Hvor risikabelt er det å kjøpe en 2013 Model S 60?

Startet av Rs2-GTi, mandag 05. juni 2023, klokken 00:10

« forrige - neste »

Rs2-GTi

Er på utkikk etter å bytte ut Up'en i noe som fungerer bedre som nummer en bil, og har i utgangspunktet siktet meg inn på 2017 Ioniq eller 2018 Golf 300km. Nå dukket det opp en 2013 Model S hos en lokal forhandler som har eksistert veldig lenge i markedet, og har et godt rykte, men bilen selges uten garanti.

Snakket tidligere med en kjenning som jobber som teknisker hos Tesla, og han mente da at en Model S var en skummel bil å kjøpe, at det kunne komme store utgifter på den plutselig. Bare lurer på alle dere som har eid en slik bil, hvordan oppleves driftskostnadene på disse? Det som er en bonus på denne er gratis lading, og det hadde vært fint med tanke på at jeg kjører en del i jobb. Det som er en strek i regninga er at en av grunnene til at Up'en skal byttes ut, er at den nå har blitt for gammel til motor og drivversforsikring (2014).

Så før jeg slår Teslaen helt i fra meg, så tenkte jeg bare å spørre litt. Den er gått 146.000 km, og de skal ha 164.000 kr, men den har stått ei stund uten å bli solgt, så tenkte i så fall å levere et hvast bud på den, slik at det var litt på sparekontoen til uforutsette utgifter.

Mobileum

IMO. Kort versjon: Hør på din "kjenning". Det du sparer på gratis lading står ikke i forhold til potensielle dyre reparasjoner.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

ToWalkOrDrive

Hadde Model S 85 2014. Var "100" feil og reparasjoner. Vet ikke om ting som var feil er evig fikset, men registrerer at den som kjøpte min brukt har hatt den i 4 år uten å gå personlig konk.

Ville heller kjøpt noe annet...men mest pga usikkerhet.
Tesla Model Y                         2021-

VegarHenriksen

Styr unna for alt der er verdt. Laber rekkevidde, horribel superlade-hastighet og dårlig effekt ved kulde samt. ekstremt høy failure rate gjør 60 pakken til en tikkende bombe å eie.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

geear

Finnes vel unntak til den påstanden - noen 60-er er softwarebegrensede 75-pakker med god ladehastighet til topps, og som kan fullades hver dag, men gjelder sikkert ikke før ca. 2016? 75-pakkene har vært bra såvidt jeg har fått med meg.

alda

Sitat fra: geear på fredag 09. juni 2023, klokken 16:03Finnes vel unntak til den påstanden - noen 60-er er softwarebegrensede 75-pakker med god ladehastighet til topps, og som kan fullades hver dag, men gjelder sikkert ikke før ca. 2016? 75-pakkene har vært bra såvidt jeg har fått med meg.
Gäller bara 2016- ja, så inte aktuellt i detta tillfället.

Om bilen stått länge utan att bli såld kan du säkert få ned priset en del, och då kan det ju vara ett OK köp. Men tänk som nämnt på kommande, möjliga stora reparationskostnader.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

petersv

Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 09. juni 2023, klokken 13:10Styr unna for alt der er verdt. Laber rekkevidde, horribel superlade-hastighet og dårlig effekt ved kulde samt. ekstremt høy failure rate gjør 60 pakken til en tikkende bombe å eie.

85 og 60 er helt identiske når det gjelder pålitelighet. Det best rådet er å kjøpe bil nyere enn 2015, de har bedre tetting av batteriet, samt bedre innfesting (lasersveiset) av cellespennings-sensorkabler fra BMS til sub-moduler. Det er ofte dette som feiler.

El-boy

Sitat fra: petersv på tirsdag 20. juni 2023, klokken 13:59
Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 09. juni 2023, klokken 13:10Styr unna for alt der er verdt. Laber rekkevidde, horribel superlade-hastighet og dårlig effekt ved kulde samt. ekstremt høy failure rate gjør 60 pakken til en tikkende bombe å eie.

85 og 60 er helt identiske når det gjelder pålitelighet. Det best rådet er å kjøpe bil nyere enn 2015, de har bedre tetting av batteriet, samt bedre innfesting (lasersveiset) av cellespennings-sensorkabler fra BMS til sub-moduler. Det er ofte dette som feiler.
Støttes fullt ut :-)
Her var det en kar som skrev uten bedre vitende gitt.

85kWh og 60kWh pakkene er oppbygd av helt identiske moduler, men 60kWh pakken har færre installerte moduler, det er eneste forskjellen teknisk.

Når det gjelder tetning av batteriet har Tesla hatt en kampanje med re-seal av batteriene på tidlige Model S.
Med det jeg har erfart så skyldes alt vesentlig av problemer med batteriene vanninntrengning som igjen forårsaker jordfeil. Jeg vil tro re-seal av batteriene har avhjulpet dette problemet ...

petersv

Sitat fra: El-boy på tirsdag 20. juni 2023, klokken 16:1685kWh og 60kWh pakkene er oppbygd av helt identiske moduler, men 60kWh pakken har færre installerte moduler, det er eneste forskjellen teknisk.

60 kWh har faktisk lavere antall celler per modul enn 85 (pluss to færre moduler), men selve oppbyggingen, innfestingen og cellene er identiske. 70-pakkene har like moduler som 85, minus de to fremste.

VegarHenriksen

Sitat fra: El-boy på tirsdag 20. juni 2023, klokken 16:16Her var det en kar som skrev uten bedre vitende gitt.
Hvem sikta du til her?

Av samme grunner man styrer unna en 60 ville jeg også styrt unna en 85-bil.
Har en sittende på yttersiden med vann-inntrenging i batteripakka etter at den hadde reseal fra Tesla.

Kom noen dl med vann ut av umbrella-valvsa

Her er forresten et BMB brett med korrosjon på C26/C27, kjent feil
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA