Model Y kræsjet på Torgallmenningen i Bergen. Litt diskusjon.

Startet av eltex, mandag 15. mai 2023, klokken 12:27

« forrige - neste »

El-boy

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. september 2023, klokken 15:20
Sitat fra: El-boy på lørdag 02. september 2023, klokken 14:54Hvis nødbrems var aktivert hvorfor bremset ikke bilen ned?

Nødbrems overstyres av at man trår gassen i bånn. Som er sånn det må og skal være. Sjåføren tror han trår på bremsen, men i stedet for overstyrer han nødbrems.
Hakk i plata her: Hvorfor lyser bremselyset når bilen ikke bremser ned?

El-boy

#136
Sitat fra: OlaM på lørdag 02. september 2023, klokken 15:43
Sitat fra: El-boy på lørdag 02. september 2023, klokken 14:54Det er Tesla som hevder bremsen ikke var i bruk, men sjåføren hevder å ha bremset (og igjen: bremselysene er på). Tesla har mulighet å fikse data OTA i etterkant.


At bremselysene er på betyr ikke at foten er på pedalen. Tror mye av feilslutningene dine har rot i den misforståelsen.

Det er veldig vanlig at folk som tar feil av gass og brems fortsetter å insistere på at de tråkket på riktig pedal. Å påstå at Tesla har redigert loggen for å tilpasse historien er litt vel mye konspi-tenking for en historie som er veldig enkel.
Jeg har selv erfaring fra at Tesla "kutter svinger". I fordindelse med en forliksklagesak angående Drive Unit garanti har Tesla servicesentert endret ordlyden i en Service Invoice inne i Appen til å bli mer fordelaktig for seg selv, så min tillit til Tesla er tilnærmet null ... Senere ble det unnskyldt med at den siste Service invoicen var den "ferdige"

Så kanskje den siste dataloggen er den "gyldige" ;-)

turfsurf

Sitat fra: El-boy på lørdag 02. september 2023, klokken 17:15Hakk i plata her: Hvorfor lyser bremselyset når bilen ikke bremser ned?
Hakk i plata: Bremselysene er aktivert fordi nødbrems er aktivert. Dette for å varsle biler bak. Fører overstyrer bremsingen med å trå akselerator pedalen i bånn. Dette er by design og gir mening.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Fører TROR han trår på bremsen, i stedet trår han gasspedalen i bunn, nødbrems slår inn når den ser hindring, evt. også treffer noe, derfor går bremselysene på, men fører overrider nødbrems med gasspedalen i bunn.

At gasspedalen overrider nødbrems står også i manualen. Manualen ligger åpent på nett for alle, bare google Model Y brukermanual.

Electric cars in Norway

#139
Her er en ny sak, ganske lik fjorårets

https://www.vg.no/nyheter/i/QM9b2A/taxi-kjoerte-inn-i-uteservering-teslaen-kjoerte-av-seg-selv

Kopi:
Sjef for taxiselskap: –⁠ Teslaen kjørte av seg selv
Taxien smalt inn i flere parkerte biler og en uteservering i Oslo. Førerens sjef sier det var en feil med bilen.

turfsurf

Snarrådig å krasje i andre biler før farten ble for stor. Men er vel nok ett tilfelle av å tråkke på feil pedal. Tesla har ihvertfall telemetri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#141
Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:27Men er vel nok ett tilfelle av å tråkke på feil pedal.
hmmm er du sikker...? har lest et sted at en god nettforumelbilgransker skal aldri konkl før havari ;D rapp foreligger, har bare SitRap pt

ps vetikke/kanikke og jeg var ikke ombord på helge ingstad for å si det på den måten he he

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 20. oktober 2024, klokken 08:50
Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:27Men er vel nok ett tilfelle av å tråkke på feil pedal.
hmmm er du sikker...?
Selvfølgelig er jeg ikke sikker, derfor bruken av ordet "vel". Men det er stor sannsynlighet for det, siden det er den soleklart vanligste årsaken ved "unintended acceleration".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. oktober 2024, klokken 09:19
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 20. oktober 2024, klokken 08:50
Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:27Men er vel nok ett tilfelle av å tråkke på feil pedal.
hmmm er du sikker...?
Selvfølgelig er jeg ikke sikker, derfor bruken av ordet "vel". Men det er stor sannsynlighet for det, siden det er den soleklart vanligste årsaken ved "unintended acceleration".
OK, ser den turf... :+1:  men jeg sier hmmm vi får se, vi får se .... jeg er usikker helt frem til det foreligger havarirapp.

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 19. oktober 2024, klokken 08:10Her er en ny sak, ganske lik fjorårets

https://www.vg.no/nyheter/i/QM9b2A/taxi-kjoerte-inn-i-uteservering-teslaen-kjoerte-av-seg-selv

Kopi:
Sjef for taxiselskap: –⁠ Teslaen kjørte av seg selv
Taxien smalt inn i flere parkerte biler og en uteservering i Oslo. Førerens sjef sier det var en feil med bilen.


Står også at sjåføren krasjet i parkerte biler for å unngå personskade. Man kan være trøtt og trå på feil pedal, men her framstår det som at sjåføren var tilstede hele veien og jobbet for å redusere skadeomfanget. Vet ikke hva jeg skal tro.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Handyman

Sitat fra: vinterdekk på søndag 20. oktober 2024, klokken 10:09
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 19. oktober 2024, klokken 08:10Her er en ny sak, ganske lik fjorårets

https://www.vg.no/nyheter/i/QM9b2A/taxi-kjoerte-inn-i-uteservering-teslaen-kjoerte-av-seg-selv

Kopi:
Sjef for taxiselskap: –⁠ Teslaen kjørte av seg selv
Taxien smalt inn i flere parkerte biler og en uteservering i Oslo. Førerens sjef sier det var en feil med bilen.

Står også at sjåføren krasjet i parkerte biler for å unngå personskade. Man kan være trøtt og trå på feil pedal, men her framstår det som at sjåføren var tilstede hele veien og jobbet for å redusere skadeomfanget. Vet ikke hva jeg skal tro.
Uten å mene noe om hva som skjedde i dette tilfellet, så er det slikt at i de tilfeller noen bruker feil pedal så er hjernen fult overbevist om at foten trykker på bremsepedalen. Det er derfor helt "umulig" å få flyttet foten. Ingen vil jo ikke slippe "bremsen" når bilen aksellerer ukontrollert. I slike situasjoner har man gjerne bare noen sekunder på seg. Det er i praksis umulig å oppdage og løse problemet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på søndag 20. oktober 2024, klokken 11:33Uten å mene noe om hva som skjedde i dette tilfellet, så er det slikt at i de tilfeller noen bruker feil pedal så er hjernen fult overbevist om at foten trykker på bremsepedalen. Det er derfor helt "umulig" å få flyttet foten. Ingen vil jo ikke slippe "bremsen" når bilen aksellerer ukontrollert. I slike situasjoner har man gjerne bare noen sekunder på seg. Det er i praksis umulig å oppdage og løse problemet.
Handy....Nettopp og smart tenkt :+1: tror du traff bull eye der

vinterdekk

Sitat fra: Handyman på søndag 20. oktober 2024, klokken 11:33
Sitat fra: vinterdekk på søndag 20. oktober 2024, klokken 10:09
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 19. oktober 2024, klokken 08:10Her er en ny sak, ganske lik fjorårets

https://www.vg.no/nyheter/i/QM9b2A/taxi-kjoerte-inn-i-uteservering-teslaen-kjoerte-av-seg-selv

Kopi:
Sjef for taxiselskap: –⁠ Teslaen kjørte av seg selv
Taxien smalt inn i flere parkerte biler og en uteservering i Oslo. Førerens sjef sier det var en feil med bilen.

Står også at sjåføren krasjet i parkerte biler for å unngå personskade. Man kan være trøtt og trå på feil pedal, men her framstår det som at sjåføren var tilstede hele veien og jobbet for å redusere skadeomfanget. Vet ikke hva jeg skal tro.
Uten å mene noe om hva som skjedde i dette tilfellet, så er det slikt at i de tilfeller noen bruker feil pedal så er hjernen fult overbevist om at foten trykker på bremsepedalen. Det er derfor helt "umulig" å få flyttet foten. Ingen vil jo ikke slippe "bremsen" når bilen aksellerer ukontrollert. I slike situasjoner har man gjerne bare noen sekunder på seg. Det er i praksis umulig å oppdage og løse problemet.

Det er jo ikke beroligende det heller, for dersom sjåføren hadde kjørt med manuell gir (tre pedal) så er det vanskelig å komme i en slik situasjon. Da må man trå ned to pedaler for å stoppe, og bilen stopper med klutch+brems, brems+gass og klutch+gass (tar litt mer tid men motoren er frakoblet).

Kjører man med en eller to-pedal så må høyrefoten treffe riktig pedal.

Skal vi frykte mange ulykker nå når den mest solgte bilen har en-pedal og masse hestekrefter?

To Tesla-hendelser beviser ikke noe riktig nok.


Ny artikkel om saken i NRK. Sjåføren har ikke vært i avhør hos politiet og det skal gjennomføres tekniske undersøkelser. https://www.nrk.no/stor-oslo/taxi-krasjet-i-uteservering_-skal-gjennomfore-tekniske-undersokelser-1.17092847
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Handyman

En-pedal-kjøring og kraftig regen er uten tvil bekvemmelig når man har vent seg til det (gjør det selv). Det er dog betimelig å stille spørsmål ved om dette er like sikkert som å bruke bremsepedal når farten skal reduseres. Min teori er at refleksen/automatikken til å bruke bremsepedalen når det virkelig trengs blir svekket når man "aldri" bruker bremsepedalen i normal kjøring.

En bekjent ga bånn gass over et gangfelt rett foran en meget overrasket fotgjenger.
Umiddelbart var vedkommende sikker på at bilen akselererte selv, og det tok vel rundt et til to sekund før vedkommende skjønte at det var speeden som var tråkket inn i stedet for bremsen.

Det skader nok ikke å øve på bremsebevegelsen innimellom.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Det hjelper å kjøre litt aggressivt, slik at du må bruke bremsepedalen i ny og ne til tross for regen.  ;D

Feil pedal har hendt med manuell gir og forbrenningsmotor mange ganger, men da er konsekvensene gjerne lavere og varseltegnene kanskje tydeligere.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA