Hovedmeny

NAF Sommertest 2023

Startet av elektro, tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:07

« forrige - neste »

Klykken

Viktig at ting er gjennomført på softwaresiden (og at hardware matcher). De Teslaene med første utgave av mediacenter uniten har tilsvarende issue skal sies, men det er mulig å oppgradere til nyere enhet heldigvis.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 20. juni 2023, klokken 11:55
Sitat fra: SurSnasen på mandag 19. juni 2023, klokken 17:01Målte tiden nå. Fra jeg satte meg inn i bilen, til jeg kunne trykke fritt i klima-menyen, tok det 17 sekunder. Tid jeg uansett ville brukt på å sette meg i ro, legge fra meg mobilen, og feste setebeltet. Og det på en bil som har «sovet» i ei uke.

17 sekunder?! Det er helt krise spør du meg. Det er sjelden jeg bruker mer enn 3-5 sekunder fra jeg lukker døra til jeg kjører avgårde. Navigasjon, sete, speil, ratt etc. stilles jo inn automatisk. Hvis jeg skal ta telefonen ut av lomma så gjør jeg det før jeg setter meg inn i bilen, og det tar ikke 17 sekunder å legge den på ladeplata.

At bilen må få stå i 17 sekunder før man kan justere ting minner meg mest om en gammel Harley Shovelhead hvor man skal la motoren varme seg opp til kjøleribbene på bakerste sylinder kjennes varme ut før man kjører avgårde. Jeg trudde vi var ferdige med sånt... Jeg vet at folk er forskjellige, men å ha en bil med fungerende SW er alfa og omega spør du meg.

På Tesla Model Y så mener jeg en del innstillinger huskes på profilen sånn at en sjeldent trenger å trykke på noe når du skal kjøre. Setter særlig pris på at setet automatisk har startet å kjøre bakover når jeg åpner døren, siden bilen gjenkjenner mobilen.

Til sammenligning:
Ser på Altibox at når jeg skal se TV2-sporten i reprise, hvor jeg tidligere bare klikket "se fra start" og sporten startet (fra 21:29) nå får valget "se i TV2 Play", hvor jeg nå må vente ca 10 sekunder før alt er logget inn og loadet, og jeg får se sporten. Kjenner jeg holder på å klikke - mest fordi jeg slapp å vente før, og fordi det er unødvendig. Litt usikker på hvordan jeg hadde taklet å gått over til sånn treghet fra Tesla. På den annen side - er det så mye en MÅ trykke på når en setter seg inn? Men er jo utrolig digg med responsiv skjerm, både når en zoomer i kartet og gjør andre ting. Hvis Skoda er som en Commodore 64 hvor en må sette i disketten og vente hver gang en skal gjøre noe er det veldig lite "premium"...
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. juni 2023, klokken 12:49På den annen side - er det så mye en MÅ trykke på når en setter seg inn?

Nei, på Tesla er det lite. Jeg sjekker trafikken på kartet for å velge hvilken vei jeg skal kjøre til jobb, men det gjør jeg senere enn 17 sekunder etter jeg begynner å kjøre, og om man vil kan jo bilen navigere automatisk til jobb hver morgen og ta hensyn til trafikk. Det eneste jeg må gjøre når jeg setter meg i bilen er eventuelt å sette på den musikken jeg vil ha. Når det er sagt: det er sikkert til å leve med, men det høres veldig gammeldags ut at bilen ikke er klar til å kjøre når man setter seg inn. Selv på min utdaterte 2016 Kia Soul går det mye raskere enn 17 sekunder fra jeg har satt meg inn i bilen til jeg har justert temperatur, koblet i telefonen og fått opp Google Maps og Spotify.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på tirsdag 20. juni 2023, klokken 11:54Ikke noe av dette hade imidlertid skjedd hadde det ikke vært for Tesla, og merket er stadig relevant. Det sagt, så har Volkswagen Group levert 1940 elbiler i Norge hittil i juni mot Teslas 1433. For Q2 så langt er tallet hhv. 7411 mot 5403 og hittil i år 13270 mot 15019. Det vil si at trenden er at Tesla faktisk har tapt markedsandeler en stund. Allerede før alle kampanjeprisene og lagerbilene som skal ut for å gjøre plass til 2024 modellene til de mer tradisjonelle bilmerkene.

Tesla har en 44% nedgang fra Q1 til Q2. Vel og merke med ti dager igjen, hvor de sikkert klarer å pynte på dette. Volkswagen Group har i samme periode en vekst på 26%. Mercedes er opp 44% og BMW opp 155% (riktig nok fra veldig lave volumer). Nissan er opp 37%, osv. Dette forteller ikke media.

Synes dette var litt rar bruk av statistikk. VW Group består vel i ca 12 bilmerker med mange modeller hver, mens Tesla kun har 1 modell som selger bra - Model Y. Så at 12 bilmerker selger mer enn en modell fra Tesla betyr at de andre modellene er vel så gode - ja da synes jeg det er å trekke det litt langt :-)

Første kvartal til Tesla Model Y var eventyrlig pga nedsettelse av pris, mens de andre skrudde prisen opp / ikke klarte å lage nok biler. I tillegg har en det med avgiftsøkning før nyttår, sånn at alle ville fiske ut dyre VW før nyttår, før avgiftene økte. Dermed ble Q1 ekstremt lavt for dem.

En skal heller ikke se bort fra de siste 10 dagenes utlevering til Tesla siden Tesla ved alle kvartalsavslutninger prioriterer mange utleveringer for å ha minst mulig "Varer i Arbeid" i regnskapet.
Frem til nå i dag f.eks. har Tesla levert ut 141 stk Model Y, mens den mest utleverte VW-group-bilen (Enyaq) er det levert 26 biler av. Det er altså levert 442% flere Model Y i dag enn Enyaq.

Ser en 2023 under ett så er det levert 13784 Model Y, mens nr 2 på listen (ID4) er 3384, altså 307% flere Model Y enn ID4...selv om mye av det skyldes avgiftsendringene som ikke påvirket Model Y i så stor grad.

SurSnasen

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 20. juni 2023, klokken 11:5517 sekunder?! Det er helt krise spør du meg. Det er sjelden jeg bruker mer enn 3-5 sekunder fra jeg lukker døra til jeg kjører avgårde. Navigasjon, sete, speil, ratt etc. stilles jo inn automatisk. Hvis jeg skal ta telefonen ut av lomma så gjør jeg det før jeg setter meg inn i bilen, og det tar ikke 17 sekunder å legge den på ladeplata.

Jeg gikk ut til bilen. Den låste seg opp. Satte meg inn. Trykket på bremsepedalen. Tok på setebeltet. Satte bilen i R. Ryggekamera (360 for øvrig) kom på øyeblikkelig. Klar til å kjøre.
What's the problem?

99% av kjøreturene våre vet vi veien, og har ikke behov for navigasjon. Klimaanlegget justerer seg automatisk, og står året rundt på 21 grader. På verste dagene på sommer, og litt oftere på vinteren, kjøres gjerne klimaanlegget i gang via appen litt før avreise. Rattvarme på kalde dager har egen knapp på rattet.

Rosstopher

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. juni 2023, klokken 13:45
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 20. juni 2023, klokken 11:5517 sekunder?! Det er helt krise spør du meg. Det er sjelden jeg bruker mer enn 3-5 sekunder fra jeg lukker døra til jeg kjører avgårde. Navigasjon, sete, speil, ratt etc. stilles jo inn automatisk. Hvis jeg skal ta telefonen ut av lomma så gjør jeg det før jeg setter meg inn i bilen, og det tar ikke 17 sekunder å legge den på ladeplata.

Jeg gikk ut til bilen. Den låste seg opp. Satte meg inn. Trykket på bremsepedalen. Tok på setebeltet. Satte bilen i R. Ryggekamera (360 for øvrig) kom på øyeblikkelig. Klar til å kjøre.
What's the problem?

99% av kjøreturene våre vet vi veien, og har ikke behov for navigasjon. Klimaanlegget justerer seg automatisk, og står året rundt på 21 grader. På verste dagene på sommer, og litt oftere på vinteren, kjøres gjerne klimaanlegget i gang via appen litt før avreise. Rattvarme på kalde dager har egen knapp på rattet.

Ja, det er tydeligvis ikke et problem for deg. Som sagt:
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 20. juni 2023, klokken 11:55Jeg vet at folk er forskjellige, men å ha en bil med fungerende SW er alfa og omega spør du meg.

Og ja, 360-kamera er kult. Det skulle jeg gjerne hatt, men jeg ville aldri ha bytta bort Tesla sine app-, software- og hardware-løsninger for å få 360-visning.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Øyvind.h

Etter krisemaksimeringen her måtte jeg teste og se om dette er et problem (antakelig ikke ettersom jeg aldri har tenkt på det).
Skulle ut og kjøre en tur, satt meg inn, trykket på bremsen så bilen starter, tar på beltet, begynner å rulle og trykker på justering av temperatur. Og den responderer med en gang.
Telte dessverre ikke antall sekunder fra jeg startet til jeg justerte noe, men som sagt ikke noe jeg har tenkt på.

I motsatt ende av skalaen kan jeg jo begynne å trekke for tiden jeg har brukt på å komme meg inn i bil med frosne vinduer og dørhåndtak, noe som ikke er et tema i nåværende bil...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

02jan

Tok meg tid til å stikke innom Skoda forhandler idag for å se om innloggingheftet i min Enyaq kunne løses.  Dukket opp plutselig 1645 og hyggelig selger/kundemotager kunne på strak arm bli med ut å se «problemet».
Ble løst direkte på stedet da det var å resette noe systemoppsett.

Har også stilt inn klima slik at når jeg går nør bilen starter klima, men kjekt å kunne trykke på den fysiske klimaknappen og få opp display, slik at man kan justere på dette direkte ved avreise.

Har brukt enyaqen godt de 30.000 km og bilen innfrir på det aller meste, spesielt på det funksjonelle & og det praktiske på hverdag og fritid.

* ang. Rekkeviddetest fremover, ville tenkt at man testet like biler i pa'r, bland de mest populære en en hel haug med helt nye kommende modeller. Dvs ny mot 3-4 år ca 100'km kjørt.
Model 3 2020 mot ny mod3, etron 55 2020
mot ny q8 (50?), eniro 2020 mot ny eniro. Ikke bare rekkevidde og lading, men handling og brems med fullastet bil, gerne forbruk med varehenger etter bilens størrelse.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

elektro

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. juni 2023, klokken 13:38Synes dette var litt rar bruk av statistikk. VW Group består vel i ca 12 bilmerker med mange modeller hver, mens Tesla kun har 1 modell som selger bra - Model Y. Så at 12 bilmerker selger mer enn en modell fra Tesla betyr at de andre modellene er vel så gode - ja da synes jeg det er å trekke det litt langt :-)

Første kvartal til Tesla Model Y var eventyrlig pga nedsettelse av pris, mens de andre skrudde prisen opp / ikke klarte å lage nok biler. I tillegg har en det med avgiftsøkning før nyttår, sånn at alle ville fiske ut dyre VW før nyttår, før avgiftene økte. Dermed ble Q1 ekstremt lavt for dem.

Hvis man ser på bare Skoda, Audi og Volkswagen biler bygget på MEB plattformen, har de fremdeles solgt mer enn Model Y og Model 3 til sammen hittil i Q2. Det synes jeg ikke får nok oppmerksomhet.

Ellers synes jeg du oppsummerer det bra. Tesla selger primært på pris og tilgjengelighet. Hvis folk kan velge, vil mange helst ha noe annet. :)

Det tror jeg handler mye om at rekkevidde og lademuligheter ikke er noe stort fortrinn for Tesla lenger. Var det en tabbe å åpne nettverket eller var det uunngåeleg?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: 02jan på tirsdag 20. juni 2023, klokken 19:03Tok meg tid til å stikke innom Skoda forhandler idag for å se om innloggingheftet i min Enyaq kunne løses.  Dukket opp plutselig 1645 og hyggelig selger/kundemotager kunne på strak arm bli med ut å se «problemet».
Ble løst direkte på stedet da det var å resette noe systemoppsett.

Har også stilt inn klima slik at når jeg går nør bilen starter klima, men kjekt å kunne trykke på den fysiske klimaknappen og få opp display, slik at man kan justere på dette direkte ved avreise.

Har brukt enyaqen godt de 30.000 km og bilen innfrir på det aller meste, spesielt på det funksjonelle & og det praktiske på hverdag og fritid.

* ang. Rekkeviddetest fremover, ville tenkt at man testet like biler i pa'r, bland de mest populære en en hel haug med helt nye kommende modeller. Dvs ny mot 3-4 år ca 100'km kjørt.
Model 3 2020 mot ny mod3, etron 55 2020
mot ny q8 (50?), eniro 2020 mot ny eniro. Ikke bare rekkevidde og lading, men handling og brems med fullastet bil, gerne forbruk med varehenger etter bilens størrelse.
Hvorfor justerer du klima hver gang du skal kjøre? Hvorfor hr du ikke satt oppstart-innstilling du liker?
Jeg har satt min til den tempen og innstillingen jeg alltid vil den skal ha ved start. (Auto vifte, mild vind, 20 grader, setevarme og rattvarme auto styrke 2 hvis utetemp < 10C).

Bra å høre at det var en restart som måtte til på din bil, hørtes ut som om noe var galt med den.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

THE

Sitat fra: elektro på onsdag 21. juni 2023, klokken 02:26Ellers synes jeg du oppsummerer det bra. Tesla selger primært på pris og tilgjengelighet. Hvis folk kan velge, vil mange helst ha noe annet. :)

Det tror jeg handler mye om at rekkevidde og lademuligheter ikke er noe stort fortrinn for Tesla lenger. Var det en tabbe å åpne nettverket eller var det uunngåeleg?

Jeg tror det var smart å åpne ladenettverket. har flere ganger hjulpet fortapte nye elbileiere med diverse merker med å starte lading på hurtiglader, også på Tesla superlader, etter at jeg har brukt 10 sekunder på å parkere min gamle Tesla og starte lading. Det er flere som har sagt at de hadde kjøpt Tesla om de visste hvor vanskelig lading er på andre biler og hvor lett det er på Tesla... Jeg tror faktisk at enkel lading og stabil og god SW og app er de beste salgsargumentene til Tesla.

Jeg har inntrykk av at det er mindre plunder med lading nå enn for bare et år siden også på andre biler, så ting blir nok stadig bedre. Uansett så er forhåpentligvis krøkkete start av hurtiglading snart historie. F.eks. Kia har sagt at Ioniq 6, nye modeller vil støtte Plug'n charge, og det vil nok tvinge seg fram som en standard etter hvert som noen bilmerker og ladeoperatører begynner for fullt. Da tror jeg Tesla også må implementere plug'n charge for andre bilmerker på sine ladere for å beholde kunder fra andre merker.

Ellers er jeg helt enig i at det er mange andre bilmerker som er mer interessante nå. På rekkevidde og hurtiglading er det flere bilmodeller som er like bra, eller bedre enn Tesla. Utstyrsmessig så tilbyr de fleste biler i samme prisklasse som Tesla flere utstyrsvalg og mye større mulighet til å sette sammen en utstyrspakke man ønsker.

Hvis jeg skulle kjøpt bil nå hadde valget blitt mye vanskeligere enn i 2017 da jeg kjøpte TMX. Da var det bare TMX100D som hadde god nok rekkevidde, rask nok lading, var stor nok og kunne trekke tung nok tilhenger. Jeg har prøvd TMY LR, og det falt ikke helt i smak. Vurderte å bytte inn den gamle Model Xen, men Model Y ble feil for meg. Nå ser jeg at Xpeng G9 hadde vært mye mer aktuell , og ser umiddelbart ut til å kunne være et godt, og mye rimeligere, alternativ til TMX. Nio har flere interessante modeller på vei, og de etablerte europeiske merkene har kommet med mange bra modeller den siste tida.

Hvis Toyota, og andre som satser på faststoffbatterier, får rett om at de vil masseprodusere og selge elbiler med faststoffbatteri og rekkevidde opp til 1500km med lading 10-80% på 10+ minutter i 2028, så er nok rekkeviddetester historie. Da blir det mer et spørsmål om hvor mye rekkevidde er man villig til å betale for. Kanskje rekkeviddetest kan ha en misjon i form av 1000 km tester tilsvarende Bjørn Nyland sin test der man sammenligner en 500 km utgave av en bilmodell med en 1500 km utgave av samme bilmodell f.eks. Om en bil går 30 km lenger enn en annen bil i NAF-test blir relativt uinteressant når lading på tur uansett er unnagjort på mindre tid enn det tar å gå på toalettet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: elektro på onsdag 21. juni 2023, klokken 02:26Tesla selger primært på pris og tilgjengelighet. Hvis folk kan velge, vil mange helst ha noe annet. :)
Here we go again  ;D  Igjen er du ute og mener noe på vegne av "mange" uten noe underlag overhodet. Syns det er ganske spesielt at du ikke evner å se at man kan velge Tesla nettopp på grunn av funksjonalitet og egenskaper. Tesla var lenge den dyreste elbilen, og hadde stor markedsandel også da. Husk at veldig mange 3 og Y-eiere har stått på ventelister i opp til nesten fire år. Er det tilgjengelighet?

Personlig har jeg Tesla utelukkende på grunn av funksjonalitet/egenskaper, ingen av grunnene du mener er årsaken, altså pris eller tilgjengelighet. Det er mangel på funksjonalitet og egenskaper hos andre som har gjort det vanskelig å gå tilbake til mitt gamle favorittmerke igjen...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på onsdag 21. juni 2023, klokken 02:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. juni 2023, klokken 13:38Synes dette var litt rar bruk av statistikk. VW Group består vel i ca 12 bilmerker med mange modeller hver, mens Tesla kun har 1 modell som selger bra - Model Y. Så at 12 bilmerker selger mer enn en modell fra Tesla betyr at de andre modellene er vel så gode - ja da synes jeg det er å trekke det litt langt :-)

Hvis man ser på bare Skoda, Audi og Volkswagen biler bygget på MEB plattformen, har de fremdeles solgt mer enn Model Y og Model 3 til sammen hittil i Q2. Det synes jeg ikke får nok oppmerksomhet.

Ellers synes jeg du oppsummerer det bra. Tesla selger primært på pris og tilgjengelighet. Hvis folk kan velge, vil mange helst ha noe annet. :)

Ja, hvis en kunne fått en ny Q8 med det største batteriet for 360.000 så kunne jeg sett gjennom fingrene at den bruker like mye strøm som en buss (buzz). Det var nok et genitrekk fra Tesla å åpne superladerne...så blir Q8-eiere minnet på hvor idiotisk det var at de må lade hele tiden
Sitat fra: elektro på onsdag 21. juni 2023, klokken 02:26

Ja, jeg er helt enig med deg i at Audi er ekstremt overpriset og totalt priset seg ut av markedet.

Er og enig med deg at Supercharger er mye bedre og billigere enn alle andre ladeoperatører, og at når en har en Tesla så kan en bare plugge rett i superladeren uten noen apper, og at det gjør at folk heller kjøper Tesla neste gang, sånn at frislipp av mange av superladerne (ikke alle) er en god reklame for Tesla.

Er og enig i at det er veldig dårlig av Audi, Skoda og VW å måtte være 3 bilmerker for å hevde seg mot 1 modell fra Tesla....i ett kvartal som ikke er ferdig.

Er og enig i at nå når Skoda er ferdig med sitt 1-ukes lokketilbud så gjennomskuer kundene det, og går tilbake til Model Y, som har jevnere priser, og samme pris til alle.

;D  ;D  ;D  ;D  :o  :o

Klykken

Audi, VW, Skoda, Porsche, Seat m.m. er alle under VAG-konsernet, men egne merker ja. Samme plattform på mange av modellene likevel, da.

Bil handler ellers mye om følelser hos mange. Da blir ofte potensielle ulemper satt bakerst i prioriteringsrekkefølgen, så lenge følelsen er riktig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

elektro

Sitat fra: geear på onsdag 21. juni 2023, klokken 08:58
Sitat fra: elektro på onsdag 21. juni 2023, klokken 02:26Tesla selger primært på pris og tilgjengelighet. Hvis folk kan velge, vil mange helst ha noe annet. :)
Here we go again  ;D  Igjen er du ute og mener noe på vegne av "mange" uten noe underlag overhodet. Syns det er ganske spesielt at du ikke evner å se at man kan velge Tesla nettopp på grunn av funksjonalitet og egenskaper. Tesla var lenge den dyreste elbilen, og hadde stor markedsandel også da. Husk at veldig mange 3 og Y-eiere har stått på ventelister i opp til nesten fire år. Er det tilgjengelighet?

Personlig har jeg Tesla utelukkende på grunn av funksjonalitet/egenskaper, ingen av grunnene du mener er årsaken, altså pris eller tilgjengelighet. Det er mangel på funksjonalitet og egenskaper hos andre som har gjort det vanskelig å gå tilbake til mitt gamle favorittmerke igjen...

Det er jo nettopp statistikken som er underlaget. Og situasjonen i første kvartal, som du beskriver så godt. :)

Jeg hadde selv Model S i et par år, og var stort sett fornøyd med det, men det var først og fremst fordi det ikke fantes noen andre elbiler med god nok rekkevidde og plass i 2017. Ladehastighet- og nettverk var også en stor fordel. Det var ikke vanskelig å gå tilbake til et annet, mer tradisjonelt merke i det hele tatt. For hver funksjon/kvalitet jeg mistet, opplevde jeg å få tre nye i de fleste av de mer tradisjonelle merkene. Samt mer subjektiv, opplevd kvalitet. Reellt eller ei..

(F.eks. head-up, 360 kamera, matrix lys, instrumentpanel, kjøredata og ruteplanlegger i app, skjermer med godt sortnivå, blindsonevarsel, varsling/inngripen ved kryssende traffikk og syklister bak bilen, høyde over havet, waypoints (det kom vel tre år senere i Tesla sin navi), mindre fantombremsing, mulighet til å "guide" bilen og skifte felt lydløst uten å avbryte kjøreassistent, mulighet til å seile/trille, blandingsbremser m. regen, automatiske beltestrammere og belyste beltefester, takrails, delingsnett, rammer rundt vinduene, tradisjonelle dørhåndtak, mye mindre hjulstøy, bedre fjæringskomfort, bedre vindusviskere (både mht. automatikk og rengjøring, med adaptive viskere med oppvarmede dyser i viskerbladene). Nå også parkeringssensorer.)

Det finnes sikkert funksjonalitet/egenskaper som gjør at mange velger Tesla likevel? Men, ehh.. hvilke? Plass, kanskje? Model Y har mer plass enn de fleste biler i klassen. Kanskje med unntak av Enyaq. Kjapp og brukervennlig skjerm, kanskje? I den grad man skal sitte og trykke på den mens man kjører. En håndfull av funksjonene burde heller aldri vært flyttet til skjermen, så dette blir på en måte en negativ ting også. Apper som Spotify og Netflix, samt Camp, Dog- og Sentry mode? Stabil og rask app? Jeg bare spør av nysgjerrighet :), da jeg altså opplever at Tesla langt på vei er tatt igjen på rekkevidde og lading.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA