Hovedmeny

Enyaq - godt tilbud?

Startet av Elektro12, onsdag 07. juni 2023, klokken 06:42

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 07. juni 2023, klokken 16:52
Sitat fra: Håvar på onsdag 07. juni 2023, klokken 12:53Jeg er uenig. Det var plass (og selvfølgelig pris) som gjorde at Y kom foran ID4/Enyaq.
Unntaket er dersom en skal ha et stort hundebur inn i bagasjerom, da er Model Y sin form en ulempe. Store hvitevarer som kjøl og frys på 180cm+ kan kan nok også by på utfordringer. Kupéen i Y føles også større enn MEB-bilene, men det blir nok mer subjektivt pga glasstak. Jeg synes GTX'en på jobben føles mye mindre enn vår egen Model Y

Prøvesatt Y i går 5 minutter etter Enyaq. Opplever beinplassen bak som mindre enn i Enyaq, legger du setet litt bak så tar hodet i bjelken i taket på TMY. Hele bilen virker jo mer enkelt satt sammen. Når den i tillegg mangler sensorer osv... og koster nesten 100 laks mer så er det ikke så interessant.
Ser den...fint å reflektere litt selv når man prøver flere merker og ikke bare løpe etter alle råd man får fra andre...og nå skriker jo alle høyt: kjøp TMY....

Begge bilene er kongebiler.... :+1:

Elektro12

Absolutt.

Rent økonomisk så virker det kurant å bytte inn dieselen for 150 lapper, legge 300 mellom. Antakelig er en Enyaq verd 200 000 om 5 år og da koster den således 100 tusen med enn den 8 år gamle dieselen.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 07. juni 2023, klokken 12:10Det er mange kampanjer, men egentlig få biler som konkurrerer med ID4/Enyaq/Q4 på plass. Opplever Tesla Model Y også som et sted ned på mange måter pplassmessig.
Jeg er helt enig i din vurdering.

Må si Enyaq har imponert meg hva gjelder baksete plass......MY har da andre kvaliteter som noen i steden velger å vektlegge...

Så det blir som at noen liker mora andre liker dattera ;D

egleh

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 07. juni 2023, klokken 16:52Opplever beinplassen bak som mindre enn i Enyaq, legger du setet litt bak så tar hodet i bjelken i taket på TMY. Hele bilen virker jo mer enkelt satt sammen. Når den i tillegg mangler sensorer osv...
det er tydelig forskjell i filosofi ja, beinplassen i y er litt avhengig av at setet foran er jekket opp så man kan lure tærne under setet. men y har hengerfeste og varme i baksetet slik jeg forstår det også på de rimeligste utgavene, det har ikke enyaq. da vi kjøpte i fjor endte vi med eqb pga bagasjerommet har enkel og firkantet form pluss baksete som kan flyttes frem og tilbake, og knallgod nyttelast. men den er dyr nå.

Elektro12

Hengerfeste og varme i setene bak på billig enyaqen også. (Iv80 max)

RJK

Sitat fra: egleh på fredag 09. juni 2023, klokken 00:38
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 07. juni 2023, klokken 16:52Opplever beinplassen bak som mindre enn i Enyaq, legger du setet litt bak så tar hodet i bjelken i taket på TMY. Hele bilen virker jo mer enkelt satt sammen. Når den i tillegg mangler sensorer osv...
det er tydelig forskjell i filosofi ja, beinplassen i y er litt avhengig av at setet foran er jekket opp så man kan lure tærne under setet. men y har hengerfeste og varme i baksetet slik jeg forstår det også på de rimeligste utgavene, det har ikke enyaq. da vi kjøpte i fjor endte vi med eqb pga bagasjerommet har enkel og firkantet form pluss baksete som kan flyttes frem og tilbake, og knallgod nyttelast. men den er dyr nå.
Forsetene i TMY sitter jo oppå noen "bein" som løfter setet opp fra gulvet, og det skal være null problemer med å få føttene under setet, selv om sjåføren har kjørt dette i bunn.

Faktisk er beina så høye, at du vel må ha noe seriøst stor skostørrelse eller svær klumpfot om du ikke får plass til beina under der. Burde ikke være problemer selv med gipset fot.

At det kan være slik du beskriver på de tre andre modellene, har jeg ingen problemer med å tro på, men ikke for TMY.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Chimp

Leasing 3 år 45000 km koster kun 155 000 med iv80 max, vurderes sterkt her som en pendlerbil. Selvom den er litt stor for formålet er det ekstremt mye bil for pengene

Chimp

Leser også noe om at software me4 ikke vil fungere på eldre biler, disse lagerbilene er dermed biler møller gjerne vil kvitte seg med selv med tap...enda en grunn til å velge leasing i mine øyne

Elektro12

Sitat fra: Chimp på lørdag 10. juni 2023, klokken 14:44Leser også noe om at software me4 ikke vil fungere på eldre biler, disse lagerbilene er dermed biler møller gjerne vil kvitte seg med selv med tap...enda en grunn til å velge leasing i mine øyne

Jeg har bestilt en bil, men enig i at leasingen virket meget gunstig hvis du får en slik deal. Skoda sier bilen vil få oppdateringer i årene som kommer uansett, så lenge telefon og musikk fungerer så trenger ikke jeg mer fra et infotainment.

Hva var innskudd og månedspris på dealen du fikk? Hos Møller? Jeg tror du må være rask hvis du skal ha bil, her gikk hele lageret hos forhandler i en smell før helgen. Jeg kan ikke se noe sted som har så gunstig leasing.

Chimp

Da kan det godt være utsolgt allerede, fordi de henter jo biler fra samme pool. Men jeg sjekker :) ellers er jo iv80x tour edition greit priset også.

Det var 50 innskudd og månedspris på rundt 2700 + 4500 i engangsbeløp. Møller ja, fikk samme tilbud hos to forhandlere. Det er jo billigere enn å ta over en avtale på en i3/id3

Elektro12

Sitat fra: Chimp på søndag 11. juni 2023, klokken 14:37Da kan det godt være utsolgt allerede, fordi de henter jo biler fra samme pool. Men jeg sjekker :) ellers er jo iv80x tour edition greit priset også.

Det var 50 innskudd og månedspris på rundt 2700 + 4500 i engangsbeløp. Møller ja, fikk samme tilbud hos to forhandlere. Det er jo billigere enn å ta over en avtale på en i3/id3

Veldig billig leasing det. Nesten så jeg vurderer å høre med min forhandler.

Chimp

Kjøpsprisen er også svært god, så det er vanskelig å velge. Kan være leasing blir mye dyrere over 3 år enn eie

Elektro12

Sitat fra: Chimp på søndag 11. juni 2023, klokken 15:22Kjøpsprisen er også svært god, så det er vanskelig å velge. Kan være leasing blir mye dyrere over 3 år enn eie

Ja, med inflasjon og prisstigning så kan det ikke være verste nybilkjøp som er gjort.

Leasingprisen sier jo også at de forventer lite verditap.

2ris

Har noen en link til denne Enyaq-kampanjen?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA