Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å bytte fra Ioniq 20 modell til modell 3 LR 19 model. Er jeg dum?

Startet av goggo, mandag 24. april 2023, klokken 15:04

« forrige - neste »

geear

Ingen tvil om at nyere er bedre, og Kina bedre enn USA, men Model 3 har hatt veldig lite feil i Norge helt siden starten. Mye færre (eller kanskje ingen) gjengangere som omtrent alle biler har/får, som med Model S og X. Har hatt tidlig 3 i familien siden den var ny, og med unntak av den sedvanlige dårlige kvalitetskontrollen i Fremont, så har den vel egentlig vært feilfri. Ulempen er at man går glipp av mange oppgraderinger som er gjort gjennom årene, inkludert varmepumpe, så man bør åpenbart betale mindre for en 2019.

goggo

Hehe - takk for forsiktige advarsler om tidlig årsmodell, men jeg har nå egentlig bestemt meg allerede så det er bare å ønske meg lykke til :)

Jeg skriver ikke kontrakt før om en ukes tid, men har muntlig avtale med selger om at jeg kjøper dersom det ikke framkommer noen overraskelser når Tesla tar en eierskiftekontroll av bilen for meg til uka.

Så hvis noen vil ha en billig og bra Ioniq så er det bare å se her:
  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=300666536

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Vollis47

Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

1317142119

Sitat fra: THE på tirsdag 25. april 2023, klokken 19:01Deler til Tesla er ikke spesielt dyrt, og serviceintervall finnes ikke slik som tradisjonelle biler har. Kia og Hyundai er vel blant de bilmerkene med dyrest og oftest service, og attpåtil med høye delepriser. Det er ikke sikkert kostnaden med å eie TM3 er noe høyere enn å eie en Ioniq selv om verditap blir høyere.
Dette er vel det største aberet med å kjøpe brukt Tesla.

Tesla-eiere er hellig overbevist om at Tesla er hevet over alt annet på markedet og aldri har behov for jevnlig service. Alle med et snev av bilinteresse forstår at dette er helt tullete, men det er greit å være klar over når man er på bruktmarkedet.

Personlig hadde jeg snudd i døren dersom jeg møtte opp hos en privat selger som skrøt av at bilen aldri hadde vært på service.

hELgenen

Det sikreste her er vel å anta at service ikke er gjort så fremt man ikke har kvitteringer som sier noe annet. Ingen biler er immun mot service...

goggo

Er det noen som vil kjøpe en bil eller to så er det bare å si fra, det er minst en bil for mye i carporten her for tida :)
Får veldig dårlig respons på Ioniq annonsen (Finnkode 300666536) , så er åpen for bud der ja...

Forresten: Er det en newbie tråd eller no for Tesla/Model 3 her på forumet? Eller en god FB gruppe?
Jeg skjønner jeg har mye "Tesla ting" å lære selv om jeg har kjørt elektrisk i veldig mange år...
Finner for eksempel ikke ut hvordan jeg skal definere et tidsvindu for lading. Kan definere ladestart ser det ut som, men det må da være en mulighet for å sette at bilen kun skal lade mellom 22:00 og 04:00 for det er da jeg har ledig kapasitet for å holde meg under 5 kW kapasitetsleddet ??

mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.

THE

Det er ikke mulig i Tesla-app eller i bilen å sette lade-stopp tidspunkt. Det nærmeste du kommer er å sette ladegrense i prosent slik at bilen avslutter lading ca. når du vil. Dette er noe jeg også savner i Tesla. Jeg tror det er noen tredjepart Tesla-apper som har denne muligheten, men personlig er jeg litt skeptisk til å oppgi påloggingsinfo til bilen til andre, så jeg har ikke forsøkt dette selv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Hvis du kan lade med for eksempel 3,5 kW så lader du 5 % per time. Setter du ladestart kl. 22 så kan du passe på at du ikke har ladegrense høyere enn 30% mer enn du starter lading på. F.eks. plugg i på 40 og lad til 70.

Ellers bare å lage deg tråder inne på Tesla-forumet, så får du helt sikkert svar på det du lurer på.

Masse aktivitet i de norske Tesla-gruppene på Facebook også, men der er det utrolig mye rart. Ubegripelig mye feilinformasjon der inne.

goggo

Ja da har jeg eid/kjørt Model 3 i et par måneder. Har ikke kjørt så mye lokalt med den enda da det har vært så fint Twizy-vær her på Sørlandet i vår/sommer, men det har da blitt en langtur til Nittedal og en tur til Hovden pluss noen lokale skryteturer med naboer og andre :)
Her er en oppsummering av erfaringene så langt:

• Forsikring: Jeg endte opp med å bytte fra Gjensidige/NAF til Storebrand/COOP med alle mine forsikringer. Flyttet nøyaktig samme forsikringer over, bortsett fra at jeg gikk fra standard Kasko på Ioniq hos Gjensidige til Kasko Super på M3 hos Storebrand. Totalsummen min for forsikringene incl. 2 stk trafikkforsikringsavgift gikk da fra 1666 kr/mnd til 1810 kr/mnd, så i praksis betaler jeg det samme for forsikring av en 2019 M3 LR som jeg gjorde for en 2020 Ionic 38kWh

• Forbruk: Jeg kjører alltid med kupetemp innstilt på 20/Auto og dette fungerer helt perfekt for meg både på M3 og Ioniq. Men har jo ikke testet M3 på vinteren enda, det skal bli spennende å se hvor mye høyere forbruket blir uten varmepumpe. PÅ sommerføre kan jeg i alle fall si at Teslaen er mer effektiv i høye hastigheter mens Ioniqen er mer effektiv på småveier med lave hastigheter.

• Service/kundebetjening: Det er sikkert alt for tidlig for meg å uttale meg om dette, da jeg ikke har hatt noen problemer med bilen enda. Men førsteinntrykket av Tesla i Kristiansand er i alle fall bra. De er ærlige, kundeorienterte og serviceinnstilte. I en helt annen klasse enn Kia og Hyundai forhandlere jeg har forholdt meg til i området.

• Autopilot/selvstyring: Her er dessverre Ioniqen mye bedre enn M3. På M3 ender jeg stort sett opp med å kjøre på TACC i stedet for Autopilot, da det rett og slett blir for mye stress å overvåke Autopiloten hele tida. Det ser også ut til å være færre fantombremsinger med TACC, uten at jeg helt skjønner hvorfor...
    Til og med Mercedes EQAen til søsteren min er bedre enn M3en her, selv om Mercedesen også har sine nykker med fantombremsing innimellom men de er mere behersket enn på M3en. Det mest slitsomme med Tesla Autopilot er at man må slåss mot Autopiloten hele tida, og ikke samarbeide med den som på Ioniq og Mercedes. Hver gang M3en bestemmer seg for å besøke en avkjøringsrampe eller legge seg kloss inntil den gule midtstripa i uoversiktlige høyresvinger så prøver jeg å hjelpe den litt med å styre men da kopler den seg jo ut i stedet for å tolerere at det er sjåføren som tross alt er sjefen...

• Støy: Her er jeg positivt overrasket. Dette er jo en tidlig M3 uten doble vinduer og med mindre støydemping slik jeg forstår det. Men likevel er den mye stillere enn Ioniqen. Jeg kjørte en kort tur med passasjerer i baksetet og kunne lett snakke med de mens jeg kjørte i 100-110 på motorveien. På Ioniq var hjulstøyen ganske dominerende over ca 90 km/t på motorveien. På Ioniq var det originale sommerdekk (Continental, tror jeg?), mens på min M3 er det helt nye QIRIN 990 sommerdekk.

• Brukergrensesnitt/skjerm/app: Her gir jeg 40 poeng av 100 mulige til Ioniq, og 97 poeng til Tesla :)
    Joda - det er ting som kunne vært bedre på Tesla også, men stort sett er det jo veldig bra. Jeg er blitt veldig glad i det minimalistiske rattet (en eller annen biltester sa at rattet minnet minnet om noe som var kjøpt på Ali Express...) som kombinert med menyene på skjermen gir veldig enkel betjening.  F.eks vinduspusser betjeningen gir jeg 100 poeng av 100 mulige. Samme med radio betjening og kart/navigasjon. Må dog trekke litt for blinklys betjening, som jeg synes blir litt kronglete ved kjøring gjennom flere rundkjøringer etter hverandre. Hovedproblemet er jo at man ikke kan gå direkte fra venstreblink til høyreblink av en eller annen mystisk grunn.
    Hvis det hadde vært en opsjon for 5 eller 7 autoblink i stedet for 3 så tror jeg dette også hadde blitt veldig bra.

• Rekkevidde/lading:  Det er jo nesten flaut, men jeg har fremdeles etter 2 måneder ikke hurtigladet Teslaen. Jeg må trekke litt hos Teslaen på at det skal være så inn i granskauen kronglete å få åpnet eller låst opp det ladelokket. Jeg trodde det skulle være sånn at når telefonen min har bluetooth kontakt med bilen så kan man åpne lokket ved å trykke på det? Jeg mener jeg fikk det til en gang, men har nå gitt opp og nå åpner jeg appen og så låser opp lokket derfra når jeg skal kople fra bilen om morran før jeg kjører. Kunne det ikke vært sånn at når bilen låses opp (som på alle? andre elbiler) så kunne lokket bli låst opp for en tidsperiode?
    Men ellers så har jeg ikke helt vent meg til å ha langrekkevidde bil enda :) Kjører nå fra Lillesand til Nittedal og har 30% igjen på batteriet. Det holder til litt småkjøring i Oslo området, og så lader jeg overnatt til 100% på Kommunale ladere i Oslo til en billig penge før jeg kjører hjem igjen.
    Jeg får vel kople til en Supercharger snart for å teste, bare for å se at det fungerer...

• Kjøreglede:
    Twizy         :  150 poeng av 100 mulige :) :)
    Tesla Model 3 :   98 poeng av 100 mulige
    Ioniq         :   75 poeng av 100 mulige

• Totaløkonomi: Who cares? Noe skal man jo uansett sløse bort penga på.

mvh Hugo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: goggo på mandag 26. juni 2023, klokken 10:41Ja da har jeg eid/kjørt Model 3 i et par måneder. Har ikke kjørt så mye lokalt med den enda da det har vært så fint Twizy-vær her på Sørlandet i vår/sommer, men det har da blitt en langtur til Nittedal og en tur til Hovden pluss noen lokale skryteturer med naboer og andre :)
Her er en oppsummering av erfaringene så langt:

• Forbruk: Jeg kjører alltid med kupetemp innstilt på 20/Auto og dette fungerer helt perfekt for meg både på M3 og Ioniq. Men har jo ikke testet M3 på vinteren enda, det skal bli spennende å se hvor mye høyere forbruket blir uten varmepumpe. PÅ sommerføre kan jeg i alle fall si at Teslaen er mer effektiv i høye hastigheter mens Ioniqen er mer effektiv på småveier med lave hastigheter.

• Autopilot/selvstyring: Her er dessverre Ioniqen mye bedre enn M3. På M3 ender jeg stort sett opp med å kjøre på TACC i stedet for Autopilot, da det rett og slett blir for mye stress å overvåke Autopiloten hele tida. Det ser også ut til å være færre fantombremsinger med TACC, uten at jeg helt skjønner hvorfor...
    Til og med Mercedes EQAen til søsteren min er bedre enn M3en her, selv om Mercedesen også har sine nykker med fantombremsing innimellom men de er mere behersket enn på M3en. Det mest slitsomme med Tesla Autopilot er at man må slåss mot Autopiloten hele tida, og ikke samarbeide med den som på Ioniq og Mercedes. Hver gang M3en bestemmer seg for å besøke en avkjøringsrampe eller legge seg kloss inntil den gule midtstripa i uoversiktlige høyresvinger så prøver jeg å hjelpe den litt med å styre men da kopler den seg jo ut i stedet for å tolerere at det er sjåføren som tross alt er sjefen...

• Brukergrensesnitt/skjerm/app: Her gir jeg 40 poeng av 100 mulige til Ioniq, og 97 poeng til Tesla :)
      Joda - det er ting som kunne vært bedre på Tesla også, men stort sett er det jo veldig bra. Jeg er blitt veldig glad i det minimalistiske rattet (en eller annen biltester sa at rattet minnet minnet om noe som var kjøpt på Ali Express...) som kombinert med menyene på skjermen gir veldig enkel betjening.  F.eks vinduspusser betjeningen gir jeg 100 poeng av 100 mulige. Samme med radio betjening og kart/navigasjon. Må dog trekke litt for blinklys betjening, som jeg synes blir litt kronglete ved kjøring gjennom flere rundkjøringer etter hverandre. Hovedproblemet er jo at man ikke kan gå direkte fra venstreblink til høyreblink av en eller annen mystisk grunn.
      Hvis det hadde vært en opsjon for 5 eller 7 autoblink i stedet for 3 så tror jeg dette også hadde blitt veldig bra.

• Rekkevidde/lading:  Det er jo nesten flaut, men jeg har fremdeles etter 2 måneder ikke hurtigladet Teslaen. Jeg må trekke litt hos Teslaen på at det skal være så inn i granskauen kronglete å få åpnet eller låst opp det ladelokket. Jeg trodde det skulle være sånn at når telefonen min har bluetooth kontakt med bilen så kan man åpne lokket ved å trykke på det? Jeg mener jeg fikk det til en gang, men har nå gitt opp og nå åpner jeg appen og så låser opp lokket derfra når jeg skal kople fra bilen om morran før jeg kjører. Kunne det ikke vært sånn at når bilen låses opp (som på alle? andre elbiler) så kunne lokket bli låst opp for en tidsperiode?
      Men ellers så har jeg ikke helt vent meg til å ha langrekkevidde bil enda :) Kjører nå fra Lillesand til Nittedal og har 30% igjen på batteriet. Det holder til litt småkjøring i Oslo området, og så lader jeg overnatt til 100% på Kommunale ladere i Oslo til en billig penge før jeg kjører hjem igjen.
      Jeg får vel kople til en Supercharger snart for å teste, bare for å se at det fungerer...

• Kjøreglede:
      Twizy         :  150 poeng av 100 mulige :) :)
      Tesla Model 3 :   98 poeng av 100 mulige
      Ioniq         :   75 poeng av 100 mulige

• Totaløkonomi: Who cares? Noe skal man jo uansett sløse bort penga på.

mvh Hugo

Det med lading kjenner jeg meg veldig igjen i. Selv med Tesla-lader og åpne knapp får jeg det sjeldent til å funke. Måten jeg løser det på er at jeg åpner førerdøren på gløtt når jeg skal løsne ut ladekabelen og lar være å lukke førerdøren når jeg skal åpne ladeluken - da kan man bare trykke på lokket. Men oftest når jeg skal lade så har jeg kjørt, og da åpner jeg bare ladeluken ved å trykke på skjermen inni, men om du gidder å gå ut om kvelden for å lade, så ville jeg bare åpnet førerdøren på gløtt (bluetooth mot mobilen lar den åpne uten å ta ut mobilen vanligvis), og trykker så på lokket. Jeg gidder ikke tenke på effektledd osv....min lader på 25Amp fra ettermiddag/kveld til morgen, og så får det bli som det blir med strømregningen - ikke veldig stor effektavgift der jeg bor.

Da jeg hadde Model 3P fra 2019 så var forbruket en del høyere om vinteren enn min nåværende Model Y, som har varmepumpe. Men den gang var det ikke noe problem, og forbruket er ikke så ille. Husker at jeg tenkte at dersom jeg kunne slippe varmepumpe på Model Y så ville jeg valgt den vekk (ref lyd osv). Men nå når jeg har den så ville jeg ikke valgt den vekk. Poenget er at rekkevidden sannsynligvis er mer enn god nok selv uten varmepumpe, og Model 3 har veldig lav luftmotstand, så den blir ikke straffet så hardt.

Veldig snodig med det 3-blink-greiene - når trafikkreglene sier at en skal blinke 5 sekunder før du skifter felt / svinger, så stopper det etter ca 3. Burde vært 5 blink. Løser det med å måtte blinke to ganger til høyre etter å ha blinket en gang til venstre (fulle blink).

Autopilot bruker jeg kun unntaksvis, og da på brede store motorveier. Bruker en del cruise control, siden det er så vanskelig å høre hvor fort en kjører, og gidder ikke å stirre på speedometeret...ikke som en bensinbil med gir og masse lyd, hvor du hører om du kjører fortere eller senere.[/list]
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på 27.6.2023, 13:38:41Da jeg hadde Model 3P fra 2019 så var forbruket en del høyere om vinteren enn min nåværende Model Y, som har varmepumpe. Men den gang var det ikke noe problem, og forbruket er ikke så ille. Husker at jeg tenkte at dersom jeg kunne slippe varmepumpe på Model Y så ville jeg valgt den vekk (ref lyd osv). Men nå når jeg har den så ville jeg ikke valgt den vekk. Poenget er at rekkevidden sannsynligvis er mer enn god nok selv uten varmepumpe, og Model 3 har veldig lav luftmotstand, så den blir ikke straffet så hardt.Veldig snodig med det 3-blink-greiene - når trafikkreglene sier at en skal blinke 5 sekunder før du skifter felt / svinger, så stopper det etter ca 3. Burde vært 5 blink. Løser det med å måtte blinke to ganger til høyre etter å ha blinket en gang til venstre (fulle blink).Autopilot bruker jeg kun unntaksvis, og da på brede store motorveier. Bruker en del cruise control, siden det er så vanskelig å høre hvor fort en kjører, og gidder ikke å stirre på speedometeret...ikke som en bensinbil med gir og masse lyd, hvor du hører om du kjører fortere eller senere.

Siden jeg hadde bestemt meg for å kjøpe brukt Model3 og jeg har planlagt å beholde den lenge etter at garantien går ut så tenkte jeg at det sikkert var best å kjøpe en bil uten varmepumpe. Færre dyre saker som kan gå i stykker tenkte jeg. Men nå forstår jeg fra Model 3 Facebook gruppa at folk har mere feil på PTC varmereren enn med varmepumpa på biler som har gått noen år... 

Når det gjelder blinklys i rundkjøring så har jeg etter hvert funnet ut at følgende fungerer for meg:
  • Spaken helt ned til venstre før innkjøring i rundkjøringa
  • Spaken kort til venstre for å skru av venstreblink midt i rundkjøringa
  • Spaken helt over til høyre for å blinke ut av rundtkjøringa
Føles litt "bakvendtland", men da har jeg i alle fall en metode som alltid fungerer.

Autopiloten bruker jeg nå kun unntaksvis og bare på motorveier. Jeg synes besøkene innom alle av/påkjøringsrampene er mer irriterende enn fantombremsinga. Jeg kjører likevel med foten hvilende på pedalen så jeg har lært meg til å korrigere raskt når bilen vil bremse.
På Ioniqen brukte jeg nesten alltid "TACC med steering assist" på alle veier med gul midtstripe og på motorveier. Ja jeg er klar over at dette ikke er samme som Autopilot, men det gir en mye roligere og avstressende kjøring enn denne stresspiloten til Tesla.

Men misforstå meg rett her :) Jeg vil IKKE tilbake til normalbil igjen etter å ha kjørt Tesla et par måneder nå, men man må jo alltid klage på noe...

mvh
Hugo

Daniel_0007

Følger model 3 gruppen på face og, husker fortsatt ikke å ha sett noen ha problemer med ptc varmer men varmepumpe feil er en gjenganger, feil på sensor til vp er en gjenganger og.
Model 3 2019 LR Rwd

goggo

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 28. juni 2023, klokken 09:07Følger model 3 gruppen på face og, husker fortsatt ikke å ha sett noen ha problemer med ptc varmer men varmepumpe feil er en gjenganger, feil på sensor til vp er en gjenganger og.
Ok, kanskje jeg har misforstått noen innlegg der.

Mvh
Hugo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA