 v batteriet blir for mye tappet når ikke ladekabelen står tilkoblet under forvarmingen?




Rio

Dette er blant feilene jeg har meldt fra om til Nissan Nordic i Finland, for mange måneder siden. Det er nok en feil i firmware, hvor den ikke venter lenge nok i software før den starter bilen.

Én gang så gikk faktisk DC/DC-konverteren på bilen da jeg skulle starte den slik, og da måtte de få en ny fra Japan.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Grønn Bil

Vi har også dette problemet, men løser det ved å skru bilen helt av, og vente i ca 30 sekunder (til alt i dashbordet, inkludert "Brake" - instruksjonen, er av), før vi skrur den på igjen. Har alltid fått start på den på første forsøk på denne måten.

tomboman

Rart at Nissan Norge sier at det har bare vært et tifelle i Norge med denne feilen.
Witro Bil har folk på kurs nå for å kunne ta slike jobber i Trondheim.
Men at det kan ta opptil 8 uker å få fikset feilen er helt uforståelig for meg..

Thomas Parsli

Det tar fort 8 uker når man ikke har et komplett delelager i Norge -og insisterer på å ikke bestille flere deler samtidig.

Litt av problemet er nok Japansk kultur, som ikke akkurat premierer initiativ fra "vanlige" merkanikere.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA