Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjulstillingskontroll på ny bil?

Startet av Model Y, søndag 28. mai 2023, klokken 19:23

« forrige - neste »

Model Y

Hei!
Jeg leser en del om feiljusterte hjulstilling, lys og lufttrykk, hvilke ting har dere opplevd på ny Model Y? (MIC)

Lysene kan man vel muligens kalibrere og justere selv?
Dekktrykk er enkelt nok.
Men når det kommer til hjulstilling så syns jeg det er litt sprøtt at noen kommer med feil innstillinger og skjevt ratt.

Tar dere hjulstillingskontroll etter leveranse? Det burde vel vært en del av klargjøringen, men vet ikke om det er her eller i Belgia?

Jeg vurderer å benytte meg av TOCN sitt tilbud hos dekkmann og få det kontrollert, men på en annen side er det jo feil at jeg skal betale det.

førategangtesla

Jeg har en 2023 model y performance fra Berlin vel og merke, men jeg har ikke registrert noe som helst unormalt med tanke på hjulstilling. Har kjørt 8400km siden desember og samtlige hjul er slitt normalt, eller rettere sagt ser mer eller mindre nye ut.

Lys ser også fint ut her.

OlaM

Hvis du er NAF-medlem så pleier de å ha en sånn gratis sommersjekk på bilen, der går de gjennom bl.a. lysene. Du kan jo ellers bare sjekke dem mot en vegg. Syns det er færre Teslaer med skjevt blikk på veien nå, tror de nye er godt justert.

Om hjulstilling, hvis bilen ikke trekker til siden på flatt og rattet står rett vei og kjennes riktig ut så trenger du ikke noe kontroll. Da er det bare å følge med på slitasjen, noe man burde gjøre uansett.

Har en MIC M3 med 28000 km fordelt på to hjulsett, den går rett fram og dekkene slites jevnt.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA