Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

GTX/Q4 50/iV80x vs. E tron 55 vs. iX

Startet av torerik, onsdag 14. juni 2023, klokken 18:33

« forrige - neste »

torerik

Hei!

Vi nærmer oss slutten av en leasingavtale på V60 T6, og tenker at neste bil må bli elektrisk. Har allerede en e-Golf som nr 2, så ikke helt grønn.

Vi trenger absolutt 4x4 og god plass til barnevogn (orker ikke demontere, vil bare kunne hive inn kurv og understell), samt gode stoler. Må ikke være skinn, men må kunne tørke av uten problemer. Jeg er også glad i utstyr, og vil helst ha god lyd, matrix-lys og 360-kamera. Fruen liker ikke sportsunderstellet på V60-en, så ny bil bør også ha DCC (MEB-bilene) eller luftfjæring.

Har sett på MEB-ene og prøvekjørt litt. Har nå også brukt mye tid på Finn, og merker det frister å spare litt på en 1-2 år gammel bil. Barn finner på mye rart, så kanskje greit å ikke kjøpe nytt denne gangen? GTX kan man få ned i 520-ish med grei km, Q4 50 og iV80x litt høyere, og e-tron 55 for kanskje 630-ish.

E-tron 55 virker for meg som en bedre bil (sett bort fra forbruk), men er den verdt 100k+ ekstra? Vi kjører ikke så mye langt, og om vi gjør det stopper vi pga. barn uansett. Så egentlig ikke så bekymret for rekkevidden, den blir mest teoretisk i vårt tilfelle (tror jeg). Når det er sagt, e-tron 50 tror jeg blir litt knapp (sikkert bare mentalt, haha!)...

Hva tror dere langt mer erfarne elbilsjåfører?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Øyvind.h

Har ikke testet sportsunderstellet på GTX, men standard understellet er komfortabelt og tar ujevnheter godt. Ikke en bil en irriterer seg over alle dumper og hull i hvert fall :)
Rekkevidden er bra, og med førerassistent+ pakken får du 360 kamera, el bakluke, travel assist (selvkjøring, et must på langtur).
Standardsetene er enkle å rengjøre og suger ikke til seg flekker da det ikke er vanlig stoff. Ellers må du ha Top sport pakken for å få alcantara.
Matrix er standard og lysene er veldig gode og adaptive. Svinger med rattet og lyser godt i krappe svinger.

Du klarer deg med bud på 480-490 for en gtx med fører+ pakken, 1 år gammel og 15k på telleren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

BubbaJoFet

MEB har trommelbrems bak, og etter hva jeg forstår, den primære regn akselen, hadde testet om det er hva du liker å kjøre med. Jeg har bare testet RWD MEB og likte ikke absolutt ikke bremsefølelsen.

Hadde vurdert TMY også, ellers så jeg en Toyota BZX til 7000 med abonnement hos Honk, sistnevnte er en fin ventepølse om du vil se hva neste generasjon medbringer.

Personlig landet jeg på iX40 fully charged, ca samme rekkevidde som etron 55, men litt svakere lading. Nå ble jeg ikke kvitt nåværende bil, så får bli med tanken enn så lenge.

torerik

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. juni 2023, klokken 19:06Har ikke testet sportsunderstellet på GTX, men standard understellet er komfortabelt og tar ujevnheter godt. Ikke en bil en irriterer seg over alle dumper og hull i hvert fall :)
Rekkevidden er bra, og med førerassistent+ pakken får du 360 kamera, el bakluke, travel assist (selvkjøring, et must på langtur).
Standardsetene er enkle å rengjøre og suger ikke til seg flekker da det ikke er vanlig stoff. Ellers må du ha Top sport pakken for å få alcantara.
Matrix er standard og lysene er veldig gode og adaptive. Svinger med rattet og lyser godt i krappe svinger.

Du klarer deg med bud på 480-490 for en gtx med fører+ pakken, 1 år gammel og 15k på telleren.
Ingen tvil om at ID4 GTX er en god bil. Jeg liker også utseendet. Eneste jeg ikke liker er nok knappene på rattet. Men hadde sikkert blitt happy med ID4, altså.

Spørsmålet mitt her er om e-tron er tilstrekkelig mye bedre til å forsvare 100k+ ekstra på bilen. Dyrere drift på e-tron også, slik jeg forstår.

Men tolker deg dithen at svaret er nei?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

torerik

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 14. juni 2023, klokken 19:17MEB har trommelbrems bak, og etter hva jeg forstår, den primære regn akselen, hadde testet om det er hva du liker å kjøre med. Jeg har bare testet RWD MEB og likte ikke absolutt ikke bremsefølelsen.

Hadde vurdert TMY også, ellers så jeg en Toyota BZX til 7000 med abonnement hos Honk, sistnevnte er en fin ventepølse om du vil se hva neste generasjon medbringer.

Personlig landet jeg på iX40 fully charged, ca samme rekkevidde som etron 55, men litt svakere lading. Nå ble jeg ikke kvitt nåværende bil, så får bli med tanken enn så lenge.
Godt poeng med regen - det må testes.

Prøvekjørte TMY, ble ikke imponert. God på å være elbil, men ikke så god på å være bil i mine øyne. Markant mer støy og avstumpet demping. Sikkert mange som lever godt med det, men ikke for meg :)
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

bmw2002

Kjøp en iX40, kortere rekkevidde. Men milevis bedre enn alle disse bilene. Evt iX50 hvis du har penger.

torerik

Sitat fra: bmw2002 på søndag 25. juni 2023, klokken 21:30Kjøp en iX40, kortere rekkevidde. Men milevis bedre enn alle disse bilene. Evt iX50 hvis du har penger.
Hm. Ikke sett på denne, ser den kan være interessant. Merker at fronten må vokse litt på meg, men det kan vel ordnes... Hvordan er komfort på disse?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

daktari

Sitat fra: torerik på mandag 26. juni 2023, klokken 12:27
Sitat fra: bmw2002 på søndag 25. juni 2023, klokken 21:30Kjøp en iX40, kortere rekkevidde. Men milevis bedre enn alle disse bilene. Evt iX50 hvis du har penger.
Hm. Ikke sett på denne, ser den kan være interessant. Merker at fronten må vokse litt på meg, men det kan vel ordnes... Hvordan er komfort på disse?
fast men behagelig. De ix40 har stålfjær med en 2-trinns demper som gir en fin opplevelse på dårlig vei, et knepp opp fra mange merker. Lavt støynivå.

PS noen har luftfjær og adaptive dempere, hvor de siste kanskje kan gi ytterligere komfort.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Ix40 og etron55 er vel ganske like i rekkevidde også

torerik

Interessant. iX40 legges til på lista  :+1:
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Oddaa

Byttet fra XC60 T8 til iX40 for et par måneder siden. Har ikke angret på det, det eneste er at den kanskje er litt stor i byen og parkeringshus.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

torerik

Sitat fra: Oddaa på mandag 26. juni 2023, klokken 23:19Byttet fra XC60 T8 til iX40 for et par måneder siden. Har ikke angret på det, det eneste er at den kanskje er litt stor i byen og parkeringshus.
Hvordan opplever du bagasjeplassen i iX40 ifht XC60-en? V60 er vel ikke helt ulik XC60...
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Oddaa

Sitat fra: torerik på tirsdag 27. juni 2023, klokken 18:04
Sitat fra: Oddaa på mandag 26. juni 2023, klokken 23:19Byttet fra XC60 T8 til iX40 for et par måneder siden. Har ikke angret på det, det eneste er at den kanskje er litt stor i byen og parkeringshus.
Hvordan opplever du bagasjeplassen i iX40 ifht XC60-en? V60 er vel ikke helt ulik XC60...

iX er vel ikke ledende på bagasjeplass, men opplever plassen som bedre enn i XC60, og merkbart mindre enn XC90. Bakseteplassen vil jeg si er veldig bra og minst på høyde med XC90.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

torerik

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 27. juni 2023, klokken 19:57
Sitat fra: torerik på tirsdag 27. juni 2023, klokken 18:04

iX er vel ikke ledende på bagasjeplass, men opplever plassen som bedre enn i XC60, og merkbart mindre enn XC90. Bakseteplassen vil jeg si er veldig bra og minst på høyde med XC90.
God beskrivelse. Takker!
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

torerik

OK, etter innledende mysing og litt testing tror jeg faktisk det må bli e-tron eller iX (hvis man skal handle brukt). Overraskende «kort» bagasjerom i MEB-ene. Orker ikke av med hjul på barnevogn og fandens oldemor hver gang vi skal noe. Frakter jo nok til en middels telttur bare man skal på kjøpesenteret.

Hvilken mener folket er best?

E-tron har luftfjæring og ser best ut, mener jeg. Super lading. Stort minus på forbruk, og så er den mindre i kupeen.

iX er mer moderne og har hyggeligere forbruk, men lader dårligere. Veldig god plass i kupeen, samt nydelig software og HK-anlegg.

Hva misser jeg?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA