Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ulyd foran

Startet av Pondus_, mandag 24. april 2023, klokken 16:27

« forrige - neste »

Pondus_

Jeg har noen ganger en ulyd foran til venstre, som høres ut som at noe skraper nedi bakken.
Det er ingenting som er løst under, som jeg har klart å se når bilen står i ro.

Jeg byttet til sommerdekk forrige helg, og fikk tips fra en om at ulyden skyldtes dekkskifte og at det ville gå seg til.

Det er ikke lyd når farten blir typ over 30 km/h, og heller ikke ved kjøring over fartsdumper.

Noen som har noe input på dette? Burde dette vært sjekket av et verksted?

Kim-

Liten stein mellom bremseskjold og skiver?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

førategangtesla

Sitat fra: Pondus_ på mandag 24. april 2023, klokken 16:27Jeg har noen ganger en ulyd foran til venstre, som høres ut som at noe skraper nedi bakken.

Jeg byttet til sommerdekk forrige helg, og fikk tips fra en om at ulyden skyldtes dekkskifte og at det ville gå seg til.

Det er ikke lyd når farten blir typ over 30 km/h, og heller ikke ved kjøring over fartsdumper.

Skvettlapp? Ganske lange Skvettlapper på model y, jeg skraper nedi hver dag inn og ut av garasjen  :D

Klykken

Sitat fra: Pondus_ på mandag 24. april 2023, klokken 16:27Jeg har noen ganger en ulyd foran til venstre, som høres ut som at noe skraper nedi bakken.

Som Kim- sier er dette sannsynligvis stein i mellom bremseskjoldet og bremseskiven. Model Y plukker opp sinnsyke mengder stein og grus i skjoldene, som så ligger å gnisser. Nesten som et pukkverk til tider. Du kan prøve å be om å få disse justert på verksted (eller gjøre det selv med å bøye de ut). Det gjorde de på SC hos meg, sammen med noe annet småtteri. Ble mye bedre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Jeg fikk det samme i vinter, kommer og går i lav fart. Ble litt mer av det ved bytte til sommerhjul sist uke. Akkurat som en vaier som dras over kanten på tynt metall. Dekksenteret sjekket og det er ikke noe stein på innsiden av bremseskjoldene. Det er ikke store rattutslagene når det dukker opp, og alltid mest hørbart i lav fart.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Andreas84

Var innom Tesla til service i dag for det samme. De sa det mest sannsynlig er grus mot varmeskjold som lager lyden. Jeg har kun observert ulyden i lav hastighet på grus, og særlig hvis jeg har rattet i full sving, så det stemmer nok.

Tore_tang

Sitat fra: Autowinder på mandag 01. mai 2023, klokken 20:52Akkurat som en vaier som dras over kanten på tynt metall. Dekksenteret sjekket og det er ikke noe stein på innsiden av bremseskjoldene. Det er ikke store rattutslagene når det dukker opp, og alltid mest hørbart i lav fart.

Jeg har samme opplevelse- 99% sikker på at det ikke er stein men annen ulyd. Har ikke hatt det før jeg skiftet til sommerdekk men har samme felger og samme dekkdimensjon på sommer og vinter.. (255/45-19) og har hatt av hjulene for å sjekke men fant ikke noe feil... Kommer bare sporadisk i veldig lav hastighet.
Tesla YP 2023
Tesla Model 3 2021
Tesla X100D 2019
Hyundai Kona 2019
Tesla Model X 2017
Tesla Model S 2015
Tesla Model S 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA