Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Århundrets duggbil

Startet av Helge, onsdag 28. november 2012, klokken 00:30

« forrige - neste »

Helge

Foretok i kveld vannservice etter 3200 km på vår P106. Dette er muligens litt kort, men bilen har ikke vært kjørt så mye i år så det i tid nå var ganske lenge siden sist vannservice.

På 3200 km kjørt gikk det på bare ca 4,5 liter vann = påfyllt vannmengde minus over 3 liter som jeg til sammen lot "renne over" ut slangene under bilen (og samlet opp i baljer og målte). Dette må vel være et lavt eller moderat vannforbruk? Nå er vel denne batteripakken relativt ny, siden helt ny batteripakke ble montert for drøyt 3 år siden når den første batteripakken hadde levert nærmere 110000 km i løpet av nesten 11 år.

Eller lurte jeg litt på dette på elbilwiki: "Vannfylling gjøres da snarest, og innen 72 timer, ved å koble til vannfylleutstyret til 3 vannstusser framme i motorommet på Saxo og P106, eller 4 stusser på Berlingo / Partner. "  Det er da 4 "vannstusser" på vår P106 og tilsvarende 4 tilhørende overløpsslanger under bilen (2 bak og 2 foran).....?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

#1
Sitat fra: Helge på mandag 12. november 2012, klokken 00:07
Eller lurte jeg litt på dette på elbilwiki: "Vannfylling gjøres da snarest, og innen 72 timer, ved å koble til vannfylleutstyret til 3 vannstusser framme i motorommet på Saxo og P106, eller 4 stusser på Berlingo / Partner. "  Det er da 4 "vannstusser" på vår P106 og tilsvarende 4 tilhørende overløpsslanger under bilen (2 bak og 2 foran).....?

Ja det er feil. Det skulle stått 4 på Saxo/P106 og 5 på Berlingo/Partner.  (EDIT: har rettet på elbilwiki nå).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Flott med oppdatering av elbilwiki.

Men er det nødvendig med så hyppig vannservice, når det bare går på ca 4 til 4,5 liter vann? Mener å ha hørt noe (var det fra Mr. Bugge tro?) om at det først var når man passerte ca 9 liter (netto... fratrukket vann som man lar renne ut overløpsslangene) at det begynte å bli ugunstig lite vann på batteriene før fylling? Hvis det medfører riktighet ville det kanskje ikke begynt å bli litt kristisk eller i hvert fall ugunstig før vi hadde kjørt vår P106 opp mot 7000 km (slik batteriene er nå for tiden). Da er det fristende å vente til 5000 km neste gang i stedet for 3200 som denne gangen selv om jeg har sett at flere snakker om maks 4000 km mellom batteriservice på Saxo og P106. Om vannforbruket er noenlunde lineært etter som forbruket fremskrider mellom to batteriservice skulle det på vår bil bli mellom 6 og 7 liter forbruk på 5000 km og altså enda 2 til 3 liter margin opp til 9 liter.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Det er ved ca 0,4 at vannivået i batteriet kommer under platene så 8 liter netto er grensen. Men det forutsetter at alle batteriene bruker like mye vann.
Så hvis du bruker bare ca 4-5 liter ved ved 4000km kan du godt kjøre 6-7000. 
Men hva har du imot å gjøre vannservice ofte ???   
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 15. november 2012, klokken 23:08Men hva har du imot å gjøre vannservice ofte ???
Ikke annet enn at jeg med mitt Lexia/USB-adapter og PP2000 programvare ikke får satt bilen i maintenance charge eller initialisation charge. Equalisation charge får jeg startet, men det medfører bare knapt 7 A ladestrøm så det tar en evighet få få opp batteritemperaturen. For å få opp temperaturen raskere må jeg "jukse litt" med å skifte ladestyrke (10 - 14 A) og det "fucker opp" energimeteret med stor misvisning inntil bilen er ladet noen ganger etterpå. Worst case hadde vi en gang bare 30 % på meteret etter at bilen var fulladet. Fruen i huset (det er hun som kjører elbilen mest - jeg sykler til/fra jobb) liker svært dårlig å kjøre når energimeteteret står flere titalls prosent feil selv om jeg påpeker at hun kan følge med triptelleren og sette igjen en god margin...
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

#5
Sitat fra: Helge på fredag 16. november 2012, klokken 10:34
Ikke annet enn at jeg med mitt Lexia/USB-adapter og PP2000 programvare ikke får satt bilen i maintenance charge eller initialisation charge. Equalisation charge får jeg startet . . .

Det var rart. Men har du ikke Lexia eller Proxia software ??  Jeg liker dem mye bedre enn PP2000.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på fredag 16. november 2012, klokken 13:34Men har du ikke Lexia eller Proxia software ??  Jeg liker dem mye bedre enn PP2000.

Når jeg kjøpte denne USB til diagnosekontakt adapterboksen på ebay for over 2 år siden fulgte det med PP2000 som programvaren for Peugeot og programvaren Lexia for Citroen. Jeg forsøkte en gang Lexiaprogrammet mot vår P106E, men fikk ikke det til å¨akseptere vår P106E med den chassisnummer (noen siffer fra chassisnummeret). Lexiaprogrammet fungerer derimot utmerket mot familens "fossildrevne" Citroen'er. "Proxia software" har jeg vel ikke tror jeg....
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA