Hovedmeny

Regenerativ bremsing

Startet av LarsPe, fredag 23. juni 2023, klokken 20:43

« forrige - neste »

LarsPe

Har to TM3. En 2020 med chrome og det gamle varmeapparatet. Den andre er et par måneder eldre, med varmepume og chrome delete. Begge har aller siste versjon av sw. På den eldste er det mulig å velge instilling for regenerativ bremsing, men det valget finnes ikke på den nyeste?
TM3 - 2020
TM3 - 2021

Tom

Den med varmepume og chrome delete er vel nyere og ikke eldre?
Stemmer at det ble fjernet..
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-far-tilbake-etterlenget-funksjon/79107406

LarsPe

Ja, det ble feil. Den med varmepumpe er noen måneder nyere. Men begge ble kjøpt i 2020.
TM3 - 2020
TM3 - 2021

LarsPe

Poenget er at jeg har det på en av to biler. Veldig greit å kunne skru av på vei ned fra fjellet på holka. All ære til Elon, men norske fjellveier med våt is, det har de ikke greie på.
TM3 - 2020
TM3 - 2021

Kim-

Lurer på om valget ble fjernet når de gikk over til permanentmagnet motor på bakaksel. Det er hvertfall fjernet på alle nyere biler
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

TM3 har alltid hatt permanent magnet motor bak. S og X har derimot hatt induksjonsmotor bak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tom

Sitat fra: LarsPe på fredag 23. juni 2023, klokken 22:34Poenget er at jeg har det på en av to biler. Veldig greit å kunne skru av på vei ned fra fjellet på holka. All ære til Elon, men norske fjellveier med våt is, det har de ikke greie på.
Bilen skal fixe det selv..

https://www.youtube.com/watch?v=ENFTsOsHxcs

LarsPe

Snow mode er sikkert fint. Men På holke er det bambi på isen. Jeg vil bare kunne skru av regen, for å kontrollere dette selv
TM3 - 2020
TM3 - 2021

Lipslide

Sitat fra: LarsPe på søndag 25. juni 2023, klokken 00:55Snow mode er sikkert fint. Men På holke er det bambi på isen. Jeg vil bare kunne skru av regen, for å kontrollere dette selv
Regen er helt fint på snøføre for min del. Kan skru av regen helt i service mode (jeg gjør det en gang i blandt for å få brukt bremsene).

Rosstopher

Sitat fra: Lipslide på tirsdag 27. juni 2023, klokken 14:16Regen er helt fint på snøføre for min del. Kan skru av regen helt i service mode (jeg gjør det en gang i blandt for å få brukt bremsene).

Tesla fikser jo dette selv. Altså den holder bremsene rene og rustfrie uten at man må ta harde oppbremsinger. Jeg har to biler med nøyaktig samme kjøremønster og parkeringsforhold i det daglige. På Soul'en (som på alle gammeldagse og "dumme" biler) starter jeg ofte turen med skrapelyden av overflaterust på bremsene, og av og til står den til og med fast og må kjøres hardt i gang. På Model Y'en (og S'en jeg hadde tidligere) skjer dette bare hvis jeg har vasket bilen og latt den stå uten å kjøre den.

Syns også regen funker utmerket på såpeglatte veier, men tar forbehold om at det muligens oppfører seg annerledes på biler uten firehjulstrekk. Jeg har helt sluttet å bremse for å teste forholdene, jeg bare slipper gassen brått. Da logrer bilen litt hvis det er veldig glatt, og retter seg opp med en gang og regenererer videre det den tør. Kona skvetter litt hver gang, men jeg opplever det som helt udramatisk. Det kan kanskje være skummelt hvis det er såpeglatt og du kommer altfor fort inn i en sving og må slippe gassen brått, men da tenker jeg at det er kjørestilen som er problemet og ikke bilen. Jeg syns bilen er veldig flink til å modulere regenereringen selv. Har testet ned bratte bakker og latt den regenerere det den selv ønsker, for så å bremse for å se om jeg får noe mer bremseeffekt av det, men det får jeg ikke.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Lipslide

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 28. juni 2023, klokken 10:00
Sitat fra: Lipslide på tirsdag 27. juni 2023, klokken 14:16Regen er helt fint på snøføre for min del. Kan skru av regen helt i service mode (jeg gjør det en gang i blandt for å få brukt bremsene).

Tesla fikser jo dette selv. Altså den holder bremsene rene og rustfrie uten at man må ta harde oppbremsinger. Jeg har to biler med nøyaktig samme kjøremønster og parkeringsforhold i det daglige. På Soul'en (som på alle gammeldagse og "dumme" biler) starter jeg ofte turen med skrapelyden av overflaterust på bremsene, og av og til står den til og med fast og må kjøres hardt i gang. På Model Y'en (og S'en jeg hadde tidligere) skjer dette bare hvis jeg har vasket bilen og latt den stå uten å kjøre den.

Syns også regen funker utmerket på såpeglatte veier, men tar forbehold om at det muligens oppfører seg annerledes på biler uten firehjulstrekk. Jeg har helt sluttet å bremse for å teste forholdene, jeg bare slipper gassen brått. Da logrer bilen litt hvis det er veldig glatt, og retter seg opp med en gang og regenererer videre det den tør. Kona skvetter litt hver gang, men jeg opplever det som helt udramatisk. Det kan kanskje være skummelt hvis det er såpeglatt og du kommer altfor fort inn i en sving og må slippe gassen brått, men da tenker jeg at det er kjørestilen som er problemet og ikke bilen. Jeg syns bilen er veldig flink til å modulere regenereringen selv. Har testet ned bratte bakker og latt den regenerere det den selv ønsker, for så å bremse for å se om jeg får noe mer bremseeffekt av det, men det får jeg ikke.
Mine bremser lagde ulyder som forsvant med harde oppbremsinger, men kom tilbake etter kort tid. Etter en uke uten regen så har problemet mitt løst seg iallfal. Leser om flere Model 3/Y som har klosser som sprekker og setter seg fast grunnet lite bruk.

Rosstopher

Sitat fra: Lipslide på onsdag 28. juni 2023, klokken 12:55Mine bremser lagde ulyder som forsvant med harde oppbremsinger, men kom tilbake etter kort tid. Etter en uke uten regen så har problemet mitt løst seg iallfal. Leser om flere Model 3/Y som har klosser som sprekker og setter seg fast grunnet lite bruk.

Ja, det er absolutt mulig at jeg tar feil, men min erfaring med Model S og Y er at de fikser dette selv. Har også lest at andre deler den oppfatningen, men det betyr ikke nødvendigvis at alle er enige.  :)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Lipslide

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 28. juni 2023, klokken 13:18
Sitat fra: Lipslide på onsdag 28. juni 2023, klokken 12:55Mine bremser lagde ulyder som forsvant med harde oppbremsinger, men kom tilbake etter kort tid. Etter en uke uten regen så har problemet mitt løst seg iallfal. Leser om flere Model 3/Y som har klosser som sprekker og setter seg fast grunnet lite bruk.

Ja, det er absolutt mulig at jeg tar feil, men min erfaring med Model S og Y er at de fikser dette selv. Har også lest at andre deler den oppfatningen, men det betyr ikke nødvendigvis at alle er enige.  :)
Jeg fortsetter iallfal å gjøre det fra tid til annen - dropper bremsesmøringa ;) Storfortnøyd med min TM3 LR på vinterføre - nekter å slippe.

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 28. juni 2023, klokken 13:18
3 og Y pusser bremsene automatisk. Jeg tror regelmessig rengjøring og smøring av bremsene på Tesla er viktigere enn å manuelt pusse bremsene ved bremsing.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA