Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2023.20.6

Startet av ronnynilsen, onsdag 28. juni 2023, klokken 09:52

« forrige - neste »

Mobileum

Ja, omtrent. Tar maks. 10 min. å gjenopprette. Man mister lagrede adresser, men det var også det eneste som var bittelitt skuffende. Så en tur på godt merket vei er nødvendig for kalibrering av kameraer, og Homelink må reaktiveres. Positivt er det at MCU virker å fungere raskere, og som sannsynligvis er på grunn av sletting av flere hundre lagrede adresser.

ps. Kan være noe mere som jeg ikke har lagt merke til ennå, så ingen garanti 😋.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

Start videoopptak på telefonen, gå inn på innstillinger og bare trykk/sveip gjennom alle sidene/menyene, kjør reset og så setter du raskt opp igjen alt likt som det var basert på videoen du har tatt.

Kamerakalibreringen tok to kilometer da min Y P var ny. Ikke akkurat noe irritasjon lenger..  :P

Mobileum

Det tar lenger tid å filme. Er kun ca. 5% av innstillingene som må endres. Kalibrering er greit for de som har godt oppmerkete veier i nærheten. Ikke alle har det.

førategangtesla

Sitat fra: Mobileum på fredag 07. juli 2023, klokken 00:45Etter at jeg lastet ned 2023.20.7 den 30 juni. har bilen min nektet å sove. Tesla sendte meg oppdateringen på nytt, men til ingen nytte. Resatte bilen minst 10 ganger. Slutt på tålmodigheten, tok jeg en "Factory reset", og dett var dett. Nå sovner den som den skal.

Har gjort dette et par ganger tidligere, og hver gang plasserer GPSen bilen på Teslas utviklingsavdeling i Palo Alto, og setter klokken til AM/PM. Det rekker å bevege bilen et par meter, hvoretter den oppdaterer til riktig plassering og til 24 timers klokke.

Jeg fikk nettopp 2023.20.7 her selv, satte den til å oppdatere før jeg leste posten din  ;D var kanskje et feilsteg?

Hvordan merker du at bilen ikke sover? Min står alltid tilkoblet laderen i garasjen selv om jeg ikke lader, så greit å vite at den ikke står og trekker strøm hele tiden.

Kim-

Hadde dette vært en større bug så hadde de fikset asap. Bare å installere uten å bekymre seg
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Mobileum

Det finnes drøssevis av forskjellige hardware i Tesla-biler. All tilhørende software til disse er kombinert i en pakke (firmware som er den som lastes ned). Så blir det via et brytersystem bestemt hvilke biler som skal ha hva. Derfor er det fullt mulig at enkelte kombinasjoner kan avstedkomme feil som bare rammer et mindretall biler. Men ellers helt enig med deg at det bare er å laste ned tilgjengelig oppdateringer. Er de alvorlige blir de rettet. Det er derfor vi ofte ser oppdateringer man ikke merker fordi de retter feil som ikke berører din bil.

Mobileum

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 08. juli 2023, klokken 00:41Hvordan merker du at bilen ikke sover? Min står alltid tilkoblet laderen i garasjen selv om jeg ikke lader, så greit å vite at den ikke står og trekker strøm hele tiden.
Nå bruker jeg en app som overvåker det, men vanligvis vil du merke du merke det på at bilen bruker strøm når den er parkert over litt lenger tid. Så følg med på SoC. Nå er det veldig individuelt hvor mye en "våken" bil bruker, men på min kan det være opp til 2-5% på en natt, og 7-10% på et døgn (!). Nyere biler har nok noe lavere verdier. Når min bil "sover", bruker den 0-2% i døgnet. Dette kan også variere hvis Tesla for eksempel laster ned informasjoner fra din bil til "moderskipet". Jeg har også observert at Tesla kan hente ned diagnose fra bilen hvis det er bestilt service. Det kan holde bilen "våken".

Min bil "sovner" 18-19 min. etter at den er parkert. Dette kan også justeres i en 3dje-parts app, men tror at det som standard er 30 min. Blir den vekket uten at den kjøres, tror jeg ventetida til ny søvn er 15 min. Sikkert noen her som kan korrigere disse tallene hvis jeg tar feil.

førategangtesla

Etter at jeg installerte 2023.20.7 så ser jeg i dag at jeg har litt forskjellig språk på overskriftene i spotify  :laugh: usikker på om det har vært slik siden oppdatering eller hva, men la merke til det i dag. Russisk, svensk, spansk, norsk osv. Hehe.. Noen andre?

Mobileum

2023.20.8 blir installert nå.

geirci2

2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

førategangtesla

2023.20.8 her også nå. Fortsatt flere forskjellige språk i spotify her  :laugh:

Forøvrig så ser jeg at sentry mode stod på hjemme i dag når jeg skulle sette bilen til å lade (vi var avsted med konebilen), den stod hukket av i menyen i bilen til å være av hjemme. var slik siste gangen etter oppdatering også, men forrige gang var sentry satt til å være på hjemme (noe den har funnet ut av selv) . Så det har vært litt bugs for meg de siste oppdateringene jeg har fått.

Stjerneglis

Restarter dere bilen etter installasjonen av ny software? Jeg gjør det alltid. Det koster meg null og nix, og jeg har ikke opplevd de rare tingene som er nevnt nedover her. Har opplevd en gang at Spotify hang etter en oppdatering selv med vanlig restart. Da hjalp det å bytte språk på skjermen.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Mobileum

Jeg gjør det alltid. Umiddelbart, og etter én dag. Installasjonsprosedyren tar også en restart som siste steg, så burde egentlig være unødvendig.

OlaM

Jeg tror jeg har restartet bilen to-tre ganger siden desember 2021. Kan ikke huske å ha hatt noe tull med en eneste oppdatering. Pleier å være seint i køen, men 2023.20.8 fikk jeg for en gangs skyld litt tidlig.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på søndag 16. juli 2023, klokken 16:59Forøvrig så ser jeg at sentry mode stod på hjemme i dag når jeg skulle sette bilen til å lade (vi var avsted med konebilen), den stod hukket av i menyen i bilen til å være av hjemme. var slik siste gangen etter oppdatering også, men forrige gang var sentry satt til å være på hjemme (noe den har funnet ut av selv) . Så det har vært litt bugs for meg de siste oppdateringene jeg har fått.
Disse innstillingene er vel tilknyttet profilene. Kan bilen ha blitt parkert med en annen profil.
Opplevde selv at i en ny profil til sønnen min måtte legge inn Hjem, Jobb og andre fravoritter hvor jeg ville at Sentry ikke skulle aktiveres.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA