Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verksted nekter å fikse punktering pga. skade i sidevegg

Startet av Supervisor, mandag 12. juni 2023, klokken 09:45

« forrige - neste »

Supervisor

Hei

Oppdaget en skrue i dekk og dro til verksted for å få den ut. De nektet å fikse det siden det var en skade i sidevegg og sa at begge dekk må byttes (Michelin Pilot Sport). Fikk ny time på verkstedet til onsdag siden de må først skaffe dekkene.
Er det virkelig så ille at jeg må ut med 7500 kroner for 2 nye dekk?

Svk

sjokomelk

Kantkjøringen av dekket og felgen har ingen sammenheng med skruen som sitter i slitebanen, men skaden er alikevel så alvorlig at dekket må skiftes.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Supervisor

Uffff... Kjedelig.
Fant nettopp en artikkel hvor en hadde akkurat samme skade som på min bil.
https://biler.narkive.no/8mTR5exU/kan-skade-pa-dekkets-sidevegg-repareres-eller-skal-jeg-bytte-dekk
Her sier noen at det går helt fint å kjøre. Jeg vil også legge til at det ikke er kommet så dypt at noe annet er synlig. Kun gummi på den delen av dekket som er tykkest og nærmest felgen.

Svk

Marzo

Skaden ser ut til å være i felgbeskyttelsen i dekket?

Selger pluggesett på biltema

geear

Enda billigere på thansen. Samme greia, men uten CO2-patronene. Lett å lappe skruehullet, men riften kan bety mye og kan bety ingenting. Kommer det vann inn til korden så korroderer den, og da er det bare spørsmål om tid før det sprekker. Er det bare en overfladisk gummiflenge kan den limes, uten at det nødvendigvis er helt i henhold (men blir kanskje ikke engang oppdaget i en EU),

Supervisor

Var på et annet verksted senere i dag. De fikset skrue og jeg limte sideveggen siden skaden var (forhåpentligvis) overfladisk. Korden var ikke synlig og det var, som sagt, der hvor dekket var på det tykkeste (felgbeskyttelse). Har som plan å kjøre ut denne sesongen og kjøpe 4 nye dekk til neste sommer (om jeg fortsatt har samme bil). Blir det noen problemer i mellomtiden, kjøper jeg 4 nye dekk denne sesongen. Liker ikke tanken at det blir 2 nye og 2 eldre dekk på bilen med tanke på omlegging ved sesongskift. Har dekk på dekkhotell og tror ikke de er så nøye om å rotere eller passe på at de matcher dekk på samme aksel.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA