Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt Think lithium med motorfeil

Startet av worry, tirsdag 09. mai 2023, klokken 22:37

« forrige - neste »

worry

Sitat fra: Warlock på fredag 22. mars 2024, klokken 15:45Om å lese ut firmware fra PCU (siden Worry spurte)

Takk for alt du tester og forklarer Warlock. Vi er helt avhengige av din kunnskap for å skjønne noe som helst her. Gleder meg til fortsettelsen. Dette er morsomt og utfordrende. :-)
Think lithium

Warlock

En "challenge" i passordsammenheng er, om jeg ikke husker helt feil, en forespørsel/kandidat som skal kontrolleres om er rett. Challenge - Response, så Spørsmål - Svar egentlig. Det spørs om ingenting kommer frem til PCU, og den dermed ikke er superhappy, og i alle fall ikke glad nok til å ville starte bilen? Kanskje PATs enheten ved førerdøra ikke er i live, eller ledninger/sikring har problemer?

Skal bla litt mer, men man har da i alle fall en feilmelding å gå ut i fra :D
(Det er jo verdt å merke seg også alle de feilmeldinger som _ikke_ dukker opp... kanskje det kan bidra til å finne ut hva som er galt, eliminasjonsmessig)

Edit:
Sjekk over sikringene, trenger ikke være dumt å starte med
sikring 40:  5Amp  (Mini)  -  Ignition start signal to PCU
men øvrige kan vel også være med på å være småpøbler :)

Jeg ser i "Pre-series Wiring Diagrams" at GEM og PATs (Immobilizer Tranciever) er koplet rett på VCU ...
GEM har et "crash signal" i kontakt A, PATs er også i kontakt A ... kanskje også en plass å sjekke litt ekstra.

worry

Takk.
Jeg har tatt ut alle sikringer, og målt gjennomgang. Har tatt ut sikringene til vannpumpene, siden jeg ikke har noe kjølevann foreløpig.
Skal prøve å pønske litt på diverse skjemaer osv. i løpet av påskedagene.
Think lithium

Marsto

Veldig interessant. Når du nevner at du ikke har kjølevann på bilen enda kobler du pcu opp uten kjølevann til bilen med alle HV komponenter tilkoblet batteriet? Grunnen til at jeg spør er fordi vi har en pcu som vi skal teste og lurer på om den tåler en kjapp test uten kjøling? Vi har snakket om at PCU må ihvertfall fylles opp med kjølevann selv om den ikke er tilkoblet pumpene før en slik test gjennomføres.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Ingen vitenskapelig vurdering bak det akkurat, men jeg har til gode å kjenne at PCUen blir varm. Selv i de tilfellene hvor viftene drar i gang på full guffe, så kjenner jeg knapt økt temperatur på PCU og slanger.
Kjøling skjer også kun i plata midt i. Jeg så det var gjort seriøst forsøk på å få god kontakt mot metallet for kort plassert der, så de kan sikkert bli varme.
Men det er mye alu i kassa og det leder godt, så jeg har tenkt at litt testing tåler det.
På bilen vi bruker mest, så hender det at viftene uler i gang ved lading. Det er ikke merkbart varmt vann, og viftene gir seg om vi trekker ut kontakten og starter lading på nytt. Skulle visst hva som er greia med det.
Det skal sies at formotstanden på radiatoren er ødelagt, så da skjer det ikke noe før full fart startes. Skulle ha gjort noe med det..  :P
Think lithium

Warlock

Det går nok bra med litt småtesting, men om det ikke er alt for strevsomt er det heller ikke dumt å fylle på med litt vann om motor og slikt skal kjøre. IGBT-modulen (Traction Inverter Module) er nok den som genererer mest varme, og er klemt mot bakplata med kjølepasta melom.
Vi får gjøre en vurdering på det :)

Når viftene kicker inn er et mysterium for meg også. Vi har kun opplevd det en gang, og det på "hurtigladning" i en parkeringskjeller noen mil hjemme fra. Dama ble veldig nervøs. Formotstanden til kjøleviftene tok jeg derfor ut og reparerte den for noen år siden. Jeg er usikker på om jeg postet noe om det, men mye inni der var irret vekk, spesielt var varmesikringen blåst, og ene foten på den var vel også helt borte. Det var en rimelig enkel del å reparere, men den er jo helt håpløst teit plassert, og fylles garantert med veistøv og salt veldig fort. Grei sak å skru ut dog. Sitter helt nederst under viftene med to skruer inn mot motoren, og en kabel man plugger av...

worry

Prøver å finne ut mer om startsperre. Nå testet jeg "Think diagnostics" (TechCentre) på to forskjellige biler som fungerer. Tenkte å sjekke om PATS svarer på disse.

Men nå kommer ikke PATS opp i listen over valgbare moduler. Dette er versjon 2.2.5.
Hvordan kan det skje? Har prøvd å starte programmet flere ganger.
Think lithium

Marsto

Ja, Samme her. HAr du prøvd Live Data? Her er det muligens valg som kan gjøres for å sjekke hva PATS gjør. Har ikke prøvd selv enda men kan være verdt en forsøk.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Ok, så kanskje TechCentre aldri har fungert direkte til Pats? Jeg fikk jo bare en feilmelding da jeg valgte det.

Ja, så litt på det. Det ligger noe under VCU. Og rutinen "Transponder learn" ligger der. Pats er jo direkte knyttet til VCU.
Think lithium

worry

Hei!
Har kommet meg et stort skritt videre her. Ikke full test, men bilen startet!

Jeg har foreløpig gitt opp PCU'en som var full av fukt og korrosjon. Byttet til den jeg kjøpte fra en bil som ble vraket. Den viste seg å ha P-program, så da er jeg avhengig av at PATS fungerer. Byttet også til tilhørende VCU. Men det var kanskje unødvendig, siden jeg klarte å programmere.

Det har vært mye fram og tilbake, også mellom flere biler. Så det er en prøvelse å huske rekkefølge. Prøvde først et par ganger å programmere nøkler igjen, en gang med brukt fjernkontroll fra Transit Connect. Og en gang med kun Kina-transponder tapet til nøkkelen. Funket ikke, fikk feilmelding.
Man må tydeligvis har to fullverdige nøkler for å programmere. Jeg boret ut den transponderen som var der og plasserte Kina-varianten løst der i stedet. Da funket det gitt! Og etter litt fikkel med på og av så startet den! Var innom Commtool også, fordi jeg hadde Power Limit lys. Jeg vet ikke hvorfor.

Jeg var forberedt på å legge inn D-programvare i PCU'en, fordi PATS ikke virket, men det slapp jeg heldigvis. Har altså fått tak i et lite utvalg D-hexfiler. Fikk fra våre venner i Sveits. I den forbindelse lurer jeg litt på det med litium vs Zebra. De hex-filene må vel være forskjellige?

Jeg observerte også noe med TechCentre angående hva som er synlig. Når jeg startet TechCentre før jeg koblet til bilen så kom alle opp (og PCU to ganger, to linjer). Dersom jeg skrudde på bilen først, så manglet PATS. Men Transponder learn kan også velges under VCU. Det er 10 minutter venting i prosedyren, visstnok kun for at man ikke skal kunne stikke av med bilen vha en hurtig programmering.

Og PATS-hjernen fungerer kanskje ikke slik jeg fant om Ford EEC-V. Før jeg programmerte, så kommer det hurtig blink slik det skal. Etter ett minutt eller noe, så skal det blinke feilkoder. Men det ble bare mørkt. Etter vellykket programmering blir lyset borte ved start. Ingen hurtigblink lenger.

Think lithium

Warlock

Sitat fra: worry på torsdag 06. juni 2024, klokken 12:35Jeg var forberedt på å legge inn D-programvare i PCU'en, fordi PATS ikke virket, men det slapp jeg heldigvis. Har altså fått tak i et lite utvalg D-hexfiler. Fikk fra våre venner i Sveits. I den forbindelse lurer jeg litt på det med litium vs Zebra. De hex-filene må vel være forskjellige?

Dette kom faktisk opp som tema når vi snakket med våre venner (de var innom på mandag) og det viser seg at firmware (hex-filene) faktisk går til begge batteritypene, så å skifte mellom zebra og li-ion er i hovedsak bare å bytte kontakten på ledningene. Dette hadde selvsagt den eminente hackeren fra Sveits prøvd ut :D

Ellers takk for all den nytte kunnskapen du har deler, dette er svært nyttig info om bilen :)

worry

Helt topp. Takk for den. Viktig informasjon. Regner med at dere fikk de samme filene.

Takk det samme. Jeg har lært så mye ved å diskutere med dere her på forumet. Gull verdt.  :+1:
Think lithium

worry

Nå har jeg utført nødvendig service på denne. Bla. nye bremser framme og nye sko bak. Slipte litt på tromlene, så går de en stund til. Lagrene var ok.

Skiftet også ørten lyspærer. Biltema sine led parklyspærer gjør seg godt. Og også led i taklyset. Men det viste seg at dørbryter på førerdør og baklokk ikke fungerer, så da kommer jo ikke lyset på. Må se på det senere.

Har også montert et 3Ah lithiumbatteri fra Biltema i stedet for det originale 44 Ah. Bare gøy å prøve. Men etter en kort uke uten å røre bilen så var det tomt. Død bil. 3Ah er jo fort gjort å lade opp, så da var det kjapt å få igang igjen. Men noe trekker strøm når bilen er avskrudd. Må sjekke om det er unormalt.

EUkontroll i dag. Null feil! :)
Think lithium

worry

Lithium batteri montert på tverrbjelke.
Vekt 1 kg. 😊
Think lithium

Warlock

:+1:

Whoop whoop.
Ser jo rent vakkert ut det der :)

(Tenkte jeg skulle kommentere at jeg syntes det så ut som pluss-polen var litt skummelt nært den jordede ramma, men det går vel helt fint siden det ikke ser ut som minus-polen er koplet til heller? :P )

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA