Kraftig prisfall på brukte elbiler , Bensinbiler enklest å selge

Startet av Boikott My Ass, tirsdag 27. juni 2023, klokken 19:58

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Bmw_Tryne på fredag 07. juli 2023, klokken 10:15- Dårligere økonomi generelt gjør vel sitt også.
Dette. Det henger og sammen med at elbiler fremdeles ikke har fått normalt fall i pris som bruktbil, dvs de er for dyre som brukt (med unntak av noen modeller).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. juli 2023, klokken 08:57
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 06. juli 2023, klokken 09:14Jeg vil heller, som motsetning til deg, påstå at Tesla-eiere jevnt over er mer opptatt av å pynte på sannheten enn andre. Akkurat som enhver annen gruppering av blodfans. 
I det jeg siterte deg på. Du sier "Teslaeiere - som enhver annen gruppering av blodfans". Altså at de er ekvivalenter.

Da anbefaler jeg deg å lese en gang til. Og les i tillegg konteksten.

daktari

Sitat fra: RJK på onsdag 05. juli 2023, klokken 23:09
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 05. juli 2023, klokken 22:15
Sitat fra: Vaduz på onsdag 05. juli 2023, klokken 19:00Enig i det meste, foruten at elbiler er mer forbruksvare enn ICE, jeg tenker heller motsatt. Ville rett og slett ikke turt å kjøpe en halvgammel hybrid med turbo og kompressor som feks moderne Volvo, får gysninger bare av å tenke på verkstedsregningene;)
Vaduz  :+1: ja enig. Men det blir vel slik siden det er mer teknologi i elbiler og at det er mange elbiler med lite fremdriftsbatteri som skrotes nå som det har kommet masse nye elbiler med god rekkevidde.
Virker som mange av "problemene" vel så mye er brukerfeil eller feil forventninger fra brukerne, men de går likevel inn i statistikken. Registrert henvendelse om "feil" er en ekstra registrering, selv om det ikke nødvendigvis var en feil.

Ellers er jo gjerne software-problematikk tatt med her, noe som får meg til å undres hvorfor ikke VW-bilene har veldig mange flere flere feil registrert.

Er det forhandlerne/verkstedene som ikke rapporterer inn, eller er kundene blitt så vant med at det er SW-problemer at de ikke tar det med verkstedet, men de går til support og derved ikke telles med?

Eller er rett og slett brukermassen til Tesla og Polestar mer tekniske og kravstore, gjerne som konsekvens at kjøperne er yngre og mer teknologisk oppdaterte, så de melder flere feil enn andre merker?

Er VW-brukerne i snitt mindre opptatt av teknologien, og derved ikke bruker dette i like stor rad?

Klar over at dette innlegget kan provosere litt i VW-leiren, men jeg vil gjerne se litt fritenking rundt dette. så dette er mer ment som tankevekker enn direkte kritikk.

Spesielt siden det er endel "low-tech"-biler med her, som gjør det bedre, noe som rett og slett forklarer seg selv med at det er mindre slike funksjoner som kan feile eller skape bry, da mekanikken har de fleste god kontroll på.
Hvilke sw-feil tenker du på? Opplever ikke at sw er et problem i større grad med VW enn med de 2 Teslaene jeg har eid.
Alle bilene, også mine gamle ICE, har hatt sine utfordringer, der noe har vært genialt og andre ting dårlig på computer-siden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på fredag 07. juli 2023, klokken 13:12
Sitat fra: RJK på onsdag 05. juli 2023, klokken 23:09
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 05. juli 2023, klokken 22:15
Sitat fra: Vaduz på onsdag 05. juli 2023, klokken 19:00Enig i det meste, foruten at elbiler er mer forbruksvare enn ICE, jeg tenker heller motsatt. Ville rett og slett ikke turt å kjøpe en halvgammel hybrid med turbo og kompressor som feks moderne Volvo, får gysninger bare av å tenke på verkstedsregningene;)
Vaduz  :+1: ja enig. Men det blir vel slik siden det er mer teknologi i elbiler og at det er mange elbiler med lite fremdriftsbatteri som skrotes nå som det har kommet masse nye elbiler med god rekkevidde.
Virker som mange av "problemene" vel så mye er brukerfeil eller feil forventninger fra brukerne, men de går likevel inn i statistikken. Registrert henvendelse om "feil" er en ekstra registrering, selv om det ikke nødvendigvis var en feil.

Ellers er jo gjerne software-problematikk tatt med her, noe som får meg til å undres hvorfor ikke VW-bilene har veldig mange flere flere feil registrert.

Er det forhandlerne/verkstedene som ikke rapporterer inn, eller er kundene blitt så vant med at det er SW-problemer at de ikke tar det med verkstedet, men de går til support og derved ikke telles med?

Eller er rett og slett brukermassen til Tesla og Polestar mer tekniske og kravstore, gjerne som konsekvens at kjøperne er yngre og mer teknologisk oppdaterte, så de melder flere feil enn andre merker?

Er VW-brukerne i snitt mindre opptatt av teknologien, og derved ikke bruker dette i like stor rad?

Klar over at dette innlegget kan provosere litt i VW-leiren, men jeg vil gjerne se litt fritenking rundt dette. så dette er mer ment som tankevekker enn direkte kritikk.

Spesielt siden det er endel "low-tech"-biler med her, som gjør det bedre, noe som rett og slett forklarer seg selv med at det er mindre slike funksjoner som kan feile eller skape bry, da mekanikken har de fleste god kontroll på.
Hvilke sw-feil tenker du på? Opplever ikke at sw er et problem i større grad med VW enn med de 2 Teslaene jeg har eid.
Alle bilene, også mine gamle ICE, har hatt sine utfordringer, der noe har vært genialt og andre ting dårlig på computer-siden.

Jeg leser innleggene på sidene om både VW og Audi, og der er det endel feil som brukerne selv rapporterer.

Deriblant at man mister kontakt med serverne, så man ikke vet om kommandoer man sender kommer frem eller ikke. Har jo vært til tider dagevis før man får kotakt med bilen igjen.

Og så det med feil med OTA, som gjør at bilene ikke kan oppgraderes uten å tas inn på verksted i tilfelle det feiler. 

Men fremfor at jeg skal sitte og ramse opp alle feil som brukerne melder, så kan du jo selv gå inn og sjekke. Så får du det altså fra eierne selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

VW (Skoda, Cupra, Audi og Porsche i tillegg?) skylder på kundene for dårlig salg av bilene nå, om vi skal tro på "Vikingen", ikke dems egne biler eller prisene mot konkurrentene:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på fredag 07. juli 2023, klokken 13:34
Sitat fra: daktari på fredag 07. juli 2023, klokken 13:12
Sitat fra: RJK på onsdag 05. juli 2023, klokken 23:09Virker som mange av "problemene" vel så mye er brukerfeil eller feil forventninger fra brukerne, men de går likevel inn i statistikken. Registrert henvendelse om "feil" er en ekstra registrering, selv om det ikke nødvendigvis var en feil.

Jeg leser innleggene på sidene om både VW og Audi, og der er det endel feil som brukerne selv rapporterer.

Deriblant at man mister kontakt med serverne, så man ikke vet om kommandoer man sender kommer frem eller ikke. Har jo vært til tider dagevis før man får kotakt med bilen igjen.

Og så det med feil med OTA, som gjør at bilene ikke kan oppgraderes uten å tas inn på verksted i tilfelle det feiler.

Men fremfor at jeg skal sitte og ramse opp alle feil som brukerne melder, så kan du jo selv gå inn og sjekke. Så får du det altså fra eierne selv.
Ja, stemmer det er noen som har trøbbel med appen.
For min egen del var dette problemet stort med e-tron og neglisjerbart nå, dvs etter 2 år med ID.4 er det en håndfull ganger appen har vært nede.
Spørsmålet er om "nedetid app" skal telles som en eller mange feil etter JDPowers-metoden?

OTA skjer, men den store oppdateringen valgte de ta på verksted etter det som må ha vært for mange feil i piloten.

Personlig erfaring, samt det jeg leser, tyder på at sw-problemer er likt fordelt. Noen eiere får mer trøbbel, andre går fri.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 07. juli 2023, klokken 20:35Ja, stemmer det er noen som har trøbbel med appen.
For min egen del var dette problemet stort med e-tron og neglisjerbart nå, dvs etter 2 år med ID.4 er det en håndfull ganger appen har vært nede.
Spørsmålet er om "nedetid app" skal telles som en eller mange feil etter JDPowers-metoden?

OTA skjer, men den store oppdateringen valgte de ta på verksted etter det som må ha vært for mange feil i piloten.

Personlig erfaring, samt det jeg leser, tyder på at sw-problemer er likt fordelt. Noen eiere får mer trøbbel, andre går fri.
I JD Powers undersøkelsen vil treg software og rapporteres som feil. Da vil ihvertfall det gjelde e-tron, i tillegg til MEB plattform bilene til VAG.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Nå kjører vel heller ikke Volkswagen America nødvendigvis i samme takt på programvareutrulling som vi har i Europa også. Har f.eks. ikke lest/sett en eneste rapport på software 3.5 fra amerikanere ennå.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Noe av forklaringen på hvorfor brukte bensin og dieselbiler går opp (i saken som trådstarter lenket til), ser ut til å være at svak kronekurs gjør bruktbiler attraktive for eksport. Det blir også litt selvforsterkende fordi det blir mindre fossilbiler igjen, og færre nordmenn vil kjøpe om prisen går opp og de fossilbilene som er igjen har kjøpere i andre deler av Europa.

Les saken her https://e24.no/naeringsliv/i/WRy1ea/svak-krone-endrer-det-norske-bruktbilmarkedet-det-har-vaert-en-voldsom-oekning?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Jalla

Stort prisfall på brukte elbiler også i USA, og da spesielt på Tesla modeller. Nå skal det sies at fallet er fra et tidligere høyt nivå.

Brukte Model 3 har i USA falt 30,5 prosent, Model X er ned 21,3 prosent fra juni 2022 til juni 2023.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/stort-prisfall-pa-begagnad-tesla/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA