Hovedmeny

Q2 TMY fra Berlin har ikke LFP batteri

Startet av thebadger, søndag 18. juni 2023, klokken 20:06

« forrige - neste »

thebadger

Fikk utlevert ny TMY LR fra Berlin for 9 dager, her er litt info:
- Ikke LFP batteri
- "3 delt" hattehylle
- ingen paneler med usymmetriske mellomrom på øyemål (jeg blir ofte kalt for petimeter)
- fikk 150km gratis superlading fordi de shipper biler med lite strøm
- EAP har ikke summon eller autopark
- byttet fra 2021 tm3, hjul-/vindstøy er natt og dag, snakker sammen med vanlig inmestemme i 110km/t, noe som var umulig i den gamle
- lithium svakstrømbatteri (er vel standard på alle må men så vet dere)
- premium connectivity var på plass ved henting

Kjempefornøyd så langt, (foruten autoviskere som er på kontinuerlig om natten)

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

Kakemoms

Ok. Jeg skal hente min MYLR neste torsdag. Hadde vel et svakt øyeblikk i starten av Juni håpet på HW4, men sånn blir det altså ikke. Hattehylle er et pluss.
Tesla MYLR, Midnight Cherry Red, 19", 2023 (Bestilt 23 Mars, Levering: J̶u̶l̶y̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶,̶ ̶4̶ ̶J̶u̶l̶y̶-̶1̶3̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶, ̶ ̶2̶2̶-̶3̶0̶ ̶J̶u̶n̶i̶,̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶, 3̶-̶1̶8 ̶J̶u̶l̶y̶,
 Levert 29 Juni!)
KIA e-Niro 2020
VW E-Golf 2015

thebadger

Sitat fra: Kakemoms på lørdag 24. juni 2023, klokken 11:22Ok. Jeg skal hente min MYLR neste torsdag. Hadde vel et svakt øyeblikk i starten av Juni håpet på HW4, men sånn blir det altså ikke. Hattehylle er et pluss.
Hattehyllen er helt ubrukelig. Følger ikke med luken opp og ikke mulig å folde bak sånn at den blir stående. Må bruke begge hender for å legge den bak baksetene og selv på 1.88 er det vanskelig å rekke helt inn.
Med andre ord ble den tatt ut med en gang og plassert i boden  :)

Kim-

Sitat fra: thebadger på lørdag 24. juni 2023, klokken 11:54
Sitat fra: Kakemoms på lørdag 24. juni 2023, klokken 11:22Ok. Jeg skal hente min MYLR neste torsdag. Hadde vel et svakt øyeblikk i starten av Juni håpet på HW4, men sånn blir det altså ikke. Hattehylle er et pluss.
Hattehyllen er helt ubrukelig. Følger ikke med luken opp og ikke mulig å folde bak sånn at den blir stående. Må bruke begge hender for å legge den bak baksetene og selv på 1.88 er det vanskelig å rekke helt inn.
Hvis det er den nye så fungerer den bra, den har 3 knekk kontra 2 noe som gjør at den folder seg fint bak uten stress
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

thebadger

Sitat fra: Kim- på lørdag 24. juni 2023, klokken 14:16
Sitat fra: thebadger på lørdag 24. juni 2023, klokken 11:54
Hvis det er den nye så fungerer den bra, den har 3 knekk kontra 2 noe som gjør at den folder seg fint bak uten stress
Den har 2,og den er så godt som ubrukelig.
Vi har ikke noe behov for hattehylle så det gjør egentlig ikke noe

BjornNilsen

Hentet ut min Y Long Range (Tyskland) for en uke siden og ser at den har Lithium-Ion (nickel-cobalt-aluminum) og ikke LPF som trådstarter skriver.  Noe skuffet - men har forstått at det kun er basisversjonen som først kommer med LPF for Y?  Samtidig ser jeg i brukerhåndboken at Tesla nå anbefaler å sette ladegrense til 100% (under forutsetning av LPF).  Blir ikke overasket hvis mange nå begynner å lade til 100% også på Tesla'er (3/Y) med Lithium Ion, når batteriteknologi endres. Brukermanual samt oppslag i "Mer kjøretøysinformasjon" er vel ikke nødvendigvis det første som leses/benyttes. Vil nok medføre degresjon av batterier relativt hurtig for de som begynner å lade 100% på Lithium-Ion teknologi.

RJK

LFP er fremdeles li-ion. Det er bare en spesifikk variant av gruppen Li-ion-batterier.

Blir som å si "jeg skal spise Tropisk Aroma, istedet for kake".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Silkefot

Når det gjelder å lade for mye for ofte gir bilen fort beskjed om at det ikke er lurt
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

IbizaMan

Sitat fra: BjornNilsen på mandag 26. juni 2023, klokken 15:44Hentet ut min Y Long Range (Tyskland) for en uke siden og ser at den har Lithium-Ion (nickel-cobalt-aluminum) og ikke LPF som trådstarter skriver.  Noe skuffet - men har forstått at det kun er basisversjonen som først kommer med LPF for Y?  Samtidig ser jeg i brukerhåndboken at Tesla nå anbefaler å sette ladegrense til 100% (under forutsetning av LPF).  Blir ikke overasket hvis mange nå begynner å lade til 100% også på Tesla'er (3/Y) med Lithium Ion, når batteriteknologi endres. Brukermanual samt oppslag i "Mer kjøretøysinformasjon" er vel ikke nødvendigvis det første som leses/benyttes. Vil nok medføre degresjon av batterier relativt hurtig for de som begynner å lade 100% på Lithium-Ion teknologi.

Nå guider jo bilen deg i forhold til dette med anbefalt lading så tror ikke det blir noe stort problem. Også App'en vil guide brukeren her. Jeg antar at guiding er forskjellig i biler med og uten LPF batterier.....

Kakemoms

Sitat fra: thebadger på lørdag 24. juni 2023, klokken 16:33
Sitat fra: Kim- på lørdag 24. juni 2023, klokken 14:16
Sitat fra: thebadger på lørdag 24. juni 2023, klokken 11:54Hattehyllen er helt ubrukelig. Følger ikke med luken opp og ikke mulig å folde bak sånn at den blir stående. Må bruke begge hender for å legge den bak baksetene og selv på 1.88 er det vanskelig å rekke helt inn.
Den har 2,og den er så godt som ubrukelig.
Vi har ikke noe behov for hattehylle så det gjør egentlig ikke noe
Min har 3 og det fungerer helt greit. Er fint å ha på langtur så man slipper å få all bagasjen i bakhodet ved bråstopp.
Tesla MYLR, Midnight Cherry Red, 19", 2023 (Bestilt 23 Mars, Levering: J̶u̶l̶y̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶,̶ ̶4̶ ̶J̶u̶l̶y̶-̶1̶3̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶, ̶ ̶2̶2̶-̶3̶0̶ ̶J̶u̶n̶i̶,̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶, 3̶-̶1̶8 ̶J̶u̶l̶y̶,
 Levert 29 Juni!)
KIA e-Niro 2020
VW E-Golf 2015

petersv

Sitat fra: BjornNilsen på mandag 26. juni 2023, klokken 15:44Hentet ut min Y Long Range (Tyskland) for en uke siden og ser at den har Lithium-Ion (nickel-cobalt-aluminum) og ikke LPF som trådstarter skriver.  Noe skuffet ....

LFP lader veldig (VELDIG) sakte i kaldt vær på alle modeller som har vært levert med det hittil, så jeg ville priset meg lykkelig for å ikke fått LFP, selv om det har noen andre fordeler.

Daniel_0007

Sitat fra: petersv på fredag 30. juni 2023, klokken 09:35
Sitat fra: BjornNilsen på mandag 26. juni 2023, klokken 15:44Hentet ut min Y Long Range (Tyskland) for en uke siden og ser at den har Lithium-Ion (nickel-cobalt-aluminum) og ikke LPF som trådstarter skriver.  Noe skuffet ....

LFP lader veldig (VELDIG) sakte i kaldt vær på alle modeller som har vært levert med det hittil, så jeg ville priset meg lykkelig for å ikke fått LFP, selv om det har noen andre fordeler.

nja tesla har fikset det når man navigerer til supercharger slik at det får riktig tempratur før lading, kulde har ingen påvirking på hjemmelading med mindre man lader fast på den lokale bensin stasjonen.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 30. juni 2023, klokken 09:50
Sitat fra: petersv på fredag 30. juni 2023, klokken 09:35

nja tesla har fikset det når man navigerer til supercharger slik at det får riktig tempratur før lading, kulde har ingen påvirking på hjemmelading med mindre man lader fast på den lokale bensin stasjonen.
Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Ladetapet øker endel i kulden når man lader med for liten fart.

Og om man prøver å bruke forvarming, kan resultatet bli at mesteparten av energien går til å forvarme, ikke lade om man prøver å lade og forvarme samtidig.

Det kan derfor lønne seg å lade med 7,2 kW fremfor 3,6 kW eller lavere om vinteren, til tross for høyere nettleie, litt avhengig av prisdifferansen på hoppene.

Man betaler tross alt også for strømmen som forsvinner i ladetap.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thebadger

Sitat fra: Kakemoms på torsdag 29. juni 2023, klokken 22:54Min har 3 og det fungerer helt greit. Er fint å ha på langtur så man slipper å få all bagasjen i bakhodet ved bråstopp.
Hvordan stabler du bagasjen? Løse ting burde man legge i en beholder eller brønn, og større ting som passer under hattehyllen treffer baksetene. Ville beklaget meg på hattehyllen som sikring under kollisjon, tipper det er en rimelig MDF plate elns

Sitat fra: RJK på fredag 30. juni 2023, klokken 10:49Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Ladetapet øker endel i kulden når man lader med for liten fart.

Og om man prøver å bruke forvarming, kan resultatet bli at mesteparten av energien går til å forvarme, ikke lade om man prøver å lade og forvarme samtidig.

Det kan derfor lønne seg å lade med 7,2 kW fremfor 3,6 kW eller lavere om vinteren, til tross for høyere nettleie, litt avhengig av prisdifferansen på hoppene.

Man betaler tross alt også for strømmen som forsvinner i ladetap.
Hvis jeg husker rett så er maks effekt på forvarming høyere enn maks ladehastighet på hjemmelading, altså over 11kW/h. Forvaring av batteri for hjemmelading er altså ikke hensiktsmessig.
Jeg hadde model 3 med lfp, og selv med forvarming fra vinterbro til Moss i desember var ikke nok til å få mer enn 70kW/h på superlader ved 18% resterende

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA