Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enormt mange spørsmål (ladetid, verditap, Bergensordningar)

Startet av foxy, fredag 23. november 2012, klokken 16:34

« forrige - neste »

foxy

Nå er er det på tide det kommer flere plasser - helt umulig å parkeringsplass etter kl 8. Savner tidene man fikk lett en plass kl 8:30-8:45.

Står folk opp tidligere nå bare for å få parkeringsplass?! - helt uaktuell for min del i alle fall....
I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

I Kongensgate er det nesten alltid plass, ofte også ladeplass.

Det er også en del betalte plasser i sentrum -f.eks i parkeringshus- som er så dyre at det alltid er noen ledige. Hvis du er villig til å betale 200-300,-/dag er det flere private aktører som kan garantere plass!

Nå er det kanskje like før du skjønner de som velger å stå på ladeplass uten å lade?

Thomas
(parkert i Kongensgate, på vanlig parkeringsplass)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

siste 2 gangene jeg sjekket kongensgate var det fullt på alle plasser.. kanskje jeg bare var uheldig?

Ref parkering på ladeplasser uten å lade, så er det jo uheldig at man blir tvunget til det, men skjønner jo at man ofte ikke har noe valg.

PS: var litt upresis i overskriften med oslo sentrum - tenkte særlig på område rund Aker Brygge
I-miev 2011
Asker

Phuc

Ser ut som om tida man bør stå opp for å være garantert plass har blitt enda tidligere enn før, noe som passer ganske elendig med min døgnrytme  :P

Har gitt opp å stå opp tidlig for å være garantert plass for lenge siden.
Jeg tar heller og parkerer på de vanlige plassene langs Vikaterrassen de gangene jeg ikke får en plass i Saga P-Hus.
Benytter da 2 timer max P-tid som unnskyldning for å strekke litt på bena og få meg litt luft når jeg må ut og flytte på bilen  ;D
Etter kl. 14-15, så blir det som regel noen plasser ledig i Saga P-Hus og jeg kjører da inn og får ladet opp bilen.

Noe som også er plagsomt er parkeringsplassene ved Fridtjof Nansens plass som veldig ofte blir reservert for all mulig slags arrangementer og reservasjoner.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Phuc

Flere enn meg som har funnet fram til Vikaterrassen  ;D

Lene Jensen

Jeg skal inn til Oslo på lørdag, og parkere 4-5 timer (Stortingsgata 20). De nærmeste kommunale parkeringene har makstid 2 timer ser jeg.

Skal jeg ta sjansen på å finne parkering med lading, eller burde jeg parkere på en T-banestasjon utenfor byen og ta T-banen inn?

Det blir også billigere enn å parkere til 60 kr timen i parkeringshus hvis jeg ikke finner gratis plass.

Hvordan er det forresten med parkering på ladeplasser, er det alltid gratis? Er det tidsbegrenset?

Hvis jeg parkerer på Jar T-bane stasjon behøver jeg ikke lade, men koster det noe å parkere på T-banestasjoner i Bærum med elbil? Jeg leser at det er seks ladeplasser der.

Det enkleste for meg vil være å parkere/lade på jobben og ta bussen inn til sentrum men det passet litt dårlig med tidene, går kjappere med T-banen.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

gbzdoc

Beregn litt ekstra tid, og godta litt gangavstand så et det godt med muligheter i nærheten. (Bruk LadeNå appen f.eks. om du har en smartphone.)

Hvis det i tillegg er litt utpå dagen og ikke tidlig så er det alltid litt rullering på plassene.

Men noen garanti for at du får plass kan man ikke gi. ;-)

Ladeplassene kan du alltid stå på en hel dag forøvrig. Har ikke sett noen av de med kun 2 timer.

Rio

Den i Dronningensgate er 3 timer. De fleste er 16 timer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

el-snorre

Lørdager har det pleid å være rimelig greit å finne p-plass på Aker-Brygge (16 timer) Saga P-hus, eller kongensdgate (16 timer). Gratis lading og gratis parkering!

Bruk ladestasjoner.no på PC eller mobil, som delvis eies av Elbilforeningen, den gir helt super oversikt.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Bjornt

SitatHvis jeg parkerer på Jar T-bane stasjon behøver jeg ikke lade, men koster det noe å parkere på T-banestasjoner i Bærum med elbil? Jeg leser at det er seks ladeplasser der.

Stemmer at det er 6 plasser og sjelden mer en 2 max 3 i bruk. Helt gratis. I hele Bærum.  I det hele tatt veldig smart å parkere slik, få ladet bilen uten stress, og ta banen til byen.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Phuc

Sett av litt ekstra tid i tilfelle du må kjøre en runde for å finne plass eller må gå fra en plass litt lengre unna.
Tror nok som Snorre at det skal være nok av plass da det er få kontormennesker som jobber på lørdager.

Jeg hadde i allefall kjørt innom disse stedene i tur og orden:

• Saga P-Hus - gangavstand ca 2-3 min
  • Aker Brygge 16t - gangavstand ca 5 min
  • Filipstad 16t - gangavstand ca 8 min
  • Kongens gate 16t - gangavstand ca 5-10 min
  • Fridtjof Nansens plass 3t - gangavstand ca 1min
Hvis du da fremdeles ikke har funnet deg en plass, så kan du jo parkere på en vanlig parkeringsplass i 2t og flytte bilen deretter. Men jeg vet jo ikke hva du skal i byen og om det er praktisk mulig for deg å ta deg en luftetur eller ei.

Lene Jensen

Men koster det noe å parkere i disse parkeringshusene? Er det på ladeplass inni huset dere snakker om?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Phuc

Sitat fra: Lene Jensen på torsdag 31. januar 2013, klokken 11:38
Men koster det noe å parkere i disse parkeringshusene? Er det på ladeplass inni huset dere snakker om?
Det koster å parkere på de vanlige plassene i Saga P-Hus, men på nederste plan, så finner du ladestasjoner som ikke koster deg noe som helst.

http://chargelizer.com/preview/?csid=NOR_00190
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5610.0.html

gbzdoc

Overså at det var snakk om lørdag... ;-)

Da er det garantert plass på Aker Brygge/Vestbanen. Har aldri slitt med å finne plass hverken der eller ved Tjuvholmen i helgene. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA