Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytter dere hjul selv? Hvilke utstyr bruker dere?

Startet av pHminmax, fredag 28. april 2023, klokken 08:50

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: kodax på mandag 01. mai 2023, klokken 08:33
Sitat fra: OlaM på fredag 28. april 2023, klokken 23:19Bruker 2,5t jekk fra Jula og støttebukk fra Biltema hvis jeg skal smøre bremser eller gjøre noe annet innunder. Løfter høyt på det ene punktet, så går støttebukken under det andre
Jeg hadde sikret bilen også bak. Hvis jekken svikter, faller bilen ned bak. I tillegg vil da støttebukken foran få feil vinkel og fort også ikke holde bilen oppe der.

Jeg har hjulstoppere i begge retninger på siden som ikke løftes. Det holder vel da?
'21 3LR

geear

Riktig nok har jeg løftebukk, men det hender jeg bruker vanlig jekk, og jeg sikrer heller bilen der den er jekket opp, enn et ekstra sted. Hvis jekken kollapser så vil jeg at bilen skal stå akkurat slik den gjorde, ikke få en hurtig og plutselig vektforflytning over til et annet punkt med tilhørende nye risikofaktorer (plutselig vipper bilen om det nye punktet).

Handyman

Ikke uenig med deg, men det er ikke helt enkelt å sikre under det samme punktet som man løfter i, uten spesielle løftebukker eller jekk med sikring.
Sannsynligheten for at en jekk brått gir etter er ikke stor, det er mye mer vanlig at den siger sakte ned.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucaria

Ja det er nok det eneste jeg kan klage på med Teslan og hjulskifte - det er vanskelig å finne ett punkt å stelle sikrings-bukken.

k1

Har noen opplevd at en relativ nymotens garasjejekk brått har gitt etter og dermed påført dertil skade på kjøretøyet?
Jeg tror faktisk ikke jeg engang kjenner noen hvor det har skjedd... så sannsynligheten anser jeg som svært liten, om dog bittelitt større dersom man løfter to hjul fra bakken om gangen. 

OlaM

Sitat fra: k1 på mandag 01. mai 2023, klokken 16:53Har noen opplevd at en relativ nymotens garasjejekk brått har gitt etter og dermed påført dertil skade på kjøretøyet?
Jeg tror faktisk ikke jeg engang kjenner noen hvor det har skjedd... så sannsynligheten anser jeg som svært liten, om dog bittelitt større dersom man løfter to hjul fra bakken om gangen. 

Jeg vet ikke, men det dør ca 1 hobbymekaniker hvert år som får bilen oppå seg. Uvisst hvor mange som overlever med skader.

https://www.nrk.no/trondelag/alvorlige-klemulykker-nesten-hvert-ar_-fagfolk-reagerer-pa-_livsfarlig-bilmekking_-1.14167523

Jeg tror ikke alltid at det er jekken som svikter mekanisk, men at litt slurv og hastverk fører til at den ikke er skikkelig skrudd til, står på sviktende underlag e.l. Selv om sjansen er lav i utgangspunktet så er det lurt å ta billige forholdsregler som reduserer den ytterligere. Jeg har på sikkerhetsbelte når jeg skal kjøre til den lokale bilvasken, selv om det er under 2 km og 40 nesten hele veien. Men jeg har ikke hjelm og rallybur. :)
'21 3LR

geear

Sitat fra: k1 på mandag 01. mai 2023, klokken 16:53Har noen opplevd at en relativ nymotens garasjejekk brått har gitt etter og dermed påført dertil skade på kjøretøyet?
Det vanligste er nok at bilen ruller og glir av jekken eller at jekken velter. Men at hydrauliske systemer feiler er ikke unormalt, for eksempel slangebrudd. Folk som bruker traktorer og gravemaskiner som stillas/arbeidskurver, eller går under skuffa mens den er løftet opp, er enten lite opplyste eller har et dødsønske. Uten slangebruddsventiler så skjer det på millisekunder. Løftebukker og personelløftere har sikring mot hydrauliske feil. Min lift har aktuatorstyrt mekanisk låsing, stål mot stål, litt det samme man oppnår om man putter en 2x4" inni en jekk og slipper den nedpå. ;)

k1

Altså nå vet jeg ikke hvordan mange av dere bytter hjul på bilen deres, men vi er her på MY sider, TS spør om MY, så dermed er vel bilen med brems koblet inn når bilen står i park, altså ruller ikke. De færreste bytter hjul i bakke, så at bilen begynner å rulle er vel ikke et problem her.
Dersom man bytter i grusen, så er det vel en selvfølge for de aller fleste å sette jekken på et godt fast underlag, og ikke løs grus.

Og altså, når jeg bytter hjul, så ligger jeg ikke under bilen, så fare for umiddelbar død ved klemfare anser jeg som 0. Jeg sitter ved siden av bilen, løfter et hjul om gangen og bytter om greit fort. Skulle det være slik at garasjejekken kapitulerer brått, javel så går bremseskiva i bakken - ergerlig. Sannsynligheten er nær 0 det minuttet hjulet er av. I gamle dager da felger ikke var et tema la jeg et hjul under, i tilfelle jekken røk, men har altså droppet det av flere grunner (dyre felger, og nær 0 sjans for at jekken kapitulerer brått).

Det diskuteres så mange spekulative, dersom atte hvisom atte, fantasien setter nesten bare grensen her.
Hva med litt pragmatikk? Står du i motbakke; legg noe bak hjulene og trekk til håndbrekk. Står i på sviktende underlag, sørg for et stødig underlag. Osv.

Handyman

Sitat fra: k1 på mandag 01. mai 2023, klokken 19:41Altså nå vet jeg ikke hvordan mange av dere bytter hjul på bilen deres, men vi er her på MY sider, TS spør om MY, så dermed er vel bilen med brems koblet inn når bilen står i park, altså ruller ikke. De færreste bytter hjul i bakke, så at bilen begynner å rulle er vel ikke et problem her.
Dersom man bytter i grusen, så er det vel en selvfølge for de aller fleste å sette jekken på et godt fast underlag, og ikke løs grus.
Og altså, når jeg bytter hjul, så ligger jeg ikke under bilen, så fare for umiddelbar død ved klemfare anser jeg som 0. Jeg sitter ved siden av bilen, løfter et hjul om gangen og bytter om greit fort. Skulle det være slik at garasjejekken kapitulerer brått, javel så går bremseskiva i bakken - ergerlig. Sannsynligheten er nær 0 det minuttet hjulet er av. I gamle dager da felger ikke var et tema la jeg et hjul under, i tilfelle jekken røk, men har altså droppet det av flere grunner (dyre felger, og nær 0 sjans for at jekken kapitulerer brått).

Det diskuteres så mange spekulative, dersom atte hvisom atte, fantasien setter nesten bare grensen her.
Hva med litt pragmatikk? Står du i motbakke; legg noe bak hjulene og trekk til håndbrekk. Står i på sviktende underlag, sørg for et stødig underlag. Osv.
Kun hjulskift er rimelig fritt for dødsrisiko ;-)
Det er først når man også skal rengjøre og smøre bremsene at risikoen øker litt. Da må parkeringsbremsen deaktiveres og man må gjerne inn i hjulbuen med vitale kroppsdeler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: k1 på mandag 01. mai 2023, klokken 19:41Altså nå vet jeg ikke hvordan mange av dere bytter hjul på bilen deres, men vi er her på MY sider, TS spør om MY, så dermed er vel bilen med brems koblet inn når bilen står i park, altså ruller ikke. De færreste bytter hjul i bakke, så at bilen begynner å rulle er vel ikke et problem her.

Diskusjonen gikk over på sikring av bil ved kombi hjulskifte og bremseservice for lenge siden, på forrige side et sted. Skifter man bare hjul er det ikke vits å sikre en ting, og holde labber og andre kroppsdeler borte fra utsatte steder. Som Handyman påpeker har man ingen hjelp av bilen selv når man tar bremseservice (elmotorene er frikoblet og det er ingen separat mekanisk parkbrems lenger), så bilen triller helt fritt og det skal ikke allverdens til før en bil beveger seg, og tyngdepunktet på jekken blir fucked etter bare noen centimeter. Skal heller ikke rare solsteiken til før hjulene på jekken graver seg ned i asfalten. Har du ikke opplevd det er det kanskje vanskelig å tro, men det er ikke noe søkt scenario.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA