Hovedmeny

SW 3.2 - erfaringer, tips

Startet av daktari, onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33

« forrige - neste »

Happytroll

Sitat fra: daktari på onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33Har vært heldig og hatt bilen på 2-års service. 3.2 er nå installert (fikk 2.4 høst 22).

Alt funker fint. Masse nytt. Noen tips finnes bl.a. på MeinID-forumet, men skal ta noen høydepunkter:

Sett av tid til å logge inn i bilen på WeConnect. Etterhvert behøves S-pin.

Husk s-pin som du lagde da bilen var ny, har du glemt den, gå på myVW på nett og endre pin.

Så må man skru på lokasjonstjenseter i bilen hvis man vil at appen skal vise bilens posisjon.

Videre må man innom "app shop" eller hva det heter. Der laster man spill, plug&charge osv. Disse installer mens man kjører.

Takluke må kalibreres på nytt. Hold 5 sekunder. Kjør den helt opp, hold 5 sekunder. Så helt igjen hold 5 sek. Samme prosedyre som ved 2.4, rart at man må dette, men funker fint etterpå.

Erfaringer i bruk er ganske begrenset, men allerede nyttig å se SOC i lille displayet. Lyden fra stereoen var fin. Bilen bruker lite strøm, men det er jo varmt og tørt. 360-kamera funker bra. Plug&charge ikke testet.
ID sw viser 3.2.0.

Fikk min tilbake idag, etter mislykket oppdatering på fredag. Slet noe voldsomt med we connect appen, og får heller ikke parkeringsposisjon til å virke. Heller ikke "shop" i infotainment virker. Erfaringer Daktari?
ID4 Pro 2022

daktari

Sitat fra: Happytroll på mandag 15. mai 2023, klokken 16:44
Sitat fra: daktari på onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33Har vært heldig og hatt bilen på 2-års service. 3.2 er nå installert (fikk 2.4 høst 22).

Alt funker fint. Masse nytt. Noen tips finnes bl.a. på MeinID-forumet, men skal ta noen høydepunkter:

Husk s-pin som du lagde da bilen var ny, har du glemt den, gå på myVW på nett og endre pin.

Så må man skru på lokasjonstjenseter i bilen hvis man vil at appen skal vise bilens posisjon.

Videre må man innom "app shop" eller hva det heter. Der laster man spill, plug&charge osv. Disse installer mens man kjører.

Takluke må kalibreres på nytt. Hold 5 sekunder. Kjør den helt opp, hold 5 sekunder. Så helt igjen hold 5 sek. Samme prosedyre som ved 2.4, rart at man må dette, men funker fint etterpå.

Erfaringer i bruk er ganske begrenset, men allerede nyttig å se SOC i lille displayet. Lyden fra stereoen var fin. Bilen bruker lite strøm, men det er jo varmt og tørt. 360-kamera funker bra. Plug&charge ikke testet.
ID sw viser 3.2.0.

Fikk min tilbake idag, etter mislykket oppdatering på fredag. Slet noe voldsomt med we connect appen, og får heller ikke parkeringsposisjon til å virke. Heller ikke "shop" i infotainment virker. Erfaringer Daktari?
De tingene gikk bra for meg.
Første var å logge inn i bilen med WeConnect brukeren. Det tok litt tid mens den lastet. Flere slike personvern-samtykker måtte gjennom.
Deretter s-pin. Den hadde jeg glemt, men traff på 3. forsøk... Man kan bytte s-pin på hjemmesidene til myVW hvis ikke man husker.

Shoppen var neste. Flere samtykkebokser.
Så var det å åpne shoppen og laste ned apper.

Til slutt må man innom appen på telefon og aktivere alle nye tjenestene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Happytroll

Sitat fra: daktari på mandag 15. mai 2023, klokken 17:07
Sitat fra: Happytroll på mandag 15. mai 2023, klokken 16:44

ID sw viser 3.2.0.

De tingene gikk bra for meg.
Første var å logge inn i bilen med WeConnect brukeren. Det tok litt tid mens den lastet. Flere slike personvern-samtykker måtte gjennom.
Deretter s-pin. Den hadde jeg glemt, men traff på 3. forsøk... Man kan bytte s-pin på hjemmesidene til myVW hvis ikke man husker.

Shoppen var neste. Flere samtykkebokser.
Så var det å åpne shoppen og laste ned apper.

Til slutt må man innom appen på telefon og aktivere alle nye tjenestene.

Takk for utfyllende. Vi har gjort det samme, men det stopper opp på shoppen. Den er ikke tilgjengelig hos meg. Men godt det har gått smooth hos deg, håper det ikke lugger slik for flere. Ikke fått kjørt så mye, men oppgradert førerinformasjon-skjerm er et friskt pust:) Synlig SOC er egentlig verdt alt annet av software-bugs:)
ID4 Pro 2022

daktari

Da er det nok bare å vente, la bilen stå eller kjør en stund mens den for lastet ned det den skal.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Happytroll

Sitat fra: daktari på mandag 15. mai 2023, klokken 19:14Da er det nok bare å vente, la bilen stå eller kjør en stund mens den for lastet ned det den skal.
Skal prøve på det. Takk for din kunnskap om temaet:)

Forresten, du fikk aktivert We Connect Plus gratis ikke sant?
ID4 Pro 2022

daktari

Sitat fra: Happytroll på mandag 15. mai 2023, klokken 20:00
Sitat fra: daktari på mandag 15. mai 2023, klokken 19:14Da er det nok bare å vente, la bilen stå eller kjør en stund mens den for lastet ned det den skal.
Skal prøve på det. Takk for din kunnskap om temaet:)

Forresten, du fikk aktivert We Connect Plus gratis ikke sant?
Takk.
Ja We Connect plus, 3 år gratis.
Det er de flinke folka på MeinID jeg låner kunnskap fra.

Rednaxela

Dersom jeg lader til 100% og legger ut på en tur på 40 mil, men bare har rekkevidde til 39, så estimerer min ID4 med sw 2.4 at turen vil ta 8 timer i stedet for 7, basert på at jeg ladet til 100% før jeg startet. Den er ikke smartere enn at den derfor tror jeg vil lade til 100% igjen, i stedet for å beregne ankomst basert på et 5 minutter ladestopp.

Har dette bedret/endret seg i 3.2 mon tro? Er løsningen å skru ned lademaxen til f.eks 15% før man legger inn målet i navigasjonen? Jeg får 3.2 installert 1. juni.

Rednaxela

Sitat fra: Rednaxela på tirsdag 16. mai 2023, klokken 09:48Har dette bedret/endret seg i 3.2 mon tro? Er løsningen å skru ned lademaxen til f.eks 15% før man legger inn målet i navigasjonen? Jeg får 3.2 installert 1. juni.

Jeg svarer like godt meg selv, etter litt googling. Alt VW skriver om rute- og ladeplanlegging i v3.2 tilsier at de har fått bedre dreis på dette med tiden.

Happytroll

Desverre var det ikke så enkelt...

Pratet med We Connect support, Møller sentralt og lokal forhandler.

We Connect: Kunne ikke noe om temaet, ba meg sende epost med bilder av skjerm, som de sendte til Tyskland. Svar fra Tyskland idag...ba meg restarte skjerm(!) Som om jeg ikke har prøvd det.

Møller sentralt: SITAT: "Software 3.2 er fortsatt på teststadie, og førere vil få beskjed når klart (!!)  ;D  ;D God kunnskap der i gården, ble litt stille når jeg sa at bilen allerede har fått oppdatering.

Møller lokalt: Henviste meg til We Connect support.

Så her vet ingen noenting desverre, men alle tre er enige om at det er en feil i forbindelse med oppdatering.

Shop virker altså ikke, og i forbindelse med det, så får jeg heller ikke oppdatering til We Connect plus, noe som igjen gir begrensinger i appen (som feks parkeringsposisjon)

Ikke så viktig, men trasig er det jo. Handler jo om å få det man blir lovet.
ID4 Pro 2022

Krokstein

Sitat fra: Rednaxela på tirsdag 16. mai 2023, klokken 11:25
Sitat fra: Rednaxela på tirsdag 16. mai 2023, klokken 09:48Har dette bedret/endret seg i 3.2 mon tro? Er løsningen å skru ned lademaxen til f.eks 15% før man legger inn målet i navigasjonen? Jeg får 3.2 installert 1. juni.

Jeg svarer like godt meg selv, etter litt googling. Alt VW skriver om rute- og ladeplanlegging i v3.2 tilsier at de har fått bedre dreis på dette med tiden.

Det stemmer. Min erfaring er at den bare legger på det antall minutter man trenger på å faktisk få nok strøm til å komme seg trygt til destinasjon. Så...tid til destinasjon er kjøretid+ladetid+antall minutter du må kjøre av for å komme til ladestasjon
ID.4 GTX

daktari

Sitat fra: Happytroll på tirsdag 16. mai 2023, klokken 12:29
Desverre var det ikke så enkelt...

Pratet med We Connect support, Møller sentralt og lokal forhandler.

We Connect: Kunne ikke noe om temaet, ba meg sende epost med bilder av skjerm, som de sendte til Tyskland. Svar fra Tyskland idag...ba meg restarte skjerm(!) Som om jeg ikke har prøvd det.

Møller sentralt: SITAT: "Software 3.2 er fortsatt på teststadie, og førere vil få beskjed når klart (!!)  ;D  ;D God kunnskap der i gården, ble litt stille når jeg sa at bilen allerede har fått oppdatering.

Møller lokalt: Henviste meg til We Connect support.

Så her vet ingen noenting desverre, men alle tre er enige om at det er en feil i forbindelse med oppdatering.

Shop virker altså ikke, og i forbindelse med det, så får jeg heller ikke oppdatering til We Connect plus, noe som igjen gir begrensinger i appen (som feks parkeringsposisjon)

Ikke så viktig, men trasig er det jo. Handler jo om å få det man blir lovet.
sjekk denne manualen med krasjtips. Gjelder 3.0, men 3.2 blir lik for å få appen og bilen opp igjen.

https://www.meinid.com/wiki/entry/83-id-software-3-0-ota-anleitung/

daktari

Sitat fra: Rednaxela på tirsdag 16. mai 2023, klokken 09:48Dersom jeg lader til 100% og legger ut på en tur på 40 mil, men bare har rekkevidde til 39, så estimerer min ID4 med sw 2.4 at turen vil ta 8 timer i stedet for 7, basert på at jeg ladet til 100% før jeg startet. Den er ikke smartere enn at den derfor tror jeg vil lade til 100% igjen, i stedet for å beregne ankomst basert på et 5 minutter ladestopp.

Har dette bedret/endret seg i 3.2 mon tro? Er løsningen å skru ned lademaxen til f.eks 15% før man legger inn målet i navigasjonen? Jeg får 3.2 installert 1. juni.
Den casene er vanskelig å teste, men bilen viser nå total tid inkl ladestopp, hvor lenge og hvor mye man må lade.
Eksempel Oslo til Trondheim via Rv3, der jeg hadde 92% da jeg testet. (Festlig at den skriver via E6, men man kjører jo ca halvparten E6 før og etter man tar Rv3...)

Chrisstrom

Hei , nettopp fått oppgrader til 3.2
Men jeg får ikke synkronisert
Online funksjon for personlig er ikke tilgjengelig nå , kontroller innstillinger i Volkswagen brukerkonto din
Har ligget inn med We conncect appen det styre der
Tesla model 3 2021/10
Vw id 4 pro 2021/06

Happytroll

Sitat fra: Chrisstrom på fredag 19. mai 2023, klokken 19:14Hei , nettopp fått oppgrader til 3.2
Men jeg får ikke synkronisert
Online funksjon for personlig er ikke tilgjengelig nå , kontroller innstillinger i Volkswagen brukerkonto din
Har ligget inn med We conncect appen det styre der
Har samme problem etter oppdatering som deg. Jeg får denne feilmeldingen når jeg prøver å synkronisere hovedbruker. Får du tilgang til Incar-shop?
ID4 Pro 2022

Chrisstrom

Da har vi nok samme feil.
Er vel ingen kjapp fiks det her ?
Prøve fjerne bilen fra app , resatt fabrikk innstillinger .
Hjelper ikke .
Står jeg We Connect stadar 1
Tesla model 3 2021/10
Vw id 4 pro 2021/06

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA