Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Track Pack

Startet av turfsurf, tirsdag 06. juni 2023, klokken 10:35

« forrige - neste »

turfsurf

Ser ut som om Track Pack gjør jobben:

https://www.teslarati.com/tesla-model-s-plaid-track-pack-nurburgring-record/

Ganske stiv pris, men er vel ikke værre en det man må betale for tilsvarende hos Porsche.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Én person har nok måttet bite i det sure eplet:

Interestingly enough, the video posted by Tesla of the Model S with Track Pack's record-setting Nurburgring lap revealed that the vehicle used for the run was equipped with a round steering wheel. This is quite different from the Model S Plaid's record-setting lap in 2021, which involved a vehicle straight from the factory — and equipped with a steering yoke.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

1317142119

Rekorden er allerede slått, i følge flere kilder. Eller som Misha skriver offentlig:
SitatI can only guess that announcement will follow on 75th birthday of someone/something or anytime soon.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 06. juni 2023, klokken 12:28Rekorden er allerede slått, i følge flere kilder. Eller som Misha skriver offentlig:
SitatI can only guess that announcement will follow on 75th birthday of someone/something or anytime soon.
Kult. Konkuranse er bra. Uansett, en senkig av rundetiden med ti sekunder er bra det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

For egen del bryr det meg midt på ryggen om det er Tesla eller Porsche som har rekorden, jeg liker begge merkene, liker fart, og liker å kjøre på bane, men åtte sekunder fra eller til rundt ringen betyr ingenting for mine bilkjøp. Jeg syns allikevel at det er gøy at elbilene utfordrer fossilbilene også på bane. Nå har vi liksom vært gjennom det meste, elendige på alt, raskest fra 0, plutselig raske også i fart, raske på bane, kan drifte, flere og flere barrierer blir brutt ned.

MEN... jeg må si at kommentarfeltet hos VG/tek gjør meg flau på mine fossile kollegaer vegne.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/69doaW/tesla-tok-tilbake-kronen

Her er et par utvalgte "genier":

Arild Rostad
for fire timer siden

Det er super viktig at en familie bil går raskt rundt banen.Det er det viktigste for en familie ????Og at Tesla kom i bunn på måling om kundetilfredshet og at dem brenner mest det er ikke viktig.Løp og kjøp

Først bruker vedkommende energi på å lese en artikkel som helt tydelig handler om en Plaid rundt en bane, og så kommenterer han at det ikke er viktig for en familie. For så å dra inn at de er i bunn på kundetilfredshet (i Norge har vel stort sett Tesla kommet best ut blant elbileierne, år etter år?) og brenner mest. Hadde vært interessant å se den statistikken.

Bjørn Gau
for seks timer siden

Hvor serieprodusert er doningen, når det må en banepakke til?

Skulle Porsche gjort det samme, altså klint på en banepakke, så hadde vel symaskina til Musk blitt parkert. Men det holder de seg heldigvis for gode til.

Det blir som om Porsche skulle ta sin 911 Turbo S på Nürburgring, med banepakke.

En tullete greie. Derfor gjør de ikke slikt.

Her er det så mye at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne å kommentere... han her må enten være 12 år eller ha røyka noe snacks. Finnes vel knapt noe merke som har flere opsjoner tilgjengelig om man ønsker å ha en bil som går raskt rundt en bane. Men for å ta det han snakker om og som ligger i track pack spesifikt, så leverer Porsche keramiske bremser både på Taycan og de fleste andre modeller. Og hadde ikke Porsche optimalisert bilene sine for ytelser, så hadde de vel kun hatt 911 Carrera, men neida, her er det Carrera 4, Turbo, Turbo S, GT3, GT3 RS, Carrera GTS, Carrera 4 GTS, og en god dynge til, en haug av modeller optimalisert for både det ene og andre, og i tillegg utstyrslister lange som vonde år.

1317142119

Nytter ikke å lese kommentarfelt. Og i hvert fall ikke kommentarfelt i saker som omhandler elbiler (og Tesla spesielt). Er så mye hat der ute at det er utrolig verden går rundt.

geear

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 06. juni 2023, klokken 12:28Rekorden er allerede slått, i følge flere kilder. Eller som Misha skriver offentlig:
75-årsfeiringen er over - noen som har sett en ny Taycan-rekord bli postet, eller var dette bare rykter?

daktari

Sitat fra: geear på fredag 16. juni 2023, klokken 10:26
75-årsfeiringen er over - noen som har sett en ny Taycan-rekord bli postet, eller var dette bare rykter?
Rykter, med en viss substans kanskje men feil vurdering av timing?
https://uk.motor1.com/news/671767/porsche-taycan-turbo-gt-spied-nurburgring/

Tipper bildet viser en prototyp med lett kamo. Den slår kanskje rekorden, men de vil kjøre eget rekordforsøk når den er lansert for produksjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Damn it's hot :+1: ja da jeg ser den på en Tesla tråd men uansett merke de som kjører raskest på Ringen er uansett helt kongebiler...

daktari

Det er litt snodig at at TrackPack ikke har bedre seter også og en større spoiler bak. Men det så jo ut som det funket uten spoileren.

Uansett ble rekorden kjørt uten interiør, med bøttesete. Det er vanlig visstnok for "produksjonsbiler".

Misha Charoudin derimot stiller spørsmål ved om de har justert for mye på chassiset. "Massive negative chamber". Hva tenker dere? Er hjulstillingen lik den man har på sin vanlige plaid?
Posten finnes på hans youtube-kanal, fellesskap,  lagt ut for 11 d siden.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 17. juni 2023, klokken 11:04Uansett ble rekorden kjørt uten interiør, med bøttesete. Det er vanlig visstnok for "produksjonsbiler".

Misha Charoudin derimot stiller spørsmål ved om de har justert for mye på chassiset. "Massive negative chamber". Hva tenker dere? Er hjulstillingen lik den man har på sin vanlige plaid?

Ser ut som om det er mye bak, men hvorfor det skal være "for mye" vet jeg ikke. Så lenge man bare justerer og ikke bygger om er det vel innenfor.

geear

Ja, hva "reglene" er i denne uoffisielle konkurransen vet jeg ikke, men enig med turfsurf - det bør forutsette at det ikke er skiftet deler på bilen for å oppnå så høy negativ camber.

Hvis det er Taycan Turbo GT sin tid Misha henviser til, så er den verken i salg eller levert til kunder enda, så den faller vel utenfor "produksjonsbil" inntil videre.

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 17. juni 2023, klokken 12:17
Sitat fra: daktari på lørdag 17. juni 2023, klokken 11:04Uansett ble rekorden kjørt uten interiør, med bøttesete. Det er vanlig visstnok for "produksjonsbiler".

Ser ut som om det er mye bak, men hvorfor det skal være "for mye" vet jeg ikke. Så lenge man bare justerer og ikke bygger om er det vel innenfor.
Nja, antagelig ikke. Da kommer den i klassen "modified" hvis den ikke kjøres med "den spesifikasjonen den leveres til kundene" ifølge fartsrekotd-kotyme. Gjelder også software.
https://en.wikipedia.org/wiki/Production_car_speed_record

Klarer ikke finne noe spesielt på Nordschleife.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times

geear

Det står bare at kjøretøy med "same specification" må være tilgjengelig for hvermansen? Så lenge det ikke kreves modifisert hardware for å oppnå innstillingene så bør det være innafor. Kjører man mye på ringen eller annen bane så vil man alltid ha bilen satt annerledes opp enn hva som er optimalt for forbruk og dekkslitasje.

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på lørdag 17. juni 2023, klokken 16:32Det står bare at kjøretøy med "same specification" må være tilgjengelig for hvermansen? Så lenge det ikke kreves modifisert hardware for å oppnå innstillingene så bør det være innafor. Kjører man mye på ringen eller annen bane så vil man alltid ha bilen satt annerledes opp enn hva som er optimalt for forbruk og dekkslitasje.
Hmm geear...sikker på dette? Jeg mener jeg har lest at selv om bilen settes opp for ringen så må den ha i seg samme utstyr som i nybil butikken for at det skal være same spec.så hvis det ikke er komplett interiør i denne da.....

..men kan hende jeg roter...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA