Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dashcam/Sentry mode: Min Model Y har blitt påkjørt mens den sto parkert

Startet av TerjeFjern, torsdag 29. juni 2023, klokken 14:43

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei

Nylig ble det min tur til å oppleve at noen har stukket av etter å ha kjørt på min Model Y mens den sto parkert over natta, med lakkskade i fronten som resultat. Kostnad blir 14000 kr for re-lakkering, der forsikringsselskapet sier at egenandelen min blir 4000 kr, uten tap av bonus.

Og så ble det min tur til å angre på at jeg ikke hadde aktivert Sentry Mode. Jeg fant ikke noe opptak av hendelsen. Var på lang helgetur med lite mulighet til å lade, og ønsket derfor ikke at Sentry Mode skulle tappe batteriet over natta.

Men, så hørte jeg i forrige uke en fyr si at bilen uansett tar opp "når det skjer noe nær bilen", og at det er mulig å få fram slike opptak. Stemmer dette? I så fall hvordan går jeg fram?

Selv om jeg fant at bilen hadde gjort flere opptak når den var "våken" (de fleste var ved lasting av ski i slalombakken), men ikke noe opptak av kollisjonen, så har jeg et bittelite håp om at det finnes et opptak som man må være litt mer teknisk begavet enn meg for å finne. Eller at forsikringsselskap/politi/Tesla har mulighet til å hente ut mer enn jeg har mulighet til?

På forhånd takk.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kaistian

Sitat fra: TerjeFjern på torsdag 29. juni 2023, klokken 14:43Var på lang helgetur med lite mulighet til å lade, og ønsket derfor ikke at Sentry Mode skulle tappe batteriet over natta.
Sentry mode er ikke den store strømslukeren.
Med Sentry mode på bruker bilen rundt 190 watt, så etter 10 timer og blir det 1900 Wt.
Eller ca 13 km mindre rekkevidde for min typisk kjøring eller ca 2,5 til 3,5 prosentpoeng etter hvilken Y du har.

RJK

Sitat fra: kaistian på torsdag 29. juni 2023, klokken 16:19
Sitat fra: TerjeFjern på torsdag 29. juni 2023, klokken 14:43Var på lang helgetur med lite mulighet til å lade, og ønsket derfor ikke at Sentry Mode skulle tappe batteriet over natta.
Med Sentry mode på bruker bilen rundt 190 watt, så etter 10 timer og blir det 1900 kWt.
Eller ca 13 km mindre rekkevidde for min typisk kjøring eller ca 2,5 til 3,5 prosentpoeng etter hvilken Y du har.
Var da en ekstrem forskjell. Fra 190 watt til 1,9 MW på bare 10 timer...

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kaistian

Sitat fra: RJK på torsdag 29. juni 2023, klokken 16:45
Sitat fra: kaistian på torsdag 29. juni 2023, klokken 16:19
Med Sentry mode på bruker bilen rundt 190 watt, så etter 10 timer og blir det 1900 kWt.
Var da en ekstrem forskjell. Fra 190 watt til 1,9 MW på bare 10 timer...

;-)
Ja, det var litt vel høyt strømbruk (har fjernet k-en)  ;D

TerjeFjern

Takk for svar folkens. Da får jeg heller bruke dette som læring: La Sentry Mode være på med mindre bilen er i garasjen. Har sett en del innlegg om folk som har parkert bilen i ca en uke med Sentry Mode i parkeringsanlegg, som har vært overrasket over mye strøm dette har tappet. Derfor har jeg ikke brukt Sentry Mode.

kaistian

Sitat fra: TerjeFjern på fredag 30. juni 2023, klokken 09:13Har sett en del innlegg om folk som har parkert bilen i ca en uke med Sentry Mode i parkeringsanlegg, som har vært overrasket over mye strøm dette har tappet. Derfor har jeg ikke brukt Sentry Mode.
Ei uke er ganske stor forskjell fra over natta.
190W * 24 timer * 7 dager = 31920 Wt ≃ 32 kWt
Batteriet på en LR er ca 75 kWt så det blir ca 43 prosentpoeng, SR er vel ca 57 kWt så det blir ca 56 prosentpoeng.

I så lang tid må man passe litt på, slik at det er nok strøm på batteriet å vurdere behovet for sentry mode.
Sentry mode slår seg selv av når batteriet når 20% eller lavere.

En liten huskeregel, for LR så mister man ca 1 prosentpoeng hver 4 time og SR mister man ca 1 prosent poeng hver 3 time.

Dette er hva jeg har målt i sommerlige temperaturer(10-25 grader), med få til ingen hendelser på sentry mode.
Ved mange hendelser vil strømforbruket gå opp siden den pulserer lys og aktiverer skjerm.
Om vinteren vil jeg tro at strømforbruket er høyere, men har ingen målinger på det.

VoltWay

Er det noen programmeringsmuligheter for Sentry Mode? Det hadde vært veldig nyttig å kunne angi tidspunkt på døgnet hver uke der en vil ha det påslått. Geolokasjon er også noe som kunne vært fint. Om bilen står veldig trygt hjemme kunne du satt opp et område der Sentry Mode ikke er på, men at den slår seg på når du kjører utenfor sonen, f.eks. til jobb eller butikken.

Handyman

Sitat fra: VoltWay på fredag 30. juni 2023, klokken 11:55Er det noen programmeringsmuligheter for Sentry Mode? Det hadde vært veldig nyttig å kunne angi tidspunkt på døgnet hver uke der en vil ha det påslått. Geolokasjon er også noe som kunne vært fint. Om bilen står veldig trygt hjemme kunne du satt opp et område der Sentry Mode ikke er på, men at den slår seg på når du kjører utenfor sonen, f.eks. til jobb eller butikken.
Hvis du leser i manualen, eller sjekker innstillingene så vil du se at du kan utelate Sentry på steder som er lagret som "Favoritter". Det er en liten hjelp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OhmPaPa

Mobileum

Eller en av flere 3-parts apper som kan styre Sentry fra en "scheduler".  Det er vel korrekt å si at Sentry i seg selv ikke bruker mye strøm, men heller det at den holder bilen "våken" med det som det innebærer av strømtyver.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jokke

goggo

Sitat fra: Mobileum på fredag 30. juni 2023, klokken 15:23Eller en av flere 3-parts apper som kan styre Sentry fra en "scheduler".  Det er vel korrekt å si at Sentry i seg selv ikke bruker mye strøm, men heller det at den holder bilen "våken" med det som det innebærer av strømtyver.

Finnes det en oversikt over disse 3-parts appene og hva de kan gjøre? Gjerne en Youtube video e.l.
Man må vel gi fra seg brukernavn/passord til Tesla kontoen da, for å bruke slike apper? Har jo ikke så veldig lyst til å gjøre det...

En annen sak: Man kan aktivere Sentry Mode enten med bare innebygde sensorer (jeg vet ikke hvilke sensorer det menes her), eller med bilens kameraer i tillegg. Husker ikke nøyaktig benevnelsen.
Hva bruker dere? Med, eller uten kameraer? Betyr det noe forskjell i strømforbruk? Hva klarer bilen å oppdage hvis den ikke bruker kameraene?

Beklager veldig mange spørsmål her,
hilsen "Tesla newbie" Hugo :)

EDIT: Jeg har en 2019 M3 - med parkeringssensorer. Er det disse som brukes for å trigge Sentry Mode uten kameraer?
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Mobileum

Det finnes som sagt flere apper. Felles for dem alle er at de nå benytter Token som gjør det unødvendig å gi fra deg brukernavn og passord.

Jeg har gjennom tidene testet de fleste, og falt ned på denne som har alt jeg ønsker meg:  https://www.tessie.com. Finnes både som Web UI, Android, og iOs.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA