Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Minimum forbruk i kwh på TWC gen 3 3 fas 400V

Startet av pHminmax, tirsdag 20. juni 2023, klokken 08:49

« forrige - neste »

pHminmax

Jeg slitter med å havne alltid i kapasitetrinn hos nettleie i interval fra 5kwh-10kwh.

Det skyldes nemlig lading med TWC gen 3 på 3 fas 400V. Selv jeg setter den på 5A i Tesla app så blir fort det akkruat over 5 kwh med andre ting i huset.

Er det mulig å sette enda lavere hastighet på lading når det er 3 fas 400V, noe tips?

geear

Den enkle løsningen her er å konfigurere om TWC-en (via wifi) til 1-fas i stedet for 3-fas. Da vil du kunne komme deg helt ned til 1,2 kW.

Ulempen er at hvis den i dag står på 16 A sikring, så vil den som 1-fas være begrenset til maks 3,6 kW etterpå, eventuelt 7,2 kW om den står på 32 A kurs.

pHminmax

Takk for raskt og god svar. Er det Overbelastningsvern 6(har 32A) eller jordfeilaut (har 16A). som bestemmer om det er 16A sikring eller 32A sikring, eller begge deler?

Handyman

Det er størrelsen på sikringen på den aktuelle kursen som gjelder.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

pHminmax

Hovedsikring er på 32A samt 3 fas 400v 16A sikring til TWC.

Så det er slik at det er lurt å sette den til 1-fas og ha mulighet fra 1,2 kW til 7,2 kW. Eller misforstår jeg?

sjokomelk

16A sikring til TWC gir deg bare mulighet for max 16A.
Enten opptil 1x16A - 3,7kW
Eller opptil 3x16A - 11kW

Hvis du er usikker på disse tingene, bør du nok få en elektriker til å bistå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Hvis du kan leve med maks ladehastighet på 3,7 kW, så kan du trygt logge deg på TWC og sette den til maks 1-fas og 16 A. Da vil du kunne justere bilen fra 5 A til 16 A, som vil si fra 1,15 til 3,7 kW.

Har du da senere behov for å oppnå høyere ladehastighet enn 3,7 kW må du altså inn på interfacet på TWC igjen og sette den til 3-fas. Ettersom du har sikring på 16 A må du ikke sette TWC til noe høyere enn 16 A fordi du kan overbelaste både kabling og sikring (du vil kunne velge opp til 32 A).

pHminmax

Det er sant. Ser ikke så stor problem å bytte noe gang (sjeldent) til 3 fas når det er behov for litt raskere lading og leve i interval fra 1.15 til 3.7.

pHminmax

Sitat fra: geear på tirsdag 20. juni 2023, klokken 11:32Hvis du kan leve med maks ladehastighet på 3,7 kW, så kan du trygt logge deg på TWC og sette den til maks 1-fas og 16 A. Da vil du kunne justere bilen fra 5 A til 16 A, som vil si fra 1,15 til 3,7 kW.

Har du da senere behov for å oppnå høyere ladehastighet enn 3,7 kW må du altså inn på interfacet på TWC igjen og sette den til 3-fas. Ettersom du har sikring på 16 A må du ikke sette TWC til noe høyere enn 16 A fordi du kan overbelaste både kabling og sikring (du vil kunne velge opp til 32 A).

Er det flere som har prøvd dette, dvs å sette fra 3 fas til 1 fas? Siden sikringen er også 3 fas.

Handyman

Sitat fra: pHminmax på tirsdag 20. juni 2023, klokken 14:20
Sitat fra: geear på tirsdag 20. juni 2023, klokken 11:32Hvis du kan leve med maks ladehastighet på 3,7 kW, så kan du trygt logge deg på TWC og sette den til maks 1-fas og 16 A. Da vil du kunne justere bilen fra 5 A til 16 A, som vil si fra 1,15 til 3,7 kW.

Er det flere som har prøvd dette, dvs å sette fra 3 fas til 1 fas? Siden sikringen er også 3 fas.
Skal være helt uproblematisk. Ladeboksen forteller da bare laderen i bilen at den kun skal trekke strøm fra en av fasene.

pHminmax

Må si at jeg finner ikke noe slik instilling å endre fra 3 fas til 1. Noe tips? Google hjelper ikke så mye her heller.

Handyman

Har du sjekka manualen? Kanskje det ikke er mulig?

geear

Må bare legge meg langflat og beklage på det sterkeste, jeg måtte logge meg på min egen TWC3, og du har helt rett, det går ikke å velge 1-fas eller 3-fas.  :-[

Var helt sikker på at jeg hadde gjort det valget, men tydeligvis ikke, iallfall ikke med nåværende software. Den detekterer tydeligvis om det er spenning på L2/L3/N og bestemmer modus selv ut fra det. Kun strøm man får satt.

Da er eneste løsning for deg å koble fra L2 og L3 i en av endene, noe som altså er elektrikerarbeid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA