Vurdering av hvorvidt dette er en god deal - E-tron 50 - 2020-modell

Startet av frodetromsø, fredag 07. juli 2023, klokken 08:27

« forrige - neste »

frodetromsø

Hei!
Skriver lite, og sjeldent, men nå trenger jeg litt assistanse siden jeg ikke klarer å bestemme meg og ombestemmer meg annenhver dag...

Jeg leaset i august 2020 en E-tron 50 - Advanced Sport fra forhandler her i Tromsø.
I tillegg la jeg på endel ekstra utstyr:

*Mythossort metallica-lakk
*Vinterpakke
*Side-ass/Presense bak
*Omgivelseskamera
*Oppbevaringspakke
*21 tommers sommerfelger
*Bang og Olufsen lydsystem
*Audi music interface foran og bak
*Skinn valcona-seter
*Solgardin bak
*Adaptiv luftfjæring
*Glanspakke sort
*Matrix LED

Bilen var satt opp med utstyr til å koste rundt 700 000,- i 2020.
Jeg har nå fått tilbud på å kjøpe ut bilen til 413 000,-, og er veldig usikker på hvorvidt dette er et bra kjøp i dagens "krise"-marked. Fordelen slik jeg ser det med å kjøpe akkurat denne bilen er jo at jeg har spekket den selv, har kjørt den selv (som en prest), og bilen er ikke hurtigladet i det hele tatt.

Alternativet mitt slik jeg ser det er å hente meg en brukt bil en eller annen plass i landet. Til omkring den prisen jeg har fått ser det ut til at jeg får meg enten en 2021-50-modell eller en 2020-55-modell, om enn med noe varierende utstyrsnivå. Bakdelen med dette er jo det motsatte av fordelene med å kjøpe "min egen" bil, samt at det vil koste meg omkring 10-15 000 i flybillett, overnatting, lading på vei oppover, mat på vei oppover etc.

Håper noen har noen meninger på hvorvidt det er en ok deal eller ei slik at jeg slipper å føle meg som en idiot om 6 mnd...:)
2019-modell, E-Golf - solgt
2020-modell, E-tron 50, Advanced Sport (levert juni 2020)

Marzo

Har bistått 3 stk med å kjøpe e-Tron på billig salg i det siste og sett på mange leasing biler som Møller selger.

Det er store forskjeller på hvordan bilene er behandlet, så er man heldig å finne en med det riktige utstyret så er det ikke sikkert at bilen ikke har riper på bakskjerm eller en skade i setet eller dashbordet.

Skal man langt unna 400 så er bilen ofte ribbet eller høy km.
Når du har hatt bilen fra ny og den har akkurat det utstyret du ønsker vil jeg påstå den er verdt prisen fremfor å håpe du finner en tilsvarende for 20-30 tusen mindre.

turfsurf

Kommer an på hvor langt den har gått. Er det relativt lav km (<50k) så synes jeg det er greit. Kjøpte nettopp en 2020 50 AS med vinterhjul gått 33k til 370k selv. Den kostet dog 580k ny (etter 50k rabatt).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

Du skriver ikke hvor langt du har kjørt bilen, men gjetter rundt 40 000 km siden 15k km/år er det vanligste ved leasing.
Jeg er ingen racer på finn, men finner ingen e-tron med skinn og B&O-anlegg(hvis det er viktig for deg) til under 430', og siden det er du som har kjørt bilen siden ny er det heller ingen overraskelser ift hvordan bilen er behandlet.

Hvis du skal fortsette å ha brukt e-tron tror jeg ikke du gjør noe særlig bedre kjøp enn å beholde bilen din.
Et pluss er jo som du sier at du får beholde akkurat det utstyret du valgte selv da bilen var ny.
Klart du kan finne en billigere 50, men da må du nok gi slipp på noe
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

Har aldri hatt leasingbil, men er det helt umulig å komme med bud? For eksempel si at du tar den for 400? De vet vel at det er dårlige tider for å bli kvitt biler, og får sikkert mye lavere betaling om de skal ha den på markedet via en tredjepart.

tromsø

Til info så får jeg nå etter tre år og 31 000 km en restkapasitet på 60-64 kWh.

Beregnet på samme måte og kun på turer når jeg brukt mer enn 66% av batteriet.

Har AC/DC ladet 70/30.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Oddaa

Sitat fra: geear på fredag 07. juli 2023, klokken 14:41Har aldri hatt leasingbil, men er det helt umulig å komme med bud? For eksempel si at du tar den for 400? De vet vel at det er dårlige tider for å bli kvitt biler, og får sikkert mye lavere betaling om de skal ha den på markedet via en tredjepart.
Jeg leverte inn en leasingbil i mai (plug-in hybrid). Forhandler var i dette tilfellet helt uinteressert i å diskutere utkjøpsprisen. De ville heller ikke gi meg serviceavtale eller utvidet garanti inkludert i prisen. Bilen ble lagt ut på markedet til 24.000,- mer enn prisen jeg fikk. Den ble solgt etter kort tid, men jeg vet selvsagt ikke hva den gikk for.

(Til spørsmålet ditt så er det selvsagt fritt frem å komme med et bud. Hva forhandler vil gå med på er en annen sak.)
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

frodetromsø

Takk for gode vurderinger!

Bilen har kun gått 25 000km.

Jeg fikk først tilbud om å kjøpe bilen for 425 000,-, og jeg "bød" 390 000,- for bilen i mai.
Jeg fikk da "motbud" på 413 000,- med beskjed om at det var deres utkjøpspris og at de derfor ikke kunne gå noe lavere/gi meg service på kjøpet. Hvorvidt dette stemmer eller ei vet man jo aldri, men det stemmer sånn nogenlunde hvis en tenker restverdi på omkring 55% av nypris (ca 700 000,-).

Basert på alle gode råd her inne (og egen vurdering selvfølgelig) heller jeg mot å kjøpe ut bilen.
Jeg er strålende fornøyd med E-tron, og kommer uansett til å kjøpe en og beholde den noen år :)
2019-modell, E-Golf - solgt
2020-modell, E-tron 50, Advanced Sport (levert juni 2020)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA