Hovedmeny

Enyaq - godt tilbud?

Startet av Elektro12, onsdag 07. juni 2023, klokken 06:42

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: VoltWay på onsdag 07. juni 2023, klokken 17:35Det er en god del alternativer nå i prisklassen 400-500k, så det er ikke så enkelt.
En god del? Hvilke alternativer (merk: i samme størrelse, byggekvalitet og utstyrsnivå) koster like lite? Her forventer jeg en liste på en god del, for jeg kjenner ikke til denne haugen med billigbiler. Jeg vurderer sterkt å hoppe på billigbilene til VAG nettopp pga dette tilbudet og at det ikke akkurat er verdens mest spennende bil.

De aller fleste bilmodeller i dette segmentet som er av samme europeiske kvalitet og utstyrsnivå ligger på godt over 500000 (og ofte over 600000) ikke medregnet lokale/tidsbegrensede rabatter.

Daniel_0007

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 14. juni 2023, klokken 13:12
Sitat fra: VoltWay på onsdag 07. juni 2023, klokken 17:35Det er en god del alternativer nå i prisklassen 400-500k, så det er ikke så enkelt.
En god del? Hvilke alternativer (merk: i samme størrelse, byggekvalitet og utstyrsnivå) koster like lite? Her forventer jeg en liste på en god del, for jeg kjenner ikke til denne haugen med billigbiler. Jeg vurderer sterkt å hoppe på billigbilene til VAG nettopp pga dette tilbudet og at det ikke akkurat er verdens mest spennende bil.

De aller fleste bilmodeller i dette segmentet som er av samme europeiske kvalitet og utstyrsnivå ligger på godt over 500000 (og ofte over 600000) ikke medregnet lokale/tidsbegrensede rabatter.

Dette er jo et tidsberegnet tilbud og, så fort lagerbilene er tømt og 2024 modellen er på vei så er det vanlig pris igjen men biler som ligger rundt er mach-e,id4,model y,ariya, ford explorer, xpeng g9, ioniq 5, ev6,byd atto 3, kia niro, polestar 2,bmw ix1, merceds eqb, bz4x. Ja er litt forskjeller på utstyrsnivåer men er ikke alle som trenger alt i max pakka til enyaq heller.
Model 3 2019 LR Rwd

1317142119

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 14. juni 2023, klokken 14:12

Dette er jo et tidsberegnet tilbud og, så fort lagerbilene er tømt og 2024 modellen er på vei så er det vanlig pris igjen men biler som ligger rundt er mach-e,id4,model y,ariya, ford explorer, xpeng g9, ioniq 5, ev6,byd atto 3, kia niro, polestar 2,bmw ix1, merceds eqb, bz4x. Ja er litt forskjeller på utstyrsnivåer men er ikke alle som trenger alt i max pakka til enyaq heller.
Fin liste, men langt ifra det jeg spurte om.

Ca halvparten er klassen under Enyaq (størrelsesmessig), en liten håndfull er asiabiler (som objektivt sett har lavere opplevd kvalitet enn europeiske biler) og resterende er biler til over 600000 ... Er vel ingen som bryr seg om hva fraprisene på biler er. Man må sammenligne epler med epler.

Elektro12

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 14. juni 2023, klokken 15:09
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 14. juni 2023, klokken 14:12

Fin liste, men langt ifra det jeg spurte om.

Ca halvparten er klassen under Enyaq (størrelsesmessig), en liten håndfull er asiabiler (som objektivt sett har lavere opplevd kvalitet enn europeiske biler) og resterende er biler til over 600000 ... Er vel ingen som bryr seg om hva fraprisene på biler er. Man må sammenligne epler med epler.

Henter min hvite Enyaq i morgen. Jeg kan ikke se konkurrenter til under 550-600 lapper. Svingradiusen er også helt nydelig for min del. Tesla Model Y har til sammenlikning nesten upraktisk dårlig svingradius.

Chimp

Suverin

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 14. juni 2023, klokken 15:09en liten håndfull er asiabiler (som objektivt sett har lavere opplevd kvalitet enn europeiske biler)

Off-topic; At asiatiske biler har dårligere opplevd kvalitet enn europeiske, er vel subjektivt ikke objektivt? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Daniel_0007

Sitat fra: suverin på torsdag 15. juni 2023, klokken 13:14
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 14. juni 2023, klokken 15:09en liten håndfull er asiabiler (som objektivt sett har lavere opplevd kvalitet enn europeiske biler)

Off-topic; At asiatiske biler har dårligere opplevd kvalitet enn europeiske, er vel subjektivt ikke objektivt? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? :)

Enig vil si at interiøret på ariya er bedre enn id4, finnes mye europeisk med dårlig opplevd kvalitet.
Model 3 2019 LR Rwd

Elektro12

Sitat fra: Chimp på torsdag 15. juni 2023, klokken 12:52Utsolgt nå

Jepp, selger sa bilene hadde blåst ut av døra. Mente den ville holde prisen i lang tid fremover. Fornøyd!

Elektro12

Da var første langtur unnagjort. Godt fornøyd med Enyaq 2WD. Svingradius er helt nydelig og rekkevidden holder godt. Merkbar bedring jf. ID4 GTX. Hurtiglading var en drøm med 146 kw på Tesla SC og over 105 kw helt til 80%. Bilen ladet fortere enn vi rakk å sluke et rundstykke stort sett.

huustry

Hei! Slenger meg på tråden. Er august tilbudet like bra som juli tilbudet dersom du skal ha en 4x4? Trenger et fremkomstmiddel. Har tre barn, og må påregne at kona må sitte i baksetet når alle skal på tur. Barna er 8,6 og 4. prøvesatt enyak med barnesetene bak, og det var ikke mulig med tre seter (de jeg har er ganske smale).

VoltWay

Om det er samme modell til samme pris så blir det samme tilbud.

Prislistene er fra 01.06.23, men på reklamen ser det ut som det du får ekstra er likt.

Tour Edition 80x er en 80x med litt mindre standardutstyr som du kan legge til om du vil.

Tour mangler:
Matrix-lys
LED Kjørelys
Travel Assist
Elektrisk sete fører
Sensorstyrt elektrisk bakluke

Dette verdisetter de til 75 625,- som du på kampanje får til 37 500,-. PLUS-pakken inneholder det Tour mangler ift. 80x som standard. MAX-, og ULTRA-pakkene inneholder og koster det samme på 80x som Tour 80x, så de vil ikke påvirke prisforskjellen.

I kampanjen får du vinterhjul og 3 års serviceavtale. La oss si 25k for hjul og 10k for service, men jeg vet ikke spesifikt hva avtalen går ut på. Du får også gratis metallic lakk på Tour, som koster 8500,- til vanlig (gjelder ikke Velvet Red eller Phoenix Orange).

Om du legger til PLUS-pakken med kampanjepris så ser det ut som bilen er lik en standard 80x bestillingsbil og prisene er:

Tour: 537 490,-
80x: 586 000,-
Forskjell: 48 510,-

Legger du til metallic lakk, serviceavtale og vinterhjul på 80x så ser det slik ut:

Tour: 537 490,-
80x: 629 500,-
Forskjell: 92 010,-

Kampanjer er ganske vanlig på biler som har vært på markedet en stund, typisk med inkludert vinterhjul eller en pakke som tilsvarer 20-30k. Når de er ferdig med denne kampanjen kan du kanskje få en slik kampanje på bestillingsbil til høsten.

Det er ikke alle steder det står nevnt serviceavtale, men når det står hos noen Møller-forhandlere så antar jeg du får det av alle.

Jeg mener å ha lest at fra MY24 så får bilene programvareversjon 4.0 som inneholder batterioppvarming ifm. hurtig- og lynlading. 2.X og 3.X-bilene vil ikke få 4.X-programvare, men de jobber for å implementere batterioppvarming i 3-serien også. Hvilke andre forskjeller det ev. blir på lang sikt mellom 3.X og 4.X er ikke godt å vite. Kampanjebilene er nok alle med programvare 3.X.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA