Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zaptec Go kommer med støtte for å lese av ladestand

Startet av eisa01, søndag 30. april 2023, klokken 09:21

« forrige - neste »

eisa01

Gjemt i en artikkel på TU.no

Sitat– Men en ulempe med å la ladestasjonen styre er jo at den ikke vet noe om hvor mye strøm som er på batteriet. Det er vel ikke særlig smart?

– Det kommer. Zaptecs nye ladebokser blir byttet på ISO 15118-protokoll. Den beskriver kommunikasjon mellom bil og lader, og kan gi ladeboksen informasjon om hvilken oppladingsprosent bilen har. Det er en del av en fremtidig pakke, og noe du avskriver deg fra om du ikke har en smart ladeboks, sier han.

Men så var det dette med å bytte ut ladebokser da. For ISO 15118 kan kun i et visst omfang rulles ut på eksisterende Zaptec-produkter, og kun deres dyreste modell laget for større installasjoner, Zaptec Pro.

Den rimeligere Zaptec Go har ikke denne muligheten. De planlegger imidlertid å tilby dette på Go fra sommeren. Men har du en Go fra før må du altså bytte den ut om du vil ha den nye funksjonaliteten.

Ser ut til å komme via https://www.switch-ev.com

jlan

ISO 15118 handler mye om "Plug and Charge" og "Vehicle to Grid", og går altså enda et skritt eller to videre. Men det innebærer at også AC ladebokser må kommunisere med bilen tilsvarende det DC ladere gjør, altså¨med HomePlug Green Phy. Da vil også bilens SoC og ønsket SoC være tilgjengelig.  IEC 61851 dekker forsåvidt allerede bruk av HomePlug Green Phy for å hente SoC ved AC lading, men det er lite i bruk.

https://newsroom.switch-ev.com/plug-and-charge-for-ac-charging-switch-alfen-zaptec/

https://www.tu.no/artikler/zaptec-sjefen-uansvarlig-a-komme-med-ladeboks-som-ikke-er-tilkoblet/530051?key=YqbiRhwJ
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

eisa01

Her må noe ha gått veldig galt i produktutviklingen, ser ut som det først er nå den kommer og da først i DACH, ikke Norden: https://www.zaptec.com/info-hub/inside-zaptec/zaptec-go-2

Electric cars in Norway

Sitat fra: eisa01 på fredag 15. november 2024, klokken 18:01Her må noe ha gått veldig galt i produktutviklingen, ser ut som det først er nå den kommer og da først i DACH, ikke Norden: https://www.zaptec.com/info-hub/inside-zaptec/zaptec-go-2
Ja det der virker rart. Kan det være pga et teknologivalg som ikke passer i Norden pr i dag men vil komme senere?

femfine

Sitat fra: eisa01 på fredag 15. november 2024, klokken 18:01Her må noe ha gått veldig galt i produktutviklingen, ser ut som det først er nå den kommer og da først i DACH, ikke Norden: https://www.zaptec.com/info-hub/inside-zaptec/zaptec-go-2
Er ikke overrasket. Zaptec har stadig bommet på slikt. For mye har gått veldig galt. Angrer på at jeg satset på dem.

Daniel_0007

Noen som har no innside informasjon når denne blir lansert mer spesifikt? Q1 2025 kan være så mangt  ;D
Spent på pris men tanke på at eease max er dobbelt så dyr som up så håper ikke denne følger samme mønster.
Model 3 2019 LR Rwd

eisa01

De kan nok ikke prise seg så høyt, er nok bare i starten.

Charge Amps Luna har samme funksjonalitet og er i 6-7k klassen:
https://tibber.com/no/store/produkt/charge-amps-luna

manifold

Er det noen mulighet for at for eldre ladere kan få mulighet til å lese SoC fra bilen? Easee Home eller Easee Charge Up, for eksempel?

TB

Sitat fra: manifold på tirsdag 07. januar 2025, klokken 14:00Er det noen mulighet for at for eldre ladere kan få mulighet til å lese SoC fra bilen? Easee Home eller Easee Charge Up, for eksempel?
Vil anta det krever installasjon av ekstra maskinvare i ladeboksen.

Skal jeg har tolket har de nyere Zaptec Pro maskinvaren på plass, da kan programvaren oppdateres for å bedre støtten.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ulvis

Sitat fra: manifold på tirsdag 07. januar 2025, klokken 14:00Er det noen mulighet for at for eldre ladere kan få mulighet til å lese SoC fra bilen? Easee Home eller Easee Charge Up, for eksempel?
Eg mistenker at enkelte KEBA ladeboksar hadde "ISO/IEC 15118 HomePlug Green Phy PLC module" 'back in the days', men at dei var alt for tidlig ute og deretter droppa denne modulen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Artig nok har Zaptec Pro støtte for Power line communication (PLC) helt fra starten av, for kommunikasjon over strømnett mellom ladere.
Men, tviler på denne kan benyttes mot bil.
Lørenskog

ToWalkOrDrive

Jeg føler Zaptec er litt som Toyota - de gjør ikke noe overilt. Ting sjekkes igjen og igjen før lansering. Når det så kommer er det bra greier. Ingen snarveier. Ingen "det bør gå bra". Kan være denne forsiktigheten, samt produksjons-ramp-up som gjør at de tar ett marked om gangen. Kjipt hvis de lanserer for hele verden, og så oppdages en feil.

Sånn utenom det så mener jeg Zaptec Go allerede vet hvor mye strøm bilen har. Er jo til og med en egen funksjon med at den sjekker opp når strømmen er billigst på Norpool, for så å lade når det er billigst. Jeg velger for øvrig å ikke bruke dette da jeg har to elbiler på samme kabel, så jeg må lade veldig ofte. Og så har jeg et nettselskap som har ganske høye trinnvise kapasitetsledd-økninger, så jeg vil ikke ha for stor effekt. I tillegg tåler ikke hovedsikringen for mye. Så da ender jeg opp med å lade relativt sakte (ca 20A) og bare lade når jeg lader.

Da elektrikeren her og konstaterte at jeg hadde ødelagt forrige ladestasjon, og skulle ha ny, så hadde han med seg både Easee og Zaptec. Han snakket utrolig fint om Easee og egentlig negativt om Zaptec-appen, men som han innrømmet han ikke kjente mye til. Jeg er strålende fornøyd med Zaptec Go appen. Flotte statistikker, mulighet for strømprisstyring og mulighet for å justere ladestyrken på internett. Alt hva jeg kan ønske. Men forstår hvis en har solceller / husbatteri osv.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Metoden som er brukt for å lese av hvor mye strøm en bil har er en kobling mot bilens app løsning.

Ulempen med denne løsning er den må utvikles for hver enkelt bilmerke og modell. Om produsenten gjør endringer må løsningen tilpasses på nytt.

Metoden fungerer ikke på bilmodeller der app løsning legges ned, eller eier ikke fornyer abonnementet når den inkluderte perioden utløper.

Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: TB på onsdag 08. januar 2025, klokken 19:44Metoden som er brukt for å lese av hvor mye strøm en bil har er en kobling mot bilens app løsning.

Ulempen med denne løsning er den må utvikles for hver enkelt bilmerke og modell. Om produsenten gjør endringer må løsningen tilpasses på nytt.

Metoden fungerer ikke på bilmodeller der app løsning legges ned, eller eier ikke fornyer abonnementet når den inkluderte perioden utløper.
Det er det samme som Tibber f.eks gjør, og er ikke det samme. Da er det ikke ladeboksen som vet noe om SOC til bilen, men skyløsningen. Virker dårlig med biler som ikke er online eller ikke har ett åpent API.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA