Hovedmeny

2023.20.4.1

Startet av Mobileum, lørdag 10. juni 2023, klokken 07:37

« forrige - neste »

sjokomelk

Takk!
Da tok jeg feil. Det er lett å bli revet med og innbille seg at det er nye ting på gang. Har redigert det opprinnelige innlegget.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

JorEl

Fikk SW i går morges. Har hatt problemer med NRKavspilling, der spilleren stopper for å loade på ny ca hvert 5.sek. Da blir en treg debatt, enda tregere ::)  Men i dag virket det :+1:  Youtube har virket ok, hele tiden.

(Måtte skrive under på en ny elbilforumavtale i dag. Knallhard kardemommebylov ;)  )
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

eisa01

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 13. juni 2023, klokken 07:35For henholdsvis 20 og 21 timer siden har 2 europeiske biler (de første på Teslafi) fått kartdata EU-2022.40-14215
Det rulles ut kartdata som nesten er ett år gamle allerede?

sjokomelk

De kartdatene begynte å rulle ut for et halvt år siden i Europa, men ryktene tilsier at det er mer feil og problemer enn det er rettelser, så de har blitt holdt igjen for mange land og regioner. Bl.a. Norge. Mens i Tyskland trenger man den versjonen kartdatene for at Autopilot skal "stole på" skiltene den leser langs veien og ikke tvinge deg over på noe statisk fra databasen overalt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS

uptherosens

Nå har jeg bare temperaturstyring på førersiden. Angir talekommandoen «slå av klimasynkronisering», og får tilbakemelding på skjermen at den er avslått, men det dukker ikke opp symboler for temperaturstyring på passasjersiden. Noen andre som opplever det samme? Har også forsøkt med den engelske kommandoen, men den forstår ikke bilen (selv om jeg tror jeg brukte engelsk den gang jeg fikk satt opp symboler for både fører og passasjer).

geear

Sitat fra: uptherosens på lørdag 17. juni 2023, klokken 21:41Nå har jeg bare temperaturstyring på førersiden. Angir talekommandoen «slå av klimasynkronisering», og får tilbakemelding på skjermen at den er avslått, men det dukker ikke opp symboler for temperaturstyring på passasjersiden. Noen andre som opplever det samme? Har også forsøkt med den engelske kommandoen, men den forstår ikke bilen (selv om jeg tror jeg brukte engelsk den gang jeg fikk satt opp symboler for både fører og passasjer).
Og det funker ikke å dele klimastyringen på skjermen? Eller er du ikke klar over at det ligger der? Trykk på tempen og velg del... eller hvordan en nå får frem minimenyen over temperaturen. Husker ikke om det også ligger i hovedbildet hvis du trekker opp. Vært tilgjengelig der i mange år.

Kim-

Sitat fra: uptherosens på lørdag 17. juni 2023, klokken 21:41Nå har jeg bare temperaturstyring på førersiden. Angir talekommandoen «slå av klimasynkronisering», og får tilbakemelding på skjermen at den er avslått, men det dukker ikke opp symboler for temperaturstyring på passasjersiden. Noen andre som opplever det samme? Har også forsøkt med den engelske kommandoen, men den forstår ikke bilen (selv om jeg tror jeg brukte engelsk den gang jeg fikk satt opp symboler for både fører og passasjer).
Her vises det kun når det sitter noen i passasjersete
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

turfsurf

Sitat fra: Kim- på lørdag 17. juni 2023, klokken 23:23
Her vises det kun når det sitter noen i passasjersete
Det er jo en del av denne releasen. Viser ikke klima for passasjer hvis det ikke sitter noen der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hvordan detekterer den det? Kamera eller setebeltet? Mener det ikke er sensor i setet på Y/3, slik det er/var på X.

kaistian

Sitat fra: geear på søndag 18. juni 2023, klokken 12:28Hvordan detekterer den det? Kamera eller setebeltet? Mener det ikke er sensor i setet på Y/3, slik det er/var på X.
Når jeg putter noe tungt på passasjersete på min Y klager den på at belte ikke er i bruk, så det er nok en sensor i sete, da kamera kan være tildekket og den klager fortsatt.

Handyman

Sitat fra: geear på søndag 18. juni 2023, klokken 12:28Hvordan detekterer den det? Kamera eller setebeltet? Mener det ikke er sensor i setet på Y/3, slik det er/var på X.
Trykksensor i setet. Klima starter på passasjersiden straks man legger litt vekt på puta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Hmm, ok, men ikke med vektmåling sikkert, X-en slo av airbagen under en gitt vekt, og på over, det mener jeg at Y-en ikke gjør..

sjokomelk

Hvor mye airbag skal blåses opp i en kollisjon avgjøres med vektsensor i setet. Så den er der i 3/Y også.
Du ser enkelt på skjermen på om airbag er aktiv eller ikke. For et par år siden kom det konstant ikon med "Passenger airbag on/off"-symbol på skjermen.

uptherosens

Kan da bekrefte at klimastyringen dukker opp når det sitter noen i passasjersetet  :+1: .

kaistian

Sitat fra: sjokomelk på søndag 18. juni 2023, klokken 20:46Hvor mye airbag skal blåses opp i en kollisjon avgjøres med vektsensor i setet. Så den er der i 3/Y også.
Du ser enkelt på skjermen på om airbag er aktiv eller ikke. For et par år siden kom det konstant ikon med "Passenger airbag on/off"-symbol på skjermen.
Det stemmer nok ikke helt.
Tesla har to systemer, det vanlig dumme som kun detekterer at noe er der og ett mer avansert system kalt Occupant Classification System(OCS).

I henhold til servicemanualen for Y finnes OCS kun i Nord-Amerika og Sør-Korea.

Sjekker man brukermanualen på engelsk er OCS funksjonsmåte forklart, mens i den norske er det ikke nevnt med et ord, så her i Norge har vi nok kun den dumme utgaven.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA