Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer 2013-modellen?

Startet av Cato76, torsdag 22. november 2012, klokken 16:30

« forrige - neste »

Jannik Meyer

Hei. Forikret akkurat Min nye Tesla 90D for kr. 6.300.- hos Gjensidige. 75% bonus og 16.000 km kjørelengde, kasko

Scaniacruiser

Har lest gjennom en del av disse sidene nå, og sitter igjen med et stort spørsmål:

Når en beregner forsikring kommer det opp dette med bonus%. Hva er grunnlaget denne bonusen regnes ut fra ? Hvis en tenker helt basisk på det vil jo utgangspunktet være at forsikringen koster 70-100k! Men det kan vel ikke være riktig?

Har kjørt bil, og hatt forsikringer i over 25 år, men egentlig aldri tenkt over dette før. 
2016 Model≡ - Reservert 2 stk. 03.04.2016: Kjenner at jeg gleder meg til 2018... eller kanskje 2019???
2016 s90D - Prøvekjørt 12.08.2016: Absolutt godkjent!
2016 x90D - Prøvekjørt 17.06.2016: Verker etter å bekrefte bestilling.....
Hjemmehørende på Askøy utenfor Bergen

Carl Anton Stenling

#872
Det stemmer at svært få har forsikring uten bonus. Bonusfri pris er altså ikke noe gjennomsnitt av forskringsprisen. Tanken er at bonus gjenspeiler i hvilken grad du har bevist at du kjører skadefritt. En med null i bonus har ikke historikk for skadefri kjøring. Samtidig er det vanlig at selskaper tilbyr startbonus - slik at prinsippet er noe utvannet.

Ved skade mister man noe bonus og da blir effekten høyst reell.

Poenget med bonus er altså å fordele forsikringspremiene "rettferdig" mellom forsikringstakerne basert på skadehistorikk slik at de som representerer liten skaderisiko betaler mindre enn de med høy skaderisiko.

Bonus motiverer til forsiktigere kjøring. I tillegg gjør bonustap at småskader ikke belaster forsikringsselskapene - i praksis en høyere egenandel.

I tillegg til bonus brukes en rekke andre prisingselementer som til sammen gir en totalpris.

(For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg er ansatt i SpareBank 1 Forsikring, men arbeider ikke med salg av forsikring.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Scaniacruiser

Joda, alt det var grei informasjon. Og det meste av den var jeg allerede klar over. Men slik jeg ser det bommer du litt på det jeg egentlig spør om: Hva er grunnlaget for f.eks. 75% bonus? Hvordan regnes den ut? For jeg regner med at det er mer enn bare et %-tall som viser hvor "dyktig og skadefri" en er som forsikringstaker?
2016 Model≡ - Reservert 2 stk. 03.04.2016: Kjenner at jeg gleder meg til 2018... eller kanskje 2019???
2016 s90D - Prøvekjørt 12.08.2016: Absolutt godkjent!
2016 x90D - Prøvekjørt 17.06.2016: Verker etter å bekrefte bestilling.....
Hjemmehørende på Askøy utenfor Bergen

dosmont

#874
Normalt så får du 50% ved oppstart, og så får du 5% økning for hvert år du er forsikret.
Skifter du forsikringsselskap, så kan du få noe ekstra 10-20%, dette + det du har fra før.
maks du kan få er 75%6 år. Da kan du ha en skade, uten tap av bonus. Men du må "vente" 5 nye år før du får en skade da, hvis ikke så får du tap av bonus.
Fra det minste til høyeste i bonus, så er det sikkert en dobbling i premie (det du må betale for å ha forsikring)

edit skrivefeil :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Carl Anton Stenling

Dosmont sin forklaring av utregning av bonussystemet er grei og vesentlig mer konkret enn jeg presterte  :D

Det som kan avvike noe mellom selskapene er startbonus og toppbonus samt også hvilke skader som er bonusreduserende.

Innenfor hvert selskap kan medlemsfordeler ha betydning for bonusutregningen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

SurSnasen

Sitat fra: Jannik Meyer på mandag 21. desember 2015, klokken 23:38
Hei. Forikret akkurat Min nye Tesla 90D for kr. 6.300.- hos Gjensidige. 75% bonus og 16.000 km kjørelengde, kasko

Spurte samme selskap i forrige uke. Samme bonus og samme kjørelengde og dekning, og fikk pris på 7400 for 70D og 8500 kroner for 85D. Får bruke det kommende halvåret frem mot kjøp til å finne lavere priser.

Øggen

#877
Sjekka denna Tide forsikringa. Resultat=Skeptisk

Betaler 20515 idag hos Tryg, for Tesla, ATV, Barn,Reise, Villa, Innbo, samt uthus.
2015 mod.Tesla S85D,  40tkm iåret, 75%4år,38år, Ålesund

Og tilbudet fra Tide: 13721 :o :o
Om den e like bra vites ikke før alt er lest, men prisen e bra iallefall.(sett ifra et sunnmørsk synspunkt)
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

o.b.lix

Hatt en bulk med Tide, eksemplarisk oppgjør.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Trond.Strom

Tide forsikring satt tydeligvis opp prisen etter 1 år :) første år 6200 andre år 12900. Frisk prisstigning med andre ord. Får vel ut å shoppe forsikringer igjen jeg nå tenker jeg

satheesh.net

#880
Vi hadde møte med Tide på mandag. Det kom en god del overraskelser der, for å si det mildt. Vi kommer til å publisere informasjon rundt dette på TOCN.NO om ikke lenge.

Kort fortalt; dette er ikke unikt for Tide, men folk har MYE skader på bilene sine (flere opptil 3-4 ganger) og over halvparten er ruteskift. Derfor har det blitt dyrere og som nevnt, dette gjelder samtlige selskaper som forsikrer Tesla biler. Det er meget (!) uheldig at noen få skal ødelegge for alle andre.

Vi kommer til å sette igang en holdningskampanje, sammen med f.eks. NAF og Trygg Trafikk der informasjon rundt fornuftig kjøring og sunn bilvett står på agendaen. Helt tydelig at folk ikke klarer å beherske bil med mye krefter.

rsomby

Tide forsikring regner jeg allerede nå som useriøse. Meldte meg inn Tocn bla for å dra fordel av bilforsikringen til tide med en ekstra gulrot på bil2, men de har enda ikke svart meg, hverken via innsendt skjema, eller ved direkte henvendelser til "selger". Elendig opplegg!

Har TOCN noen lignende erfaringer her?


o.b.lix

Jeg har bare gode erfaringer med Tide så langt, men startet med de i januar i år, så vet ikke om prisvekst enda.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

o.b.lix

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 07. september 2016, klokken 12:46
Vi kommer til å sette igang en holdningskampanje, sammen med f.eks. NAF og Trygg Trafikk der informasjon rundt fornuftig kjøring og sunn bilvett står på agendaen. Helt tydelig at folk ikke klarer å beherske bil med mye krefter.

Tolker jeg det slik at skadene skylder kreftene med dertil råkjøring og at bilene ikke over over snittet på parkeringsskader og småbulker?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Toonster

#884
Håper dere klarer å utarbeide en god avtale for de som faktisk kjøre skadefritt.

Jeg vet fra sikre kilder om at enkelte som har klaget høylytt på økning i forsikringspremie fra Tide, har hatt minst 3 saker/skader med høye utbetalinger.

Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at det da vil bli dyrere. Skjønner utmerket at ingen forsikringsselskap ønsker seg slike kunder.

Derfor TOCN - dere må jobben intenst for at de uten skade fortsatt har gode vilkår.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA