Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 10A - 16 A lading

Startet av Wenche, mandag 26. november 2012, klokken 18:33

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: KrW på fredag 10. januar 2014, klokken 19:52
Men redd for om det blir veldig lite populært at jeg bestiller uten samtykke fra fruen :-\

En reservasjon er ikke en bestilling. Bestillingen er ikke før man finalizer, og det skjer neppe i år. Så om du legger inn en reservasjon nå, så har du nok over ett år på deg til å diskutere dette på hjemmefronten før du må omgjøre reservasjonen til en bestilling :)

... ellers burde det vel kanskje også være mulig å få gehør for å reservere, så lenge du presiserer at du kan få tilbake hele beløpet når du gir opp å overbevise henne om at dere skal bestille ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ethoring

Så sant man ikke lar kona forsørge seg, så må da en stakkar kunne skyte inn 31K i reservasjon uten at kona setter ned foten?

KrW

#32
Presenterte et nedskrevet budsjett på våre to siste biler og en Tesla for min kone. Hun hørte motvillig på meg forklare at årlige kostnader både på 5 år og 10 år vil bli lavere enn med de to andre bilene. Om vi kan spare penger på forhånd for å minske billånet går hun med på det. Så i dag dro jeg til Trondheim og reserverte en Model X :-)))

De trodde kanskje på levering allerede våren 2015. Så for meg høsten 2015
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Hyperstress


Sitat fra: KrW på tirsdag 14. januar 2014, klokken 23:51
Presenterte et nedskrevet budsjett på våre to siste biler og en Tesla for min kone. Hun hørte motvillig på meg forklare at årlige kostnader både på 5 år og 10 år vil bli lavere enn med de to andre bilene. Om vi kan spare penger på forhånd for å minske billånet går hun med på det. Så i dag dro jeg til Trondheim og reserverte en Model X :-)))

De trodde kanskje på levering allerede våren 2015. Så for meg høsten 2015

Elon Musk uttalte nylig at de første bilene skulle leveres om et års tid, men da i begrenset volum. Større volum 3-4 mnd etter det. Antar det er i USA. Da vil jeg tro at din estimate for nordmenn er mer korrekt enn Tesla Trondheim sin.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sigurdi

Sitat fra: Hyperstress på fredag 17. januar 2014, klokken 19:32
Elon Musk uttalte nylig at de første bilene skulle leveres om et års tid, men da i begrenset volum. Større volum 3-4 mnd etter det. Antar det er i USA. Da vil jeg tro at din estimate for nordmenn er mer korrekt enn Tesla Trondheim sin.

Hvorfor skal USA få X mange måneder før Europa?
Ved model S måtte de utvikle ny ladeport, nye ladere osv osv før de kunne lansere i Europa.
Dette er jo allerede utført, så ingen grunn til å vente mange måneder. :-)

Men finner det vel ut om et års tid. he he he
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

KrW

Mulig den er postet tidligere men i denne videoen ved 23:50 får Elon Musk spørsmål fra en som har reservert Model X om prisen skal bli høyere. Elon svarer blant annet at startprisen blir veldig lik men litt høyere enn Model S. Model X kommer bare som AWD. Lavt ensifret prosentvis høyere beløp enn Model S og gjentar at prisen er veldig lik.

Lavt ensifret prosentvis høyere beløp høres jo ut som under 5%. Om det er f.eks 4% burde den rimeligste Model X koste 479 440kr.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

sigurdi

Dersom kronekursen svekker seg ytterligere så kan dette ha mye mer å si på prisen på X når den kommer. :-(

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2014/01/16/darlige-tider-den-norske-kronen

Dersom prognosene slår til og dollaren stiger 10% iløpet av året, så må vi nok regne med en 10% høyre pris også.

Så da bør en vel legge til 15% fra dagens priser på TMS, altså billigste for noe over 500 000kr.
Men mye bil for penga alikevel. :-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

KrW

Oj da! Får håpe de kommer med konfigurering og kontrakt ganske snart slik at prisen ikke rekker å gå opp så mye :-)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

foe

Enn om politikerne innfører moms fra 2015? Elbilsalget kan jo passere 50000 fortere enn svint i disse dager og da kan forandringer komme. 25% på 600000 blir mye peng. Antar at jeg tegner avtale om bestilling av min Tmx i høst, levering til våren 2015. Skrekken er en momsøking mellom signering og levering!! Er jeg for pessimistisk, eller kan det skje?

ElFinn

Det er vel ikke utenkelig at f.eks. moms kan bli innført i 2015, men jeg mener politikerne har varslet forutsigbarhet når det gjelder avvikling av el-bil-godene. Jeg tror det derfor er usannsynlig at prisen kan øke betraktelig uten at dette er varlset et halvt år-år i forveien.

Uansett så tror jeg ikke moms er det første som kommer, jeg tipper noe av det første som kommer er slutt på gratis bompassering og kollektivfelt. Jeg tror også en effektavgift kan komme relativt fort, med det resultat at Tesla må ha en egen norsk software som sperrer motoreffekten til et mer "norsk" nivå...

Men, selvfølgelig, dette er jo bare spekulasjoner fra min side. Husk at en reservasjon kan refunderes.

foe

Det er tiden etter reservasjonstiden som er spennende. Mellom bestilling og levering. Her er det vel ingen angrefrist? Kommer det moms i denne perioden er det bare å betale.

ElFinn

Det er sant.
Jeg satser på at regjeringen ser at man nærmer seg 50 000 biler, og kommer med noen varsler og plan for fremtidige avgifter i god tid før evt. endringer.
Det er viktig for folk at man har god forutsigbarhet ved såpass store privatinvesteringer som et nybilkjøp tross alt er, i alle fall for en så dyr bil som TMX :)

sigurdi

#42
Sitat fra: foe på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:42
Det er tiden etter reservasjonstiden som er spennende. Mellom bestilling og levering. Her er det vel ingen angrefrist? Kommer det moms i denne perioden er det bare å betale.

Spørst hva rettigheter kjøper har ved så stor pris stigning, kan vel og risikere at folk som har bestilt, fått tilslag på lån, ikke får lånet gjennom om kjøpsummen blir 25% høyere.
Så vil tro at Tesla må ta noe av det eventuelle prishoppet, for de som har kjøpt til "gammel" pris.

Men ser ikke på noen fare for at dette skjer før statsbudsjett for 2016.

1. Først må det selges/importeres mer en 30000 elbiler til i norge. (04.01.14 var det 19000)

2. Så skal regjeringa revidere hva som skal gjøres med elbil politikken fremover.
    (Blir vel satt opp et utvalg som skal vurdere saken, TTT (Ting Tar Tid)

3. Regjeringen må også ta hensyn til at Norge må følge EU sitt CO2 utslipps krav, for nyregistrerte biler.
   (Dette pga EØS avtalen) Dette er gjennomsnitts utslepp for alle nyregistrerte biler og elbilene er med på dra snittet godt ned slik at det ser pent ut på papiret.
    Vi ligger nå ca på 2015 kravet som er 130g CO2/km, men det skal ned til 95g CO2/km i 2020.
Info på Vegvesenet sine sider.

4. Anbefaling fra utvalget skal stemmes over i regjeringa og eventuelt tas opp i Stortinget.

5. Regjeringa tar så hensyn til dette i statsbudsjett for kommende år.

Hele denne prosessen er ikke kjent for å gå spesielt fort i vårt syresystem, men de heder at dette går fortere dersom det gjelder å få penger inn i kassen og ikke ut. :-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

foe

Jeg og satser på det samme som du.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Teslanewbie

Snakket med en på tesla og X beregnes et pris på 800000+..

Noen flere som har hørt noe vedrørende pris ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA