Model Y kræsjet på Torgallmenningen i Bergen. Litt diskusjon.

Startet av eltex, mandag 15. mai 2023, klokken 12:27

« forrige - neste »

geear

Når kræsjsensoren har slått ut og airbagene har gått av så har det vel liten betydning om bremselyset lyser? Blir begrensa hvor langt man skal kjøre etterpå?

RJK

Sitat fra: geear på lørdag 10. juni 2023, klokken 13:16Når kræsjsensoren har slått ut og airbagene har gått av så har det vel liten betydning om bremselyset lyser? Blir begrensa hvor langt man skal kjøre etterpå?
Lysene er der ikke for sjåføren i vedkommende bil, men for alle andre. Det er ikke for ingenting at de og omtales som nødbremselys. De er der selvfølgelig for biler som kommer bakfra.

Er lysene på, så skal det fange oppmerksomheten, noe mørklagte lys ikke gjør.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

GOS

Det virker som ingen temker på følgende scenario for disse bremselysene.

Mine siste 3 Tesla'er, hvor 2 av de Model Y 2022 modeller, bremser jo til tider grunnet reelle ting og grunnet 'hallusinasjoner'. Når den da har 'hallusinasjoner', eller ser noe reelt og 'skummelt' i følge den, som jeg ikke ser/ deler syn på, da trykker jeg på gasspedalen og den velger umiddelbart å adlyde meg og ikke bremse ned. (Jeg har hatt foten på gasspedalen i 8-9 år for å raskt overprøve de berømte fantombremsingene')

Jeg er ganske sikker på at bremselysene kommer på når Tesla'en bremser / prøver å bremse, men når jeg da trør på gassen så aksepterer den at jeg vil kjøre og ikke bremse, og vil da slå av bremselysene.

Jeg tror Tesla'en i Bergen 'stadig vekk' på den ferden har prøvd å bremse fordi den 'ser rare hendelser', bremselysene har kommet på, men taxi-sjågøren trør jo så hardt han kan på gassen fodi han tror han trør på bremsen. Tesla'en tillater derfor bilen å kjøre videre, og slå av bremselysene.

Dette er min teori-:)

(Og, jeg synes det skal være slik at jeg bestemmer og ikke Tesla'en inntill systemet er blit mye bedre til å tolke trafikkbildet)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

Sitat fra: RJK på lørdag 10. juni 2023, klokken 14:20
Sitat fra: geear på lørdag 10. juni 2023, klokken 13:16Når kræsjsensoren har slått ut og airbagene har gått av så har det vel liten betydning om bremselyset lyser? Blir begrensa hvor langt man skal kjøre etterpå?
Lysene er der ikke for sjåføren i vedkommende bil, men for alle andre. Det er ikke for ingenting at de og omtales som nødbremselys. De er der selvfølgelig for biler som kommer bakfra.

Nettopp, svaret mitt var til han før som tydeligvis mener bremselyset skal av igjen med en gang etter en bil har kollidert i noe.

Electric cars in Norway

Er domspapirene tilgjengelig enda? Hadde vært artig å lest dette.. 

El-boy

Sitat fra: geear på lørdag 10. juni 2023, klokken 22:01
Sitat fra: RJK på lørdag 10. juni 2023, klokken 14:20

Nettopp, svaret mitt var til han før som tydeligvis mener bremselyset skal av igjen med en gang etter en bil har kollidert i noe.
Jeg antar du sikter til meg?

Men det er isåfall ikke det jeg mener, ei heller det jeg skrev i mitt innlegg hvis du sjekker.

Jeg mener bremselysene skal av så snart bilen ikke bremser. Nødblink vil gi mening i en situasjon med kollisjon som du nevner, da blir ikke bilen mørklagt. Bremselys blir feil om bilen akselererer videre, og er ikke etter intensjonen med "stopplys".

I følge kjøretøyforskriften og lovdata blir bremselys kalt Stopplys, og skal ikke (er ikke ment) å ha en slik funksjonelitet du nevner. Det blir isåfall ett villedende signal om bilen kjører videre med bremselysene på. Jeg er i tvil om dette er en lovlig funksjonalitet iflg kjøretøyforskriften. I fall det ikke er en lovlig funksjonellitet kan bilens typegodkjenning trekkes tilbake.

Torpedo Ted

Sitat fra: geear på fredag 09. juni 2023, klokken 14:58Her er det kun ei dukke i bilen, og legg merke til at bremselysene allikevel tennes ved treffpunkt på 0:25:
Er du sikker på at det er bremselysene som går på? Jeg ser ikke på noen av kollisjonene at bremselyset oppe går på? Det er mulig å se en endring av lyset på baklyktene på noen av klippene, men på noen av klippene går jo lysene av umiddelbart igjen.

Sitat fra: El-boy på fredag 09. juni 2023, klokken 16:21I tilfellet her hevder Tesla at bremsepedalen ikke var berørt, og beviselig gikk ikke hastigheten ned ifølge det vi kan se fra videoen. Hastigheten ser rimelig konstant ut med det jeg kan se.
Det er omtrent umulig å vurdere endring i hastighet ut i fra en video. Ja, hastigheten SER konstant ut, men det trenger absolutt ikke å være tilfelle. Endring av hastighet er ekstremt vanskelig å oppfatte for mennesker, med mindre det er ekstreme forskjeller. Det er faktisk fullt mulig at bilen bremser nok på regen til at lysene går på pga det. Husk at bilen kan ha aksellerert kraftig rett før videoen starter, og at gasspedalen ble sluppet litt akkurat når videoen starter.

Sitat fra: El-boyI følge kjøretøyforskriften og lovdata blir bremselys kalt Stopplys, og skal ikke (er ikke ment) å ha en slik funksjonelitet du nevner. Det blir isåfall ett villedende signal om bilen kjører videre med bremselysene på. Jeg er i tvil om dette er en lovlig funksjonalitet iflg kjøretøyforskriften. I fall det ikke er en lovlig funksjonellitet kan bilens typegodkjenning trekkes tilbake.
Påstår ikke at logikken din er feil, men det er vel ganske urimelig å tro at verken Tesla, eller ansvarlig for typegodkjenning ikke har undersøkt lovligheten av denne bruken av bremselys. Jeg antar det er diverse unntak i reglene for stopplys.

RJK

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 12. juni 2023, klokken 09:47
Sitat fra: geear på fredag 09. juni 2023, klokken 14:58SNIP
SNIP

Sitat fra: El-boy på fredag 09. juni 2023, klokken 16:21I tilfellet her hevder Tesla at bremsepedalen ikke var berørt, og beviselig gikk ikke hastigheten ned ifølge det vi kan se fra videoen. Hastigheten ser rimelig konstant ut med det jeg kan se.
Det er omtrent umulig å vurdere endring i hastighet ut i fra en video. Ja, hastigheten SER konstant ut, men det trenger absolutt ikke å være tilfelle. Endring av hastighet er ekstremt vanskelig å oppfatte for mennesker, med mindre det er ekstreme forskjeller. Det er faktisk fullt mulig at bilen bremser nok på regen til at lysene går på pga det. Husk at bilen kan ha aksellerert kraftig rett før videoen starter, og at gasspedalen ble sluppet litt akkurat når videoen starter.

Sitat fra: El-boySNIP
Påstår ikke at logikken din er feil, men det er vel ganske urimelig å tro at verken Tesla, eller ansvarlig for typegodkjenning ikke har undersøkt lovligheten av denne bruken av bremselys. Jeg antar det er diverse unntak i reglene for stopplys.
Må bare si at videoen der Tesla satte ny rekord på Ringen, var den første videoen der jeg faktisk følte at jeg så det gikk fort. På de andre videoene jeg har sett, så har man måtte hørt på lyden og se på fartsvisningen for å virkelig se hvordan aksen er.

Ellers, helt enig i at det er svært tvilsomt at Tesla ikke følger reglene som må oppfylles for å bli typegodkjent.

Ellers er det ingen vits å diskutere forskjell mellom "Stopplys" og Bremselys". Det er bare 2 forskjellige ord på akkurat det samme. Stopplyd visrker å være det mer korrekte begrepet i juridisk sammenheng, mens bremselys er mer "layman's term" eller folkelig tale som vi sier på norsk.

Det eneste jeg har sett der man skiller, er mellom disse og "Nødstopplys" til tross for at det er de samme lampene som er involvert, og de kommer på når bilens fart retarderes. Virker som forskjellen ligger i hva som trigger lysene, aktiv handling fra sjåføren (bremse med pedal eller regen) eller om det er bilen som aktiverer de når en nødsituasjon oppstår.
Bosted Oslo

Torpedo Ted

Sitat fra: eltex på fredag 16. juni 2023, klokken 08:25https://www.bt.no/hendelser/i/jlMqdA/bil-dundret-inn-i-hus-og-havnet-paa-hoeykant   Igjen en som mener at bilen kjørte av seg selv.
Eller enda et tilfelle av "Jeg trykket på bremsepedalen, men i stedet for å bremse aksellererte bilen. Den justerte aksellerasjonen nøyaktig i forhold til hvor mye bremsepedalen var trykket inn, nøyaktig slik gasspedalen gjør, men jada, jeg er helt sikker på at jeg ikke rørte gasspedalen."

Dessverre blir det nok i dette tilfellet ikke undersøkt, og forsikringselskapet stoler på kundens forklaring. Dermed går dette inn i historien som et tilfelle av bil som kjørte av seg selv. Vi husker jo hvordan den ansatte i forsikringsselskapet forklarte at de har hatt en del tilfeller av biler som kjører seg selv (utelukkende basert på kundens forklaring).

OlaM

For forsikringsselskapet gjør det jo ingen forskjell. Så lenge fører ikke er dritings så skal det mye til å få avkorting på kasko. Hvis bilen "kjørte selv" eller føreren kræsjet selv, så er det likevel utbetaling. Eierne trenger ikke bekymre seg for redusert utbytte, de økte utgiftene kan kompenseres med økt premie til alle de andre kundene til neste år.
'21 3LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: OlaM på fredag 16. juni 2023, klokken 19:51For forsikringsselskapet gjør det jo ingen forskjell. Så lenge fører ikke er dritings så skal det mye til å få avkorting på kasko. Hvis bilen "kjørte selv" eller føreren kræsjet selv, så er det likevel utbetaling. 
He he ja det er helt korrekt...det er ingen idiot egenandel....såfremt man ikke er rusa eller har gjort noe annet helt for jæ....da slår den inn...

HKS

Sitat fra: eltex på fredag 16. juni 2023, klokken 08:25https://www.bt.no/hendelser/i/jlMqdA/bil-dundret-inn-i-hus-og-havnet-paa-hoeykant  Igjen en som mener at bilen kjørte av seg selv.
Det er tydeligvis ikke bare en Tesla-ting hvis titter litt etter.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EQXaRa/bil-paa-ville-veier-i-stavanger

Kjørte gjennom to hager, før det endte under en terrasse... Kan jo bare tenke hvordan saken hadde vært slått opp om det var en Tesla...  ???
Tesla Model 3 Long Range

RJK

Sitat fra: HKS på mandag 19. juni 2023, klokken 13:29
Sitat fra: eltex på fredag 16. juni 2023, klokken 08:25https://www.bt.no/hendelser/i/jlMqdA/bil-dundret-inn-i-hus-og-havnet-paa-hoeykant  Igjen en som mener at bilen kjørte av seg selv.
Det er tydeligvis ikke bare en Tesla-ting hvis titter litt etter.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EQXaRa/bil-paa-ville-veier-i-stavanger

Kjørte gjennom to hager, før det endte under en terrasse... Kan jo bare tenke hvordan saken hadde vært slått opp om det var en Tesla...  ???
Det må ha vært MB sin Drive Pilot som tok over. Kan jo ikke være den kvinnelige sjåføren sin feil!

8)
Bosted Oslo

THE

Nok ei Tesla ulykke. Må ha vært stor fart om opplysningene om at bilen har rullet rundt flere ganger stemmer  (merk at ordet Tesla ikke er nevnt i saken. Selv om bildet tydelig viser en TMX, så er det bare omtalt som en bil). https://www.porten.no/hemsedalsfjellet-trafikkulukke-ulukke/trafikkulukke-pa-hemsedalsfjellet/410513

Kommer sikkert spekulasjoner om AP her også, men jeg vil tippe at farten har vært mye høyere enn det som er tillatt av AP i 80-sone.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA