Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket sommerdekk hvis støy er det aller viktigste?

Startet av TK Askøy, mandag 12. juni 2023, klokken 17:41

« forrige - neste »

TK Askøy

Har Model X som trenger nye dekk. Hvilke sommerdekk anbefales hvis minimal støy er det aller viktigste? Har hatt Landsail på en Model S med godt resultat, men ser at de er ratet til 73 db på Model X-dimensjoner. Lurer litt på om det kan være verdt å kjøpe Nokian Hakka Black 3 som er latterlig mye dyrere, men som har 70 db i spekken i alle fall.

Noen som har tanker eller anbefalinger å komme med
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

o.b.lix

dB-tallene du refererer til er målt på utsiden av bilen. Det vi som kjører bilen er interessert i er støy inni bilen, og bl.a. er hvordan sidene på dekket bygget opp som medvirker til ressonans.

Dvs dB-tallet forteller os ingenting.

På min X var Landsail det aller stilleste dekket jeg har prøvd, har aldri prøvd Nokian sitt sommerdekk fordi min dekkpusher ikke ville selge det, da han hadde fått alt for mange reklamasjoner på at de ble ovale etter en tid.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA