Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Anbefaling type 70% alkohol

Startet av mjohank, søndag 11. juni 2023, klokken 13:41

« forrige - neste »

mjohank

Sikkert et latterlig spørsmål. Men har rett og slett aldri hverken lagt merke til dette i noe butikkhylle eller kjøpt noe slikt før. Har gått til innkjøp av pillar delete kit fra Tesbros. De sier man bør bruke 70% alkohol for å rengjøre området man skal legge folien på. Noen som kan anbefale en lett tilgjengelig type 70% alkohol til dette formålet? Var innom BilXtra her jeg bor og de hadde ikke anelse hva jeg kunne bruke.... :o
Vil nødig stå igjen med masse hvit lakk på kluten og grå metall på bilen etter å ha sauset den inn i noe feil

Orbit

Rødsprit er nesten ren etanol, ofte med noe propanol også (som fungerer like greit til avfetting/vasking). Bland 1/3 vann (eller litt mindre) med 2/3 rødsprit, så er du nært nok.

(Du kan også få desinfeksjonssprit med 70% etanol på apotek, men rødsprit er lettere tilgjengelig)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

OlaM

Det er sikkert ikke viktig med akkurat 70%, bare at det er et billig og vanlig produkt for de som har skrevet instruksjonene. Så jeg stemmer i med forrige taler og sier bare kjøp rødsprit. Det er billig og nyttig til mye rengjøring. Jeg pleier å ta frontruten med det om vinteren.
'21 3LR

geear

Er ingen folierer, eller hva det kalles, men jeg hadde nok brukt isopropanol før rødsprit. Det har de på byggforretninger, Jernia, sikkert Jula, og lignende.

OlaM

Ja det er nok et godt poeng. Det kan være litt rester etter rødsprit, brekkmiddelet kanskje? Blårens er isopropanol, Biltema har også en spray som heter panel wipe som er isopropanol og etanol og har ca samme literpris som Blårens.
'21 3LR

geear

Ja, rødsprit har iallfall "alltid" hatt et rykte på seg for å legge igjen en slags oljefilm.

Lucaria

Bare for å få det krystallklart, hvis det står at man skal bruke isopropanol så kan man alltid bruke blårens? Det er ikke noen andre tillsettinger i blårens? (jeg har veldig god erfarenhet med blårens til vasking av f.eks fjernontroller osv, men trodde ikke at isopropanol var blått).

Mobileum

Fra produsenten:

Blårens inneholder Isopropanol som er ett flyktig, fettløsende alkohol, også kalt 2-propanol, propan-2-ol eller isopropylalkohol. Dette er en fargeløs, brennbar væske med karakteristisk lukt.

Tipper det har med sikkerhet å gjøre. Rødsprit og Blårens er ikke anbefalt som drikkevann.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

mjohank

Glimrende! Takker for svar, alle sammen:) Blir nok en tur på Jernia, tenker jeg. Og er de tomme der så prøver jeg nok den Panel Wipen fra Biltema. Tommel opp!

Electric cars in Norway

Sitat fra: mjohank på søndag 11. juni 2023, klokken 13:41Sikkert et latterlig spørsmål. Men har rett og slett aldri hverken lagt merke til dette i noe butikkhylle eller kjøpt noe slikt før. Har gått til innkjøp av pillar delete kit fra Tesbros. De sier man bør bruke 70% alkohol for å rengjøre området man skal legge folien på. Noen som kan anbefale en lett tilgjengelig type 70% alkohol til dette formålet? Var innom BilXtra her jeg bor og de hadde ikke anelse hva jeg kunne bruke.... :o
Vil nødig stå igjen med masse hvit lakk på kluten og grå metall på bilen etter å ha sauset den inn i noe feil
Her hadde jeg for min del ringt kundeservice som sikkert står på emballasjen på ditt produkt..... viktig å ikke gjøre dette galt ift din billakk...

OlaM

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 13. juni 2023, klokken 07:15
Sitat fra: mjohank på søndag 11. juni 2023, klokken 13:41Sikkert et latterlig spørsmål. Men har rett og slett aldri hverken lagt merke til dette i noe butikkhylle eller kjøpt noe slikt før. Har gått til innkjøp av pillar delete kit fra Tesbros. De sier man bør bruke 70% alkohol for å rengjøre området man skal legge folien på. Noen som kan anbefale en lett tilgjengelig type 70% alkohol til dette formålet? Var innom BilXtra her jeg bor og de hadde ikke anelse hva jeg kunne bruke.... :o
Her hadde jeg for min del ringt kundeservice som sikkert står på emballasjen på ditt produkt..... viktig å ikke gjøre dette galt ift din billakk...

Bortkastet tid. De vil jo ikke ane hva som er tilgjengelig i norske butikker uansett. Lakken er heller ikke så skjør at litt forskjellig sprit gjør en forskjell. Fett og olje får lim til å henge dårlig, og masse forskjellige typer alkohol fjerner fettet.

Det som er til overs er kjekt å ha til frontruten om vinteren som tidligere nevnt, men også hvis det endelig er på tide å ta avtrekksviften på kjøkkenet.
'21 3LR

Lucaria

Avtrekksviften taes hver Søndag - hilsen gammel kock  :laugh:

Per Blomst

God erfaring med blårens også her på mange forskjellige type materialer. En av anmeldelsene på Obs Bygg sier: "Perfekt til avfetting, før foliering".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA