Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Beste elbilforhandler (i-Miev) Stor-Oslo?

Startet av bjodnes, lørdag 24. november 2012, klokken 13:55

« forrige - neste »

foxy

#15
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. november 2012, klokken 15:24
Sitat fra: foxy på lørdag 10. november 2012, klokken 14:18
passiv sikkert er bra i model s, aktiv sikkerhet er rudimentær og kommer derfor ikke oppnår full pott i europeisk crashtest.

acc, blindsonevarsler, feltskiftevarsler er alle viktige innovasjoner som har med sikkerhet reddet en mange liv. statistikk sett er det ikke påvist at de ikke har en stor sikkerhetseffekt.

Hmm, jeg har søkt litt og ikke funnet noe om at hverken ACC, feltskiftevarsler eller blindsonevarsler gir ekstra poeng i Euro NCAP. Har du en link ?



acc (og avfallsproduktet som noen kaller feks. pre-brems, pre-crash osv) skal bli "krav" - lagt ut en link om det tidligere her på forumet. ligger sikket i news arkivet til euro ncap. søk på autonoumous breaking system e.l.
I-miev 2011
Asker

laumb

"Skal bli" og "er" er jo to rimelig forskjellig påstander.



_____
Tapatalkin' from iTalatut.

foxy

#17
Sitat fra: laumb på lørdag 10. november 2012, klokken 15:36
"Skal bli" og "er" er jo to rimelig forskjellig påstander.



_____
Tapatalkin' from iTalatut.

hovedpoenget er at det model s mangler aktiv sikkerhetsfunksjonalitet som er helt vanlig nå til dags - om ncap har det nå som krav eller innfører det om 1 år er vel ikke så viktig...
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 10. november 2012, klokken 15:33
acc (og avfallsproduktet som noen kaller feks. pre-brems, pre-crash osv) skal bli "krav" - lagt ut en link om det tidligere her på forumet. ligger sikket i news arkivet til euro ncap. søk på autonoumous breaking system e.l.

Fant det. Inkluderes i testen fra 2014. Model S blir nok garantert testet i 2013 og vil derfor oppnå full pott uten dette. I 2014 kan det godt hende det er standard. Du bør nok derfor modifisere ditt utsagn noe siden det med svært høy sannsynlighet er feil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 10. november 2012, klokken 15:45
hovedpoenget er at det model s mangler aktiv sikkerhetsfunksjonalitet som er helt vanlig nå til dags - om ncap har det nå som krav eller innfører det om 1 år er vel ikke så viktig...

Det er det vel, når det invaliderer hele utsagnet ditt. Det er vel heller ikke usannsynlig at kravene til passiv sikkerhet også økes på sikt, slik at f.eks biler med en motor foran torpedoveggen ikke kan få full pott.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. november 2012, klokken 15:48
Sitat fra: foxy på lørdag 10. november 2012, klokken 15:33
acc (og avfallsproduktet som noen kaller feks. pre-brems, pre-crash osv) skal bli "krav" - lagt ut en link om det tidligere her på forumet. ligger sikket i news arkivet til euro ncap. søk på autonoumous breaking system e.l.

Fant det. Inkluderes i testen fra 2014. Model S blir nok garantert testet i 2013 og vil derfor oppnå full pott uten dette. I 2014 kan det godt hende det er standard. Du bør nok derfor modifisere ditt utsagn noe siden det med svært høy sannsynlighet er feil.

ok 2014 - da er det en mulighet at model s får full pott i euro ncap hvis bilen testes før det tiltross for den mangler aktiv sikkerhetsfunksjoner som er helt vanlige nå tildags.  utsagnet er herved modifisert. hverken det eller poeng hjelper dog å berge flere liv...
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 10. november 2012, klokken 16:06
ok 2014 - da er det en mulighet at model s får full pott i euro ncap hvis bilen testes før det tiltross for den mangler aktiv sikkerhetsfunksjoner som er helt vanlige nå tildags.  utsagnet er herved modifisert. hverken det eller poeng hjelper dog å berge flere liv...

Poeng i passiv sikkerhet er statistisk bevist å faktisk redde liv, det samme gjelder enkelte aktive ting som f.eks beltevarsler.

Forøvrig er langt de fleste dødsulykker i bil i Norge singelulykker, disse skyldes som regel for høy fart for forholdene. ACC vil ikke hjelpe her, derimot ting som gode kjøreegenskaper, gode bremser og ESP. Det viktigste er dog passiv sikkerhet som chassisegenskaper og airbags.

ACC med tilleggsfunksjonene vil dog sikkert avverge noen ulykker av typen der folk er uoppmerksomme, ligger for nær bilen foran og kjører inn i den pga. at den plutselig bremser. Slike ulykker er dog sjelden dødsulykker pga. at fartsforskjellen er lav.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. november 2012, klokken 16:26
Sitat fra: foxy på lørdag 10. november 2012, klokken 16:06
ok 2014 - da er det en mulighet at model s får full pott i euro ncap hvis bilen testes før det tiltross for den mangler aktiv sikkerhetsfunksjoner som er helt vanlige nå tildags.  utsagnet er herved modifisert. hverken det eller poeng hjelper dog å berge flere liv...
Forøvrig er langt de fleste dødsulykker i bil i Norge singelulykker, disse skyldes som regel for høy fart for forholdene. ACC vil ikke hjelpe her, derimot ting som gode kjøreegenskaper, gode bremser og ESP. Det viktigste er dog passiv sikkerhet som chassisegenskaper og airbags.

ACC med tilleggsfunksjonene vil dog sikkert avverge noen ulykker av typen der folk er uoppmerksomme, ligger for nær bilen foran og kjører inn i den pga. at den plutselig bremser. Slike ulykker er dog sjelden dødsulykker pga. at fartsforskjellen er lav.

du tar MYE feil her, men skal ikke kreve revidering av utsagn.  ;) ;D - bare et tips å lese deg opp på acc, adv. emergency braking systems, osv... tar ikke langt tid før du ser at ACC kan redde mange tusen liv pr år og flere titusender alvorlige skader i europa alene og en god del også i Norge...



I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 10. november 2012, klokken 16:52
du tar MYE feil her, men skal ikke kreve revidering av utsagn.  ;) ;D - bare et tips å lese deg opp på acc, adv. emergency braking systems, osv... tar ikke langt tid før du ser at ACC kan redde mange tusen liv pr år og flere titusender alvorlige skader i europa alene og en god del også i Norge...

Det var da faktisk du som skrev at det ikke var statistisk bevist at de redder liv. Dvs. du skrev at det ikke var statistisk bevist at de ikke gjorde det, noe som i realiteten er samme utsagn.

Men hvis disse systemene er så viktige som du påstår vil de garantert bli påbudt etterhvert, akkurat som bilbelte og ESP. Personlig tror jeg dog alkolås og fartsbegrenser hadde hatt mye større effekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. november 2012, klokken 18:41
Det var da faktisk du som skrev at det ikke var statistisk bevist at de redder liv. Dvs. du skrev at det ikke var statistisk bevist at de ikke gjorde det, noe som i realiteten er samme utsagn.
nei, det er ikke samme utsagn - hverken i praksis eller teorien.


Sitat
Men hvis disse systemene er så viktige som du påstår vil de garantert bli påbudt etterhvert, akkurat som bilbelte og ESP. Personlig tror jeg dog alkolås og fartsbegrenser hadde hatt mye større effekt.
vedr. acc så tror jeg at jeg leste et sted at eu jobber med påbudt, men det gjelder sikkert ikke i morgen.

egentlig litt rart at tesla som innovativ produsent fokuserer på noe som enn 17" skjerm som heller kan katoriseres negativ ref sikkerhetsaspektet, enn implementasjon av aktive sikkerhetssystemer som ACC, intelligent lys og blindsonevarsler osv...

i prinsippet er alkolås bra, men dekker da bare alkohol - hva med påvirking pga medikamenter, cannabis osv.

fartsbegrenser? tja det finnes allerede optiske og akkustiske varselsystemer vedr. tillatt makshastighet. Og sist jeg kjørte nede på kontinentet hadde bilen elektronisk fartbegrensning implementert - ved 250km/h var det brått slutt.  ;)
I-miev 2011
Asker

leafster

Jeg mener det er en balansegang rundt sikkerhetsstyrker som burde vært påkrevd. Er ikke nødvendigvis enig i at såkalte sikkerhetssystemer som gjør at det kreves mindre fokus på bilkjøring er for det beste. Det tryggeste er vel om bilene kjøres helt automatisk. Er det det vi vil?

jkirkebo

Sitat fra: foxy på søndag 11. november 2012, klokken 10:33
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. november 2012, klokken 18:41
Det var da faktisk du som skrev at det ikke var statistisk bevist at de redder liv. Dvs. du skrev at det ikke var statistisk bevist at de ikke gjorde det, noe som i realiteten er samme utsagn.
nei, det er ikke samme utsagn - hverken i praksis eller teorien.

Det er det vel ? Om det hadde vært statistisk bevist at disse reddet liv hadde du vel skrevet det, istedenfor å skrive at det ikke var statistisk bevist at de ikke gjorde det.

Sitat
fartsbegrenser? tja det finnes allerede optiske og akkustiske varselsystemer vedr. tillatt makshastighet. Og sist jeg kjørte nede på kontinentet hadde bilen elektronisk fartbegrensning implementert - ved 250km/h var det brått slutt.  ;)

250km/t spiller fint liten rolle. Jeg snakker om systemer som begrenser (ikke varsler) maksfart til fartsgrensen basert på GPS-informasjon. Dette kommer garantert på sikt, men ligger nok noen år frem i tid. Evt. kan man til å begynne med selvfølgelig enkelt kode inn maksfart i det landet man til enhver tid befinner seg. 100km/t i Norge, 120km/t i Sverige, 130km/t i Danmark osv. Tyskland er nok også på vei mot 130km/t maksgrense på sikt, fri fart tror jeg ikke varer så veldig mange år til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: leafster på søndag 11. november 2012, klokken 10:58
Jeg mener det er en balansegang rundt sikkerhetsstyrker som burde vært påkrevd. Er ikke nødvendigvis enig i at såkalte sikkerhetssystemer som gjør at det kreves mindre fokus på bilkjøring er for det beste. Det tryggeste er vel om bilene kjøres helt automatisk. Er det det vi vil?

Akkurat det tenker jeg også om en del av dette automatiske utstyret. Mye av det er sikkert bra å ha, men hvis du ikke er våken nok til å vite om du er i ditt eget kjørefelt eller ikke har du strengt tatt ikke noe på veien å gjøre. Enten før du har sovet, eller på permanent basis. Og det funker sikkert bra på nymerkede veier om sommeren, men hva med vinteren, når man knapt ser om der er veimerking i det heletatt?

En ting er konkuransekjørere som bruker diverse utstyr for å kunne tyne grensa enda litt til. Noe annet er vio som til vanlik skal ligge langt unna grensen for å ikke ha kontroll over bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Oreo

Model S har jo ingen elektronisk fartsbegrensing ved 250km/t, slik alle andre har. Det må jo være et sterkt argument mot (ironi).
Nå husker jeg jo at Porsche bl.a. ikke ville innføre denne begrensningen på sine biler og tviler på at dette reduserte salget deres.
Egen tråd for argumentasjon MOT.

Men som tråden heter, argumentasjon FOR kjøp:

-Elon Musk
-Nytt og dynamisk selskap som ikke er bundet opp på samme måte som andre bilfabrikanter. Det være seg både tradisjonell tankegang, forhandlere og importører (kan også være et argument mot!).
-Mer bil for pengene. Ok, her blir det som å sammenligne epler og pærer når en sammenligner EV/ICE. Selv om Model S er nokså dyr, får en iallefall i Norge MYE mer for pengene enn vanlige avgiftsbiler. Selv i land uten intensiver for elbiler unngår en ledd som importør og forhandler da Tesla selv står for dette.
-Tesla bygger bil ved å utnytte fordelene ved elbil.
-Mange har argumentert for at en må ha hybridbiler i en overgangsfase. Tesla hopper rett og slett over dette leddet i utviklingen og går 100% for eldrift. Slipper å bekymre seg for alle deler og service en trenger til en forbrenningsmotor.
-Se filmene "Who killed the eletric car" og "The Revenge of the eletric car" og bli inspirert.
-Elektrisitet har den mest utbygde infrastruktur av alle tilgjengelige energikilder.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

bjodnes

Da er helgen brukt til å presentere alle gode argumenter dere har kommet med. Da blir det reservasjon i morgen.  :D Noe å tenke på, passe på i forbindelse med reservasjonen?
iOn 2012 modell
2013 model S 85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA