Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer 2013-modellen?

Startet av Cato76, torsdag 22. november 2012, klokken 16:30

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 09. februar 2013, klokken 18:49
Kjører dessverre Passat 2012 1,6tdi,
Dersom Passat fortjener "desverre", fortjener minst 90% av alle bilmodeller på markedet denne "nedvurderingen".
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#91
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. februar 2013, klokken 19:01
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 09. februar 2013, klokken 18:49
Kjører dessverre Passat 2012 1,6tdi,
Dersom Passat fortjener "desverre", fortjener minst 90% av alle bilmodeller på markedet denne "nedvurderingen".
Det er ingenting festlig ved å kjøre en sparsommelig utstyrt Passat med minste dieselmotoren, selv om motoren drar overraskende bra. Etter en del turer i Nissan Leaf og nå nylig en runde i Model S har jeg funnet ut hvor totalt underlegne de gamle fossilbilene er på komfort. Passaten er riktignok meget bra støydempet, men Model S er i en helt annen liga når det gjelder kjørefølelse pga den elektriske drivlinjen. Passaten valgte jeg tilbake i 2011 fordi jeg av diverse årsaker fikk en uslåelig privatleasing-avtale med ansatt-vilkår fra en bilforhandler som kludret til en annen inngått avtale :)

Jeg skulle gjerne kjørt en elektrisk familiebil for lenge siden, men er fortsatt stuck med Passaten. Gleder meg til sensommeren når min Model S ankommer. Farvel fossilt drivstoff.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. februar 2013, klokken 18:02
Har kun forsikring på bolig. Ikke på noe som helst annet. Dette ut fra det bedriftsøkonomiske prinsippet om å sløyfe forsikringen for alle risikoer du tåler = du blar bare opp litt lommerusk og kjøper nytt etter totalskade.

Og om du skulle bli ufør ? Ingen forsikringen som sikrer deg anstendig økonomi etterpå ? Hva med død, ingen forsikringer som sikrer kona ? Jeg betaler over tusenlappen pr. måned kun i personforsikring (uførhet, død, kritisk sykdom).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 09. februar 2013, klokken 18:49
Nåværende bil betaler jeg ca 5-6000 i året for full kasko (har samme pris på forsikringen i tre år fra bilen er ny). Hadde jeg fått tilbud om å gå ned 2-3.000,- i året mot å sitte med all risiko selv hadde jeg klart avstått.

Ja, besparelsene blir ikke store om du har høy bonus og gode avtaler. Jeg betaler under 6000,- i året til sammen for kasko på begge bilene, kjørelengde samlet maks 28.000km. Og neste år går den ene forsikringen opp fra 70% til 75% og den andre fra 60% til 70% så selv med Model S istedenfor VW Touran blir økningen minimal (opp til ca. 8000 kroner samlet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. februar 2013, klokken 19:01
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 09. februar 2013, klokken 18:49
Kjører dessverre Passat 2012 1,6tdi,
Dersom Passat fortjener "desverre", fortjener minst 90% av alle bilmodeller på markedet denne "nedvurderingen".

Ut i fra bilsalget i januar fortjener vel omtrent 97,1% av de solgte bilene denne "nedvurderingen" ? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. februar 2013, klokken 19:29
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 09. februar 2013, klokken 18:49
Nåværende bil betaler jeg ca 5-6000 i året for full kasko (har samme pris på forsikringen i tre år fra bilen er ny). Hadde jeg fått tilbud om å gå ned 2-3.000,- i året mot å sitte med all risiko selv hadde jeg klart avstått.

Ja, besparelsene blir ikke store om du har høy bonus og gode avtaler. Jeg betaler under 6000,- i året til sammen for kasko på begge bilene, kjørelengde samlet maks 28.000km. Og neste år går den ene forsikringen opp fra 70% til 75% og den andre fra 60% til 70% så selv med Model S istedenfor VW Touran blir økningen minimal (opp til ca. 8000 kroner samlet).

Ja jeg ser at jeg betaler litt mer som 29-åring i Oslo enn de mer etablerte utenfor Oslo gjør :) For meg fremstår 6.000,- for full kasko på en bil til 370-380.000 (Passaten) som rimelig, men faktum er at jeg fikk nesten samme pris hos et annet selskap som ikke var ordnet gjennom forhandleren. Forskjellen var en tusenlapp, samt at forhandler-forsikringen hadde svært god dekning (IF super duper et eller annet med lav egenandel, leiebil, veihjelp mm)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. februar 2013, klokken 19:24
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. februar 2013, klokken 18:02
Har kun forsikring på bolig. Ikke på noe som helst annet. Dette ut fra det bedriftsøkonomiske prinsippet om å sløyfe forsikringen for alle risikoer du tåler = du blar bare opp litt lommerusk og kjøper nytt etter totalskade.

Og om du skulle bli ufør ? Ingen forsikringen som sikrer deg anstendig økonomi etterpå ? Hva med død, ingen forsikringer som sikrer kona ? Jeg betaler over tusenlappen pr. måned kun i personforsikring (uførhet, død, kritisk sykdom).
Ufør/livsforsikring har igjen litt med formue/alder å gjøre. Er du ung og har høy inntekt blir livet helt forandret om noe skulle skje. Er du 50 med solid formue er det mindre katastrofalt om du går bort eller blir syk. Pt er jeg definitivt ikke selvassurandør, men kan kanskje revurdere det om 10 år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

#97
Det er et spørsmål om holdninger og hvilke biler man kjøper- forsikringen følger etter det.
Kjøper man, eldre brukte biler er kasko heller ikke så viktig.
TMS er en annen klasse fordi det ikke finnes tilsvarende på bruktmarkedet. 600 k er en betydelig sum slik at den kommer til å være kaskoforsikret de første årene. Det er rett og slett kjiipt å miste så mye penger pga uflaks.

gbzdoc

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. februar 2013, klokken 18:02
Uten kasko sparer du betydelige beløp. I løpet av 30 skadefrie år har jeg tjent inn minst 3 totalhavarier.

Hvis du opp gjennom dine 30 år har hatt et gjennomsnitt på 10k pr. år for kasko har du spart 300k om man ser bort fra kostnaden på en ansvarsforsikring. Da kunne du erstattet 3 stk. totalvrak til 100k...

Til sammenlikning kjørte jeg eldre biler i min tidlige kariære som bileier for å slippe kasko. Men kun min første bil kostet under 100k... Og dagens fossilbil, Avensis fra 2009, koster meg kun 4500,- pr. år med full kasko.

Fortsetter med kaskoen jeg, for det regnestykket ditt ga lite mening for et normalt bilhold med nogenlunde ok biler. ;-)

laumb

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. februar 2013, klokken 18:40
Sitat fra: laumb på lørdag 09. februar 2013, klokken 18:28
Utrolig kjipt er det uansett når bilen blir vrak etter 2 uker - så må du vente ett år på ny - og hvem vet - det er muligheter for at den blir vrak etter2 uker og._____
Tapatalkin' from iTalatut.
Sannsynligheten for at dette skjer, er langt mindre enn at du vinner X millioner i lotto to uker på rad.

Ansvar dekker ikke naturkatastrofer, trær som faller på bilen, oversvømmelse , andre som bulker (skikkelig hardt?) og stikker av, terrorangrep (vi så jo at det kan skje!), steinras, jordras, utforkjøring.

Om du ønsker å vri på kronene så er du hjertens velkommen til det - men uansett hvordan jeg regner på dette klarer jeg ikke å få regnestykket til å gå opp.

Som 24 år gammel, så vil Model S med kasko koste meg 9000kr. Ansvar 5000kr. Over 30 år sparer jeg da 120k kr på å droppe dette. For meg å droppe dette er like stor gambling som å sette en heroinsprøyte i øyet og håpe synet består.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på lørdag 09. februar 2013, klokken 20:45
Ansvar dekker ikke naturkatastrofer, trær som faller på bilen, oversvømmelse , andre som bulker (skikkelig hardt?) og stikker av, terrorangrep (vi så jo at det kan skje!), steinras, jordras, utforkjøring.

Det stemmer. For ca. 12 år siden hadde jeg en '96 BMW 328i Touring med kasko. Parkert utenfor jobben blåste et blikktak av bygningen ved siden av og landet på bilene. Skader for ca. 50k (hellakkering og noen bulker). Måtte ta det på kaskoen og fikk et bonustap pga. det. Uten kasko hadde det blitt dyrt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Neemaz


Fikk ett tilbud fra Sparebank1 m/ full kasko og 20000 Km 7700,- pr. år. Ser ikke ut som de skiller perf. og standard. Eneste krav fra de var ingen fører under 30 år.
Har da full bonus ( 70 eller 75% ). Syns det var en god pris.

sindrej

Sitat fra: Modelsn på onsdag 06. februar 2013, klokken 20:32
Sitat fra: sindrej på onsdag 06. februar 2013, klokken 11:35
Nå må dere også huske på å sjekke om forsikringen har unntakk for batteribrann også da.  Det er jo allerede kjent at noen forsikringsselskap har klausuler for elbiler.  Mitt forsikringsselskap hadde ikke det ennå, men de var klar over at andre hadde det.  Brydde meg ikke om dette foreløbig, ville bare se at jeg ikke fikk 20k+ i premie.  Når/om bilen blir en realtiet for meg så vil alle klausuler i et forsikringstilbud bli gått over med argusøyne.
Hvilket selskap har du, som ikke har klausul mot batteribrann? Dette må vi få klarhet i, så mye vi kan bruke det til å presse de andre.
Jeg har snakket med Norgesassuranse (en agent for Landbruksforsikring).  De har kanskje ikke forsikringer som er like bra som If super-duper-sikker, men helt kurant.  Min far gikk fra 24 tusen til 12 tusen i året når alle forsikringer ble flyttet fra Gjensidige til Norgesassuranse.   Bare på båten kostet kaskoforsikring hos Norgesassuranse halvparten av en ansvarsforsikring hos Gjensidige.

paracord

På min Model S vil forsikringen med full kasko komme på 5496.- i Storebrand, med kjørelengde 20 000 km. Og jeg har full bonus. Det er ca 900.- mer en det jeg betaler på min Volvo V50 idag, og det synes jeg var en overkommelig pris på en bil med de ytelsene som Tesla``n har.

RunarBT

Eg har fått tilbud på rundt 11-17.000 fra if, tryg og Gjensidige...

Har 70%, ingen under 30år, alle forsikringer samlet m.m. Kordan får folk til 5-6-7000 lurer eg på???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA