Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dashcam/Sentry mode: Min Model Y har blitt påkjørt mens den sto parkert

Startet av TerjeFjern, torsdag 29. juni 2023, klokken 14:43

« forrige - neste »

kaistian

Sitat fra: Mobileum på søndag 02. juli 2023, klokken 10:00Det finnes som sagt flere apper. Felles for dem alle er at de nå benytter Token som gjør det unødvendig å gi fra deg brukernavn og passord.
Det spørs om hvordan de får/henter dette tokenet.
Noen henter det for deg og da gir du fra deg brukernavn og passord til en tredjepart/app, andre igjen må du selv legge inn tokenet.

Uansett framgangsmåte er det mye man kan gjøre med tokenet, så man bør kun bruke systemer der man stoler på folkene bak.

Her er en smakebit på hva man kan gjøre med tokenet
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Mobileum

Har også Home Assistant med Tesla Custom Integration som du viser her. Mest for å styre strømforbruket knyttet opp mot strømpriser og lading. Men synes den er full av begrensinger i forhold til eksempelvis Tessie.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på søndag 02. juli 2023, klokken 12:27Har også Home Assistant med Tesla Custom Integration som du viser her. Mest for å styre strømforbruket knyttet opp mot strømpriser og lading. Men synes den er full av begrensinger i forhold til eksempelvis Tessie.
Hva er det man får med Tessie som man ikke får med HA Tesla Custom Integration (utenom at den er ustabil)? Selv bruker jeg Teslamate som jeg synes er helt fantastisk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: goggo på søndag 02. juli 2023, klokken 09:40En annen sak: Man kan aktivere Sentry Mode enten med bare innebygde sensorer (jeg vet ikke hvilke sensorer det menes her), eller med bilens kameraer i tillegg. Husker ikke nøyaktig benevnelsen.
Hva bruker dere? Med, eller uten kameraer? Betyr det noe forskjell i strømforbruk? Hva klarer bilen å oppdage hvis den ikke bruker kameraene?

Beklager veldig mange spørsmål her,
hilsen "Tesla newbie" Hugo :)

EDIT: Jeg har en 2019 M3 - med parkeringssensorer. Er det disse som brukes for å trigge Sentry Mode uten kameraer?

Aktivering gjøres enten i app, i bilen eller automatisk, men jeg antar at du mener hva som utløser Sentry?
Ganske godt beskrevet i manualen her:
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-56703182-8191-4DAE-AF07-2FDC0EB64663.html#:~:text=Search-,Sentry%20Mode,-Merk
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Teslamate er veldig bra, men kan ikke brukes til styring av funksjoner hvis man da ikke bruker MQTT sammen med f.eks. HA. Tessie er Teslafi på steroider 😋.

kaistian

Sitat fra: Mobileum på søndag 02. juli 2023, klokken 12:27Har også Home Assistant med Tesla Custom Integration som du viser her. Mest for å styre strømforbruket knyttet opp mot strømpriser og lading. Men synes den er full av begrensinger i forhold til eksempelvis Tessie.
Har ikke bruke Tessie, så kan ikke sammenligne med den.
Men for å få noe ut av HA må man kunne YAML og Jinja og da kan man gjøre det meste, men siden du bruker den til å styre lading er du nok kjent med det.
Personlig har jeg ikke møt på noen begrensinger, men en del utfordringer har det vært, men har lært at det finnes en løsning  :)

Mobileum

Jeg er nærmere 80 år enn 70, så interessen for å lære noe helt nytt er noe begrenset. Jeg bruker forresten Node Red sammen med HA så da slipper jeg stort sett å bruke YAML.

RJK

Sitat fra: jokke på søndag 02. juli 2023, klokken 09:244000kr i egenandel er en del sentry mode timer
Mulig det finnes noen, men det er nok ikke kostnaden ved strømbruken som er problemet for de fleste, men at den ikke kan stå over lengre periode uten fare for at strømbruken sender SoC så lavt at man må lade før neste tur, eller ta en egentlig unødvendig stopp.

Spesielt om man tenker dra 3-4 uker utenlands med fly, og må sette bilen på en parkeringsplass der man helst vil ha sentry på, men ,å slå det av så man faktisk kommer seg avgårde med bilen igjen når man har landet... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Sentry slår seg av hvis SoC er under 20%.

Sentry Mode requires your Battery to be at least 20% charged. If the Battery falls below 20%, Sentry Mode turns off and the mobile app sends you a notification. Power consumption may increase when Sentry Mode is active.

RJK

Sitat fra: Mobileum på søndag 02. juli 2023, klokken 14:33Sentry slår seg av hvis SoC er under 20%.

Sentry Mode requires your Battery to be at least 20% charged. If the Battery falls below 20%, Sentry Mode turns off and the mobile app sends you a notification. Power consumption may increase when Sentry Mode is active.
Klar over det, men da er en tur på ladestasjon neste stopp, og den bør komme ganske fort.

Men slår man av sentry, har man kanskje 50-60% SoC, så kommer man seg kanskje helt hjem uten ladestopp, eller man kan stoppe et sted der man har lyst til å ta en matbit før man er hjemme.

Den forskjellen er ganske stor for mange, og spesielt når man ikke er vant med å måtte ta slike avveininger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: Handyman på søndag 02. juli 2023, klokken 12:56Aktivering gjøres enten i app, i bilen eller automatisk, men jeg antar at du mener hva som utløser Sentry?
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-56703182-8191-4DAE-AF07-2FDC0EB64663.html#:~:text=Search-,Sentry%20Mode,-Merk

Jeg tenkte på valget jeg har merket med rødt i bildet her - på bilens skjerm.
Neste bilde viser det tilhørende hjelpebildet.

Så det jeg lurte på er hva erfaringene er med "kamerabasert" av/på :)

EDIT: Og hva er en "fysisk trussel"?  :)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Handyman

Sitat fra: goggo på søndag 02. juli 2023, klokken 15:45
Sitat fra: Handyman på søndag 02. juli 2023, klokken 12:56Aktivering gjøres enten i app, i bilen eller automatisk, men jeg antar at du mener hva som utløser Sentry?
Jeg tenkte på valget jeg har merket med rødt i bildet her - på bilens skjerm.
Neste bilde viser det tilhørende hjelpebildet.

Så det jeg lurte på er hva erfaringene er med "kamerabasert" av/på :)

EDIT: Og hva er en "fysisk trussel"?  :)
Det står da kanske klart i manualen. Enten bruker den kameraene til detektering og utløsing av Snetru eller så bruker den ikke kameraene. Da bruker den bilens andre sensorer. Jeg antar at fysisk i denne sammenheng er sensoren for krenging og bevegelse, og kanskje glasskunsesensor. Altså som en ordinær bilalarm. Om ULS også inngår her er jeg usikker på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ed_Eng87

Skal du ut på reise i flere uker og parkerer på en flyplass er det også flere andre kameraer som gjerne flyplassen har, usikker på om avinor har ansvar for bilen din på en flyplass/garasjeplass med kamera osv, men ved anmeldelse kan du muligens få slikt opptak fra avinor eller parkeringsbedriften.

Men de fleste flyplasser og avhenging hvor mye du betaler for parkeringen med lading, så hvis du har lader koblet til enhver tid mens du er på reise så kan du jo a Sentry Mode slått på hele tiden og dermed er du uansett sikret.

Det jeg lurer på er hvordan man går frem etter en skade har skjedd mens bilen din har vært parkert?
2023 Tesla MYP Quicksilver

sjokomelk

Sitat fra: Ed_Eng87 på fredag 14. juli 2023, klokken 10:06usikker på om avinor har ansvar for bilen din på en flyplass/garasjeplass med kamera osv,
Nei. Står på "alle" skilt med parkeringsvilkår at du parkerer på eget ansvar.

Sitat fra: Ed_Eng87 på fredag 14. juli 2023, klokken 10:06Men de fleste flyplasser og avhenging hvor mye du betaler for parkeringen med lading, så hvis du har lader koblet til enhver tid mens du er på reise så kan du jo a Sentry Mode slått på hele tiden og dermed er du uansett sikret.
Hos Avinor/Apcoa får du bare strøm én gang fra ladestasjonen. Når ladesesjonen er ferdig, kobler ikke ladestasjonen inn strømmen igjen hvis bilen ber om det senere.

Sitat fra: Ed_Eng87 på fredag 14. juli 2023, klokken 10:06Det jeg lurer på er hvordan man går frem etter en skade har skjedd mens bilen din har vært parkert?
Hvis du har forsikring på bilen din, så er det en forsikringssak du melder inn til forsikringsselskapet ditt. Hvis du ikke har forsikring, så må du ta med bilen på verksted og betale selv.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mobileum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA