Hovedmeny

KIA Soul igjen

Startet av rogerby1@online.no, onsdag 28. juni 2023, klokken 15:20

« forrige - neste »

rogerby1@online.no

Leser med interesse tidligere innlegg. Har en Kia Soul 2015. Kjørelengde etter fulllading sommer 52 km. Noen bedre? Vurderer skroting.
Ifølge BOS var garantitiden gått ut med 245 dager. Min feil - trodde garantitiden var 8 år. (Var nok en grunn til at det var 7 og ikke 8 år.) Målt kapasitet 45%!? Bilen er kjørt 120000 km. Jeg antar at med en nøytral måling så har batteriet kanskje 30% restkapasitet, i alle fall målt mot kjørelengde som ny. Med stor sikkerhet var kapasiteten for lav også innenfor garantitiden. Er det mulig å tilbakelese batteriets tilstand på et gitt tidspunkt? Da kan det fremmes et krav innenfor 3 års foreldelsesfrist.  I min verden er dette et batteri som ikke på noen måte matcher bilens levetid. Med andre ord en feil ved batteriet. BOS kan ikke unngå å se batteristatus ved service. Å fortie en stor feil i en vital del av bilen, er klanderverdig. KIA hadde et supertilbud for nødstedte. Kr. 120.000,- for nytt batteri. Reklamerte for øvrig i garantitiden på rust bakluke. Fikk til svar steinsprut!? Jeg mener at KIA bør ta ansvar. Om dette er noe som stopper i Norge må BOS snarest komme oss i møte. Er det KIA i Sør Korea som er bøygen , har merket en skikkelig skrape i lakken. Om det stopper hos BOS må det vurderes et gruppesøksmål rettet mot garantiansvaret og i tillegg opp mot Markedsføringsloven der garanti er noe som tas på alvor og ikke bare forties.

rogerby1@online.no

Må legge til at for 1,5 år siden ble det byttet OBC på garantien. Jeg er dermed lykkelig eier at en forholdsvis ny OBC.

syklisten

Hva med å sjekke hos f.eks. elbilmek.no om de kan ta inn bilen for å bytte kun de ødelagte cellene i batteriet?

Vi hadde vår 2016 Soul på sjekk hos BOS rett før nybilgarantien gikk ut, og hvis jeg husker rett så målte de batteriet til 96% eller noe sånt. Hmm.. kjenner jeg er skeptisk. Vet ikke hva rekkevidden på bilen var når den var ny, men maks sommerrekkevidde i displayet i fjor var 135km. Nå i år er den på 125km. Bilen har kjørt 80.000km.

Tviler på at det er mulig å finne ut batteriets tilstand på et gitt tidspunkt tilbake i tid, selv om det hadde vært veldig nyttig i ditt tilfelle. Vi hadde vår Soul hos NAF på garantiutløpstest før nybilgarantien gikk ut, men de hadde heller ingen mulighet til å finne ut hvor mye batteriet hadde tapt seg.

I tillegg til elbilmek.no så kan du kanskje sjekke med NAF sin juridiske avdeling om det er noe håp? Antakelig ikke, alle garantier har jo en utløpsdato - bare kjedelig for din del at den ble glemt ellers hadde du nok fått et nytt batteri.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Moggen

Sitat fra: syklisten på torsdag 29. juni 2023, klokken 08:49Hva med å sjekke hos f.eks. elbilmek.no om de kan ta inn bilen for å bytte kun de ødelagte cellene i batteriet?

Vi hadde vår 2016 Soul på sjekk hos BOS rett før nybilgarantien gikk ut, og hvis jeg husker rett så målte de batteriet til 96% eller noe sånt. Hmm.. kjenner jeg er skeptisk. Vet ikke hva rekkevidden på bilen var når den var ny, men maks sommerrekkevidde i displayet i fjor var 135km. Nå i år er den på 125km. Bilen har kjørt 80.000km.

Tviler på at det er mulig å finne ut batteriets tilstand på et gitt tidspunkt tilbake i tid, selv om det hadde vært veldig nyttig i ditt tilfelle. Vi hadde vår Soul hos NAF på garantiutløpstest før nybilgarantien gikk ut, men de hadde heller ingen mulighet til å finne ut hvor mye batteriet hadde tapt seg.

I tillegg til elbilmek.no så kan du kanskje sjekke med NAF sin juridiske avdeling om det er noe håp? Antakelig ikke, alle garantier har jo en utløpsdato - bare kjedelig for din del at den ble glemt ellers hadde du nok fått et nytt batteri.

Er rimelig sikker på at man vid service på merkeverkstad leser av og lagrer batteriinformasjonen, da dette er veldig viktig informasjon for KIA. Allerede 2017 har de jo feks byttet batterikjemi på soul, så helt klart har de hvert klar over problemer med de tidlige batterierne.
Er også ganske sikker på at de prater minst mulig om batterihelse på merkeverkstad, da utskiftning koster KIA store summer.
Dessverre finns der mange 2015-2016 biler som kunde gått mange år lengere vis eierne hade blitt bedre informert av KIA.

Eladdin - Elbilfareren

BOS vet nok veldig godt at batteriet på de bilene har en feilkonstruksjon, der én av modulene har dårlig kjøling og blir skadelig overopphetet, og blir den cellen som definerer kapasiteten til hele batteripakken. BOS velter selvsagt ansvaret for dette over på uvitende kunder, og krysser fingrene for at kunden reklamerer en time eller mer for sent.
Så mye for "Hva kan gå i stykker på en elbil med lite bevegelige deler da, dere?"
Tipper elbilmek vet om dette og kan fikse bilen for en rimelig penge.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Electric cars in Norway

Korrekt. Sjekk prisliste på nettsiden deres. Ikke sjekket i det siste men de hadde prisliste der før :+1: hyggelige folk der. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA