Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 10A - 16 A lading

Startet av Wenche, mandag 26. november 2012, klokken 18:33

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: vrom på mandag 11. november 2013, klokken 22:41
Begynner den å nærme seg en million så er det plutselig ikke så interessant lenger, finnes mye bra konkurrenter til den prisen - som ikke trenger et støpsel.
Og at de ikke trenger støpsel er jo ett av de viktigste argumentene mot å kjøpe dem, for det betyr per i dag at de ikke er elektriske? Greit nok, de er mer fleksible. Men fy søren så gammeldagse de er allikevel.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

vrom

For å si det slik, Model S er et latterlig bra kjøp ifht Passat, men Model X er ikke et like bra kjøp ifht Cayenne :)

Popper

Sitat fra: vrom på tirsdag 12. november 2013, klokken 12:10
For å si det slik, Model S er et latterlig bra kjøp ifht Passat, men Model X er ikke et like bra kjøp ifht Cayenne :)
Så du mener at Cayenne er et bedre kjøp? Det er over 150 Cayenner til salgs på finn nå, sikkert en der som passer. Grunnen til at jeg reagerer litt barnslig er at jeg ikke forstår sammenligningsgrunnlaget: 
Model X - Cayenne, det er jo 2 totalt forskjellige biler. Omtrent like ulike som S og Passat som du drar frem.
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

vrom

Cayenne ifht MX (til samme pris) er bedre kjøp enn Passat ifht MS (til samme pris) ja.

Popper

Sitat fra: vrom på tirsdag 12. november 2013, klokken 18:03
Cayenne ifht MX (til samme pris) er bedre kjøp enn Passat ifht MS (til samme pris) ja.
Sant!
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

Kires

Sitat fra: Popper på tirsdag 12. november 2013, klokken 15:27
Sitat fra: vrom på tirsdag 12. november 2013, klokken 12:10
For å si det slik, Model S er et latterlig bra kjøp ifht Passat, men Model X er ikke et like bra kjøp ifht Cayenne :)
Så du mener at Cayenne er et bedre kjøp? Det er over 150 Cayenner til salgs på finn nå, sikkert en der som passer. Grunnen til at jeg reagerer litt barnslig er at jeg ikke forstår sammenligningsgrunnlaget: 
Model X - Cayenne, det er jo 2 totalt forskjellige biler. Omtrent like ulike som S og Passat som du drar frem.

Er ikke Cayenne og Model X sammenlignbare? HVis Model X ikke konkurrer mot Cayenne, hvilke biler mener du da X skal konkurrere mot?
Bmw i3 120ah
E-tron 50

Popper

#21
Sitat fra: Kires på fredag 15. november 2013, klokken 13:12
Sitat fra: Popper på tirsdag 12. november 2013, klokken 15:27
Sitat fra: vrom på tirsdag 12. november 2013, klokken 12:10
For å si det slik, Model S er et latterlig bra kjøp ifht Passat, men Model X er ikke et like bra kjøp ifht Cayenne :)
Så du mener at Cayenne er et bedre kjøp? Det er over 150 Cayenner til salgs på finn nå, sikkert en der som passer. Grunnen til at jeg reagerer litt barnslig er at jeg ikke forstår sammenligningsgrunnlaget: 
Model X - Cayenne, det er jo 2 totalt forskjellige biler. Omtrent like ulike som S og Passat som du drar frem.

Er ikke Cayenne og Model X sammenlignbare? HVis Model X ikke konkurrer mot Cayenne, hvilke biler mener du da X skal konkurrere mot?
Model S har fått den vanlige mannen i gata til å strekke seg litt lenger når det gjelder å bruke penger på bil. Dette kommer også, og i kanskje i et enda bredere spekter til å bli en realitet når det kommer en bil på markedet med 4x4, 7 seter og el-motor. Cayenne-selgerene kommer til å merke det, men et overpriset midtsegment av familiebiler rundt 450-550.000 kommer til å kjenne det mest. Det er kort vei fra 500 til 650, med Tesla sine brukskostnader.  Om Model X kommer til å selge så mye i Norge som noen hevder, så er min påstand at kjøperne kommer fra biler med lavere pris, og at dagens kjørere av Cayenne-Discovery-Range Rover- X5 i større grad vil beholde sine vaner av bilvalg.
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Popper på fredag 15. november 2013, klokken 17:53
Model S har fått den vanlige mannen i gata til å strekke seg litt lenger når det gjelder å bruke penger på bil. Dette kommer også, og i kanskje i et enda bredere spekter til å bli en realitet når det kommer en bil på markedet med 4x4, 7 seter og el-motor. Cayenne-selgerene kommer til å merke det, men et overpriset midtsegment av familiebiler rundt 450-550.000 kommer til å kjenne det mest. Det er kort vei fra 500 til 650, med Tesla sine brukskostnader.  Om Model X kommer til å selge så mye i Norge som noen hevder, så er min påstand at kjøperne kommer fra biler med lavere pris, og at dagen kjørere av Cayenne-Discovery-Range Rover- X5 vil i større grad beholde sine vaner av bilvalg.

Du tar det på kornet der :-)
For meg (og nå etter hvert 8-9 andre kolleger og venner) er Cayenne-Range Rover- X5 etc overhodet ikke aktuelt. Mer sannsynlig ville valget vært Outlander, CR-V el. (eller også en Passat for en av mine kolleger :-)).

Nettopp fordi det er en elbil - og en Tesla - vil vi strekke oss 50% - 100% mer enn hva vi ellers ville ha gjort.


sigurdi

Sitat fra: Popper på fredag 15. november 2013, klokken 17:53
Model S har fått den vanlige mannen i gata til å strekke seg litt lenger når det gjelder å bruke penger på bil. Dette kommer også, og i kanskje i et enda bredere spekter til å bli en realitet når det kommer en bil på markedet med 4x4, 7 seter og el-motor. Cayenne-selgerene kommer til å merke det, men et overpriset midtsegment av familiebiler rundt 450-550.000 kommer til å kjenne det mest. Det er kort vei fra 500 til 650, med Tesla sine brukskostnader.  Om Model X kommer til å selge så mye i Norge som noen hevder, så er min påstand at kjøperne kommer fra biler med lavere pris, og at dagen kjørere av Cayenne-Discovery-Range Rover- X5 vil i større grad beholde sine vaner av bilvalg.

Samme her, blir den gamle VW Carawellen som mister jobben når X skal overta. :-)
Krysser bare fingrene at den gamle slitern skal klare å holde ut et år til. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Blip

Det er fremdeles 3 ting jeg håper snart blir avklart (og som er avgjørende for om jeg skal gå videre og finalisere);

1. Pris. Jeg kan strekke meg litt, men ikke mye...
2. Flaggermusdører. Dette må fungere. Jeg har ikke behov for å vise meg fram, men innser vel at amerikansk "se-på-meg" er viktigere enn funksjonalitet...
3. Utstyr på taket. Jeg vil ha ski på taket!

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Epleskreller

Jeg tror flere som kjøper Cayenne og andre dyre SUV'er vil snuse på TMX. De to på jobben som kjører Cayenne og Evoque har begge vært veldig interessert i TMS, men de vil gjerne ha 4WD og hengerfeste etc. TMX vil være midt i blinken for dem.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Lille Lance

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 11. desember 2013, klokken 20:45
Jeg tror flere som kjøper Cayenne og andre dyre SUV'er vil snuse på TMX. De to på jobben som kjører Cayenne og Evoque har begge vært veldig interessert i TMS, men de vil gjerne ha 4WD og hengerfeste etc. TMX vil være midt i blinken for dem.
Er hengerfeste bekreftet på TMX? Det går vel ganske drastisk utover rekkevidden, så kanskje TMX også burde ha batteripakker på 100kWh / 115kWh
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

KrW

Har hørt Elon Musk si at de måtte starte med en dyr og sprek bil som Roadster for å få interesse og å dekke dyre kostnader med å starte opp ny teknologi. Tredje generasjon (etter R og S+X) som han tenker blir halve prisen av Model S til massemarkedet var den bilen han ville lage fra starten av. Kan det tenkes at de allerede kan legge prisen på X veldig nære prisen på S ettersom de er så godt igang og har laget både R og S?

Om man ser på andre merker kan vel luksus-sedaner være dyrere enn SUVer. Jeg føler det blir lett å glemme at S er priset som en luksus-sedan med den utrolig gunstige prisen vi har i Norge. Sjefsdesigner Franz von Holzhausen har vel sagt 5-10% høyere pris på X enn S. Har veldig lyst til å bestille en X om jeg får overtalt fruen :-)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

sigurdi

Sitat fra: KrW på torsdag 09. januar 2014, klokken 11:50
Har veldig lyst til å bestille en X om jeg får overtalt fruen :-)

Er vel bare å reserver en.

Det verste som kan skje er at du må trekke deg og få pengene tilbake.
Men tar du med fruen på en prøvekjøring en gang mot sommer/høst og hun også faller pladask.
Da ligger du mye lengre fremme i køen en om du venter. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

KrW

Ja det er akkurat det jeg tenker. At jeg bør bestille snart for å komme inn i køa :-) Har ikke 31k på konto nå men håper å ha det snart. Men redd for om det blir veldig lite populært at jeg bestiller uten samtykke fra fruen :-\
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA