Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 10A - 16 A lading

Startet av Wenche, mandag 26. november 2012, klokken 18:33

« forrige - neste »

sigurdi

Personlig så håper jeg jo så mye utstyr som mulig for minst mulig. ;-)

Skal jeg være realist:
500 000 starpris - 60kWh - (Ribbet uten SC tilgang)
575 000 startpirs - 85kWh 
660 000 startpirs - 85kWh P versjon

Så litt optimist og litt realist: Min 85kWh med hengerfeste 3.seterad, dobbelt lader, Tech, Acc... 675 000
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

KrW

Der har du vel lagt på ca. 10% på Model S prisene. Elon sa et lavt ensifret prosentlig høyere beløp for Model X. Så det kan jo være at det blir bare 5% høyere beløp. Om de allerede nå, før model 3, vil prøve å selge masse biler kan det jo også være den ikke blir dyrere eller at prisen til og med går ned. Men trolig blir den nok litt dyrere.

sigurdi, regnet du inn vinterdekk i prisen på 675 000? Det er nok noe sånt jeg ser for meg det blir for oss også. Jeg tenker rundt 15k for hengerfestet og 30k for 3.seterad.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

sigurdi

#107
Regnet 5% mer en tilsvarende S, kommer S med litt høyere pris en i dag med mer tilsvarende standard utstyr som X får.
Autobrems blandt annet (EU krav)
Da holder Elon det han sa i Oslo.

Jepp håper det er med vinterdekk.
Men å gjette pris, er helt umulig, sitter og ser litt på salgs statistikker på Q7 og Porsche Cayenne Wold wide, og skal Tesla klare 30 000 i 2015 og kanskje mer i 2016, er pris veldig sentralt.
Porsche selger litt over 30 000 Cayenne (totalt alle 4 modeller) i hele Europa og USA tilsammen.
Q7 har omtrent det samme, oppdaterer posten med riktige tall og linker i måro, nå er det natta.

Liten oppdatering:

Porsche Cayenne (Alle modeller salg USA og Europa, fant ikke tall på resten i øyeblikket)
2011 - Europa - 18028
2012 - Europa - 20353, USA - 15545 = 35898
2013 - Europa - 16855, USA - 18507 = 35362

Audio Q7 Europa
2011 - 12822
2012 - 11513
2013 - 11037
2014 - Januar-June - 5716.

Kilder:
http://left-lane.com/european-car-sales-data/Porsche/Porsche-Cayenne/
http://press.porsche.com/news/release.php?id=837
http://left-lane.com/european-car-sales-data/audi/audi-q7/
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kiefer

Men igen, hvis man skal sammenligne med Audi, så er en Tesla Model S vel at sammenligne med en S7 på prisen, som i USA starter på 82.000 og en S85 starter ved 79.000 USD.

Så skal den matche SUV segmentet, så starter den dyreste Q7 Prestige på "blot" 61.000 USD. En Porsche Cayenne S Hybrid starter ved 76.000 USD.

Hvis de skal sælge mange af dem, tror jeg ikke de har råd til at prissætte bilen ret meget anderledes end konkurrenterne.

Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

sigurdi

Sitat fra: Kiefer på mandag 11. august 2014, klokken 13:53
Men igen, hvis man skal sammenligne med Audi, så er en Tesla Model S vel at sammenligne med en S7 på prisen, som i USA starter på 82.000 og en S85 starter ved 79.000 USD.

Så skal den matche SUV segmentet, så starter den dyreste Q7 Prestige på "blot" 61.000 USD. En Porsche Cayenne S Hybrid starter ved 76.000 USD.

Hvis de skal sælge mange af dem, tror jeg ikke de har råd til at prissætte bilen ret meget anderledes end konkurrenterne.

Helt enig Tesla kan fort prise seg ut i dette segmentet, få av de som kjøper SUV kjøper ikke bil for miljøet sin del og må få mer bil for pengene, er jo fremdels noen ulemper med elbil og største fordel mindre drivstoff utgifter. (Andre land med høyer strømpriser og lavere bensin/diesel), utgjør dette mindre en hos oss her hjemme.  (Tar noe lengre tid å tanke en på en diesel/bensin, fordel tanker hjemme. :-)

Samtidig så går marginen opp, så er ikke sikkert prisen på Model S øker om det kommer mer utstyr.
Her er ulempen for oss kjøpere at det er selgers marked, Tesla klarer ikke å produsere nok biler til å mette markedet, leveringstiden er på vei oppover.

Men fasiten kommer vel i høst/vinter en gang.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

KrW

Jeg tror at selv her i Norge hvor Tesla er økonomisk såpass billig vil prisen være veldig viktig for salget. Kan se for meg nesten dobbelt så mye salg om en brukbart utstyrt X kommer på 650k istedet for 750k. Når man trekker fra dagens elbilfordeler så vil en elbil til 650k bli like økonomisk som en langt billigere fossilbil om man kjører en del. Men på 750k er det nok litt vanskeligere å matche med sluttregnestykket.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

sigurdi

#111
@KrW er helt enig.
Mange kan nok strekke seg til 600-650 pga reduserte drifstoff utgifter osv.
Blir spennende å se, jeg tror en stor del av kjøpergruppen ser på biler til 400-500 i dag.
Men samtidig er dette SUV/mini wan markedet som strekker seg fra Q7, Cayenne, X5/X6, og ned til de mindre 5/7 seterene. Det selges ikke svært mange av de største og dyreste, men får de tatt markedsandeler fra de mindre 4WD multiwan /minisuv kan de selge i bøtter og spann.
60kWh til 500-550 kan bli svært mye og god bil, som dekker kjøremønsteret for svært mange. ;-)

Dette er vanskelig og de klør seg nok i hodet hos Tesla også - for høy pris og de dreper markedet, for lav pris og de klarer ikke å mette markedet. Begge deler er negativt. :-)

Ser og det er pris som gjør at svært mange av mine venner og kollegaer er skeptiske.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

petersv

Med varslet prisoppgang på S, hva kan vi anta X-en komer på? Bikker den 700 som inngangsmodell med 85kWh batteri?

kjellsve

Sitat fra: petersv på fredag 07. november 2014, klokken 08:43
Med varslet prisoppgang på S, hva kan vi anta X-en komer på? Bikker den 700 som inngangsmodell med 85kWh batteri?

Hvis priskorreksjon for valutaendringer blir på 15 %, i tillegg til av X er varslet å bli ca. 5 % dyrere enn S, så antar jeg at innstegsmodell X blir ca. 100.000,- kroner dyrere enn S.

Hvis jeg har rett, så blir det nok over smertegrensen for min del, hvis det slår til. Hvis levering blir så sen at mva. legges til, så blir det garantert heller en diesel 5-serie på meg.
TMS85D - juni 2015

TMX2523

Nå var jo den varslede "one-digit" prosentvise økningen varslet før Model S fikk dual motor.
Og når prisstigningen så ble på ca 30 tusen for dual motor så er det ikke sikkert at Model X blir enda dyrere. Den skulle jo ha dual motor i utgangspunktet.

OleP

Er det varslet enda en prisoppgang på S ? 15% ? Det var da fryktelig mye, når kommer den tro ?

Ser dual motor på S85D har steget med kr 6 300,-

jkirkebo

Sitat fra: kjellsve på fredag 07. november 2014, klokken 11:10
Hvis priskorreksjon for valutaendringer blir på 15 %, i tillegg til av X er varslet å bli ca. 5 % dyrere enn S, så antar jeg at innstegsmodell X blir ca. 100.000,- kroner dyrere enn S.

Hvis jeg har rett, så blir det nok over smertegrensen for min del, hvis det slår til. Hvis levering blir så sen at mva. legges til, så blir det garantert heller en diesel 5-serie på meg.

5-serie, ikke X5? Om vanlig 5-serie er en aktuell bil, hvorfor ikke Model S? Hengerfeste?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjellsve

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. november 2014, klokken 12:01
Sitat fra: kjellsve på fredag 07. november 2014, klokken 11:10
Hvis priskorreksjon for valutaendringer blir på 15 %, i tillegg til av X er varslet å bli ca. 5 % dyrere enn S, så antar jeg at innstegsmodell X blir ca. 100.000,- kroner dyrere enn S.

Hvis jeg har rett, så blir det nok over smertegrensen for min del, hvis det slår til. Hvis levering blir så sen at mva. legges til, så blir det garantert heller en diesel 5-serie på meg.

5-serie, ikke X5? Om vanlig 5-serie er en aktuell bil, hvorfor ikke Model S? Hengerfeste?

Hengerfeste for meg, oppvarmet ratt for kona  :)
TMS85D - juni 2015

jkirkebo

Sitat fra: kjellsve på fredag 07. november 2014, klokken 12:04
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. november 2014, klokken 12:01
5-serie, ikke X5? Om vanlig 5-serie er en aktuell bil, hvorfor ikke Model S? Hengerfeste?

Hengerfeste for meg, oppvarmet ratt for kona  :)

Oppvarmet ratt kommer vel neppe på TMX om det ikke kommer på TMS?

Ang. hengerfeste så ville jeg gjerne hatt det selv. Har jo en boggihenger fra før. Men har etter et år funnet ut at det er uproblematisk å klare seg uten så lenge så mange andre har bil med. Dog bruker jeg hengeren stort sett til materialer, masse (sand, jord, stein osv.) og søppel, skulle jeg kjørt kanohenger med 10 kanoer hver helg hadde det nok stilt seg litt annerledes ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KrW

Sitat fra: OleP på fredag 07. november 2014, klokken 11:46
Er det varslet enda en prisoppgang på S ? 15% ? Det var da fryktelig mye, når kommer den tro ?

Ser dual motor på S85D har steget med kr 6 300,-

I kvartalsrapporten nevnte vel Deepak at den norske krone og sveitsiske franc har i likhet med euroen svekket seg 7% i forhold til dollaren. Nå er vel NOK gjerne svekket heller rundt 15%, så 7% vil være lettere å leve med enn 15%. 

4-5%  over S eller SD blir viktig.

Seter og krok??

Blir det mva og evt hvor mye? Håper selvsagt fremdeles å slippe.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA