Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Sommertest 2023

Startet av elektro, tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:07

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#60
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. juni 2023, klokken 22:55Ellers legger jeg merke til at TMY RWD er en sparebøsse med god plass i tillegg. Og når det kommer til Polestar 2 har den jo gjort noen byks på rekkevidde på faceliften som kommer til høsten..

Ja både TMY og P2 er flotte biler men all plassen i MY og sittestilling - gjør at jeg ville valgt den hver dag....

Gutta i Mil etter mil podden Finansavisen sier ja også i siste podden at det er vanskelig å ikke velge MY....nå om dagen sett ut fra pris og at MY klikker av på alle de rette boksene....

Hør selv her:

https://open.spotify.com/episode/4r0PNlyJyAKZroem4RVJdg?si=yFecKvyRSUOyfOX_tBIbgw


Electric cars in Norway

#61
Legger med over 500 lista så vi har den her... tenker det er så mange gode og rimelige elbiler nå som bikker langt på km... at det kan da ikke være noen grunn nå om dagen å argumentere at «jeg må ha dieselbil fordi jeg kjører så langt på ferietur om sommeren»

https://www.motor.no/bil/rekkeviddetesten-sommeren-2023/249773

daktari

#62
Q8 etron med omtrent samme batteri som EQS suv blir slått, selv om EQS suv er mye større.

Brødboksen ID.buzz med sitt 78 kWh netto batteri bruker mindre enn e-tron!

Hongqi E-HS9 snuser faktisk e-tron i baken og har omtrent samme forbruk selv med are som en gammel Suburban.

EQB fwd med sitt ca 65-8?
kWh batteri slår Y RWD med sitt ca 65-8? kWh batteri.

NIOene bruker litt for mye, men går langt, allikevel potensiale for forbedringer.

i7 også litt høyt forbruk, men går like langt som forrige gen Model S.

iX1 er vel skuffende - den blir vel straffet av løypa og stopper i en oppoverbakke. EQB vinner.

Største skuffelse er Q8 etron 55, deretter EL7 og delvis BMW.

Enyaq og ID.4 lagerbiler/brukt kan gi bedre rekkevidde for pengene enn ny Y rwd. Med nyeste sw med 170 kW lading kanskje bedre 1000 km test også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 06. juni 2023, klokken 23:42Legger med over 500 lista så vi har den her... tenker det er så mange gode og rimelige elbiler nå som bikker langt på km... at det kan da ikke være noen grunn nå om dagen å argumentere at «jeg må ha dieselbil fordi jeg kjører så langt på ferietur om sommeren»

Vi må ikke glemme at de kjører til det stopper, langt forbi 0%. Noen går jo flere mil etter 0.

Men enig at for "vanlige folk" er rekkevidden mer enn god nok. De kjører jo 10 timer før det stopper.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#64
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. juni 2023, klokken 22:55Jeg har egentlig aldri helt forstått de ekstreme forbrukstallene som Polestar AWD har kommet med i ulike tester.

Ellers legger jeg merke til at TMY RWD er en sparebøsse med god plass i tillegg. Og når det kommer til Polestar 2 har den jo gjort noen byks på rekkevidde på faceliften som kommer til høsten..

Evig eies kun et dårlig rykte.. :) Du vet, en YouTuber kan bevisst eller ubevisst holde liv i disse ved å slurve litt med innstillingene på de bilene de ønsker/forventer skal gjøre det dårlig. Velge en litt dårlig dag, kjøre litt mindre optimalt og vipps - så blir det 10-20% dårligere enn konkurrenten. Importørene er heller ikke flinke til å velge riktig hjul på testbiler. Det er vel noe som henger igjen fra fossiltiden.

Ang. MY RWD så kommer det nå en flom av rabatterte konkurrenter. Om det er lagertømming eller forblir sånn får vi se. F.eks. kan man få velutstyrte ENYAQ iV80 MAX, som riktig nok har litt høyere forbruk, men også mye større batteri, til 449' inkl. vinterhjul, så nå må man holde tunga rett i munnen. Mach-E er skambillig på leasing/lån med "gratis" fastrente, Q4 selges med 100.000 rabatt og sist ut er altså Ariya som setter ned prisen..

PS! En klasse opp er også Xpeng G9 Performance AWD med alt tenkelig og utenkelig utstyr til 677' inkl. mva. et aldri så lite kupp.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

#65
SitatMach-E er skambillig på leasing/lån med "gratis" fastrente
Hører at det ikke holder...de selger ikke nok...tipper den får snart en lavere kjøpspris.... (Fra dagens 472', innstegsmodellen)... Det er helt sirup om dagen og det forventes dårligere helt frem til Q4....i år eller Q1-2 neste år. Ny elbil&sydenferie droppes av mange nå...

Men leasingtilbudet på den bilen er bra det...

I det hele tatt så selger Ford for lite biler om dagen...og FORD mai tallene (alle modl) var litt verre enn forventet:

https://ofv.no/aktuelt/2023/maiblomstring-i-nybilsalget-men-nedgang-s%C3%A5-langt-i-%C3%A5r

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 06. juni 2023, klokken 22:53Model S, som testet, har WLTP på 723 km. Det gir 7% negativt avvik på testen.
Som nevnt tidligere, det er estimert, ikke testet WLTP. At forskjellen på 19" og 21" er 9 mil (15%) virker veldig lite sannsynlig. Mere realistisk er en forskjell på 4-5 mil. Da ville den truffet ganske spot on.

Synd de ikke testet den på 21".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 06. juni 2023, klokken 23:53EQE suv med 90 kWh går like langt som EQS suv med 100+ kWh, og den slår også etron med 100+ kWh batteri. Knuser Nio EL7 og slår Model X. Må være den nye front-girkassa som kobler helt ut fremre motor som gjør forskjellen her, neppe varmepumpa. Når det kommer til EQS og EQS suv vil de gå lengre enn dagens.

Var det EQE SUV de testet? Står jo kun EQE i testen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mr Oizo

Sitat fra: daktari på tirsdag 06. juni 2023, klokken 23:53iX1 er vel skuffende - den blir vel straffet av løypa og stopper i en oppoverbakke
Testbilen gikk på 20 tommere. Det er vel større enn både s og y hvertfall og sikkert mange andre testbiler. Taper fort 2-3 mil på det.

hawK

Sitat fra: THE på tirsdag 06. juni 2023, klokken 19:57WLTP-forbruk er forbruket fra stikkontakt. Dvs. inkludert ladetap. Forbruket som rapporteres i testen er forbruket fra batteriet under kjøring.

Takk for oppklaringen. Kan forstå at de oppgir det slik, men tenker for min egen del det hadde vært enklere å beregne rekkevidde dersom de oppga forbruket under kjøring.

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. juni 2023, klokken 05:26
Sitat fra: daktari på tirsdag 06. juni 2023, klokken 23:53EQE suv med 90 kWh går like langt som EQS suv med 100+ kWh, og den slår også etron med 100+ kWh batteri. Knuser Nio EL7 og slår Model X. Må være den nye front-girkassa som kobler helt ut fremre motor som gjør forskjellen her, neppe varmepumpa. Når det kommer til EQS og EQS suv vil de gå lengre enn dagens.

Var det EQE SUV de testet? Står jo kun EQE i testen.
Det har du jaggu rett i.

Og Polestar som er testet var facelift-verajon utfra bildene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TJV

Ionic 6 taper 69 km på rwd utgave når den går fra 18' hjul til 20' hjul.
https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-ioniq-6/248021
Så de som antyder ned mot 2 mil pr tomme hjul tror jeg nok tar feil, selv på andre bilmerker.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

THE

Sitat fra: TJV på onsdag 07. juni 2023, klokken 09:05Ionic 6 taper 69 km på rwd utgave når den går fra 18' hjul til 20' hjul.
https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-ioniq-6/248021
Så de som antyder ned mot 2 mil pr tomme hjul tror jeg nok tar feil, selv på andre bilmerker.
Samtidig går dekkbredden opp fra 225 til 245 mm, jeg tror kanskje det har minst like mye å si som felgstørrelsen. I tillegg er det spørsmål om vekt på felger. Ofte går nok vekta pr hjul opp en del når man går 2" opp i felgstørrelse, men dyre smidde felger kan være lettere enn 2" mindre støpte billige felger. Det er nok vanskelig å lage en formel som beregner rekkeviddetap mot økning i diameter på felg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Suverin

#73
Sitat fra: TJV på onsdag 07. juni 2023, klokken 09:05Ionic 6 taper 69 km på rwd utgave når den går fra 18' hjul til 20' hjul.
https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-ioniq-6/248021
Så de som antyder ned mot 2 mil pr tomme hjul tror jeg nok tar feil, selv på andre bilmerker.

På Solterra er det 50km forskjell på 18" og 20" (wltp 416 for sport, 466 for nordic).

Det kan være litt av forskjellen på testen i går (for de japanske tvillingene), Solterra m/20" stoppa like  før en nedoverbakke (rød strek), bz4x (med 18") kom seg over (blå strek) og fikk litt ekstra regenerering.



Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 06. juni 2023, klokken 23:25
Sitat fra: THE på tirsdag 06. juni 2023, klokken 21:39Blir spennende å se ladetesten med G9 også. Den skal ha helt rå hurtigladeegenskaper på papiret. Bare så synd at dette er en kinabil, men det viser jo i det minste at kineserne ikke bare er gode på å kopiere...
samt at Kina ikke er vestens venn rent politisk....de støtter Putin.

Derfor ville jeg brukt min forbrukermakt og handlet Nissan...alle 7 dager i uken....

Men men kanskje man ikke alltid må blande politikk og elbil lidenskap?

Men her tar jeg det valget....

Ja, Xpeng G9 har i hvert fall imponert Elbil24. Vet ikke om testeren faktisk har testet laderen, eller om han bare leser Fact Sheet. Men skal visst kunne lade raskt. https://www.elbil24.no/nyheter/xpeng-g9-arets-gedigne-overraskelse/79076616.
Mener at Motor pleier å teste hurtiglading sånn i etterkant av rekkeviddetesten, så vi får gjerne vite mer da.

Har for øvrig en nabo som hadde vært Leaf-eier i mange år som gikk til Ariya....men den hadde han bare noen få måneder før han plutselig kvittet seg med den og kjøpt Tesla Model Y. Aner ikke hvorfor.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA