Model Y kræsjet på Torgallmenningen i Bergen. Litt diskusjon.

Startet av eltex, mandag 15. mai 2023, klokken 12:27

« forrige - neste »

flux

Leser at noen skriver at en Tesla vil beholde bremselysene på en stund etter en automatisk  nødbrems selv om den automatiske nødbremsen  overstyres av gasspedalen. Så det at bremselysene lyser i videoen betyr i så fall ikke nødvendigvis at bremsepedalen blir brukt.

sjokomelk

Gasspedalen i alle nyere biler (etter ca. 1998) som er throttle-by-wire har to potensiometer som er montert motsatt vei av hverandre. Så når det ene sier 100% sier det andre 0% på tomgang, og motsatt ved full gass. Summen av disse to må alltid være 100% for at bilen skal gi gass. Hvis den får signal 70% av den ene og 0% av den andre, går ikke dette opp, og gasspjeldet på motoren åpnes ikke.
Det er samme på gasspedalen i elbiler og hos Tesla. Så skal gasspedalen feile og gi deg pådrag, så må begge potensiometerne feile og samtidig klare å gi identiske inverse signaler.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: flux på onsdag 17. mai 2023, klokken 00:09Leser at noen skriver at en Tesla vil beholde bremselysene på en stund etter en automatisk  nødbrems selv om den automatiske nødbremsen  overstyres av gasspedalen. Så det at bremselysene lyser i videoen betyr i så fall ikke nødvendigvis at bremsepedalen blir brukt.
Hvis det er tilfelle er den mest åpenbare årsaken "tråkket på feil pedal". I tillegg må "obstacle aware acceleration" ha vært slått av.

Hvis man tror man har foten på bremsen så er den naturlige reaksjonen å tråkke enda hardere på pedalen hvis man merker at bilen øker farten.

Blir interessant å se konklusjonen på denne.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. mai 2023, klokken 08:18
Sitat fra: flux på onsdag 17. mai 2023, klokken 00:09Leser at noen skriver at en Tesla vil beholde bremselysene på en stund etter en automatisk  nødbrems selv om den automatiske nødbremsen  overstyres av gasspedalen. Så det at bremselysene lyser i videoen betyr i så fall ikke nødvendigvis at bremsepedalen blir brukt.
Hvis det er tilfelle er den mest åpenbare årsaken "tråkket på feil pedal". I tillegg må "obstacle aware acceleration" ha vært slått av.

Hvis man tror man har foten på bremsen så er den naturlige reaksjonen å tråkke enda hardere på pedalen hvis man merker at bilen øker farten.

Ja, det blir veldig spennende. Jeg håper det er er vann i et stormglass eller en engangssak og ikke en generell pedal teknisk feil.

Ser inne på Reddit strengen som det ble lenket til at en skriver dette: 
"Kan ha vært en uoriginal gulvmatte og kombinasjon av pedalforvirring og matte som blokkerer for bremsepedalen eller en colaflaske for alt vi vet."

Dette med matten som også er nevnt ovenfor her av en av dere tidligere, var det første som slo meg også... men det hadde jo etterforskerne funnet ut for lenge siden dersom det var tilfellet....

El-boy

Synes bremselysene lyser for lenge til at det kan være forklaringen. Bremselysene er på så lenge bilen er filmet med det jeg kan se. Og når bilen ikke bremser bør - jeg vil si skal - ikke bremselysene lyse. Jeg mener mye av skadeomfanget kunne vært unngått med god programering av bilen selv om dette skulle vise seg å være en villet handling.

Kim-

De gangene jeg har testet å trykke på bremsen samtidig med gass så har motorkraften blitt kuttet umiddelbart..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jlan

Sitat fra: El-boy på onsdag 17. mai 2023, klokken 12:24Synes bremselysene lyser for lenge til at det kan være forklaringen.
Bilen kan vel ha aktivert automatisk nødbrems flere ganger i løpet av denne ferden. Men er det virkelig slik at gasspedalen overstyrer automatisk nødbrems? Disse EuroNCAP testene med syklister og fotgjengere ser da ut til å være foretatt med et visst "gasspådrag".

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Sitat fra: jlan på onsdag 17. mai 2023, klokken 20:52
Sitat fra: El-boy på onsdag 17. mai 2023, klokken 12:24Synes bremselysene lyser for lenge til at det kan være forklaringen.
Bilen kan vel ha aktivert automatisk nødbrems flere ganger i løpet av denne ferden. Men er det virkelig slik at gasspedalen overstyrer automatisk nødbrems? Disse EuroNCAP testene med syklister og fotgjengere ser da ut til å være foretatt med et visst "gasspådrag".

Dersom det er teknisk feil så er det jo ikke noe logikk.... Det er jo feil....

Denne er litt lei denne her.... Håper de klarer å ta noe info av systemet....

Ikke bra for ryktet til bilen (Tesla) i drosje bransjen hvis man ikke løser slike caser..... selv ikke akkurat det er det viktigste heller.....

geear

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 17. mai 2023, klokken 00:38Gasspedalen i alle nyere biler (etter ca. 1998) som er throttle-by-wire har to potensiometer som er montert motsatt vei av hverandre. Så når det ene sier 100% sier det andre 0% på tomgang, og motsatt ved full gass. Summen av disse to må alltid være 100% for at bilen skal gi gass. Hvis den får signal 70% av den ene og 0% av den andre, går ikke dette opp, og gasspjeldet på motoren åpnes ikke.
Det er samme på gasspedalen i elbiler og hos Tesla. Så skal gasspedalen feile og gi deg pådrag, så må begge potensiometerne feile og samtidig klare å gi identiske inverse signaler.
Men disse signalene er vel ikke hardwiret inn til inverter, så hva er redundansen/sikkerheten på andre siden av potensiometrene? Softwarebug, inverterfeil?

Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. mai 2023, klokken 08:18

Hvis det er en nyere bil uten USS så har dne vel ikke obstacle-aware acceleration?

Sitat fra: jlan på onsdag 17. mai 2023, klokken 20:52
Hvis jeg havner i en situasjon med forsøk på kapring/landeveisrøveri eller noe absurd road-rage, så vil iallfall jeg at bilen min skal fortsette hvis jeg kjører på noe for å komme meg unna, så det er et vanskelig dilemma. Om det så er på tre hjul så vil jeg fortsatt at bilen gjør det den kan...

hELgenen

Noen som vet når vi kan forvente et svar på hva som skjedde? Har jo skjedd noe lignende i Kina..ble det konkludert noe der?

vinterdekk

Det er en tilbakekalling i Kina nå, men den sier bare at bilene skal varsle føreren om man trår hardt på wattpedalen og at sjaførene skal kunne velge regeneringsinnstilling. Kombinasjon av manglende advarsel og mangel på regeneringsinnstilling gjør at sjaførene presser ned wattpedalen lengre, og det øker risiko. Men jeg er usikker på om jeg leser saken rett. Utelukker ikke at noe mangler i den oversatte mediadekningen av saken.

https://techxplore.com/news/2023-05-china-recall-11m-teslas-problem.html
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 18. mai 2023, klokken 10:01Hvis det er en nyere bil uten USS så har dne vel ikke obstacle-aware acceleration?
Godt mulig.

SitatHvis jeg havner i en situasjon med forsøk på kapring/landeveisrøveri eller noe absurd road-rage, så vil iallfall jeg at bilen min skal fortsette hvis jeg kjører på noe for å komme meg unna, så det er et vanskelig dilemma. Om det så er på tre hjul så vil jeg fortsatt at bilen gjør det den kan...
Enig. Det blir for lettvint å si at bilen alltid skal stanse hvis den ser en hindring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: geear på torsdag 18. mai 2023, klokken 10:01Hvis jeg havner i en situasjon med forsøk på kapring/landeveisrøveri eller noe absurd road-rage, så vil iallfall jeg at bilen min skal fortsette hvis jeg kjører på noe for å komme meg unna, så det er et vanskelig dilemma. Om det så er på tre hjul så vil jeg fortsatt at bilen gjør det den kan...
Jo, men hvis det kommer en syklist eller fotgjenger ut i veien foran bilen, så skal vel bilen stanse uten at man slipper "gass"pedalen.

geear

Sitat fra: jlan på torsdag 18. mai 2023, klokken 11:30
Sitat fra: geear på torsdag 18. mai 2023, klokken 10:01Hvis jeg havner i en situasjon med forsøk på kapring/landeveisrøveri eller noe absurd road-rage, så vil iallfall jeg at bilen min skal fortsette hvis jeg kjører på noe for å komme meg unna, så det er et vanskelig dilemma. Om det så er på tre hjul så vil jeg fortsatt at bilen gjør det den kan...
Jo, men hvis det kommer en syklist eller fotgjenger ut i veien foran bilen, så skal vel bilen stanse uten at man slipper "gass"pedalen.
Nei, den overrides av hardt pådrag på gasspedalen. Og i tillegg må automatisk nødbrems være påslått. Spørs om ikke denne saken ender med en konklusjon om at nødvrems var aktiv, men føreren hadde gasspedalen i gulvet.

Ser ellers at obstacle aware acceleration kun fungerer under 16 km/t.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-8EA7EF10-7D27-42AC-A31A-96BCE5BC0A85.html

jlan

Sitat fra: geear på torsdag 18. mai 2023, klokken 13:57Nei, den overrides av hardt pådrag på gasspedalen. Og i tillegg må automatisk nødbrems være påslått.
Akkurat, takk - det burde jeg jo ha klart å lese meg til i manualen. Det står ikke noe om hvor lenge bremselysene blir værende på. Men jeg tror også det må være forklaringen.

SitatWhen Automatic Emergency Braking applies the brakes, the touchscreen displays a visual warning and sounds a chime. You may also notice abrupt downward movement of the brake pedal. The brake lights turn on to alert other road users that you are slowing down.

Automatic Emergency Braking operates only when driving between approximately 3 mph (5 km/h) and 124 mph (200 km/h).

Automatic Emergency Braking does not apply the brakes, or stops applying the brakes, when:

You turn the steering wheel sharply.
You press and release the brake pedal while Automatic Emergency Braking is applying the brakes.
You accelerate hard while Automatic Emergency Braking is applying the brakes.
The vehicle, motorcycle, bicycle, or pedestrian is no longer detected ahead.

Multi-Collision Braking
In addition to Automatic Emergency Braking, Model 3 may apply the brakes to prevent or mitigate a subsequent impact after an initial collision if airbag deployment is detected. The brakes may be applied regardless of driving speed.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA