Vurderer å bytte fra Ioniq 20 modell til modell 3 LR 19 model. Er jeg dum?

Startet av goggo, mandag 24. april 2023, klokken 15:04

« forrige - neste »

goggo

Teslaen har gått 88000 km, pris rundt 280'
Det er en LR med hengerfeste, nye sommerdekk og ny EU kontroll.

Noe spesielt jeg bør se etter på en 2019 som snart ikke har garanti lenger?
Hvor "farlig" er det egentlig å ha en Tesla Model 3 uten garanti?

Har avtalt å se på den i kveld.

Mvh
Hugo

https://www.finn.no/298453114

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goggo

Nå har jeg kverulert her inne på dette forumet i over 17 år :)
På denne tida har jeg hatt Kewet, IMiev, C-Zero, SoulEV(27kWh), SoulEV(30kWh), Ioniq(38kWh) og en Twizy.

Men dette er første gang jeg seriøst vurderer å kjøpe en Tesla. HJELP! :) :)
Selger er en seriøs familiemann som ikke er spesielt elbil fantast/ekspert.
Han har hatt bilen i 2 år og venter nå på å få en ny Model Y.
Hvordan finner han/jeg ut av historikken på bilen - og hvilke opsjoner den har etc?
Ser vi alt dette via hans APP pålogging, inkl historikk fra forrige eier? Eller ser vi det i bilen på noen måte?
Bilens VIN: 5YJ3E7EBXKF346997 , førstegangs reg 21.06.2019

På forhånd takk - jeg spanderer kaffe og is på nærmeste energistasjon ved anledning til den som kan gi meg noen tips her. Jeg skal se på bilen kl 19 i dag.

mvh
Hugo

Vaduz

Service historikk finner du i appen, der er alle faktura og oversikt over hva som er gjort.
Hva gjelder bilen tror jeg ikke det blir noe problem. Model 3 er ganske enkle biler, og uten noen store feil meg bekjent. Jeg ville kjørt på om du synes prisen og bilen er rett, livet er for kort til ikke å kjøpe en bil man har lyst på:) Med din bakgrunn blir det jo et stort sprang i funksjonalitet og specs!

Husk bare på, at en dyr bil er dyr brukt såvel som ny. Deler, avskrivning, vedlikehold, alt blir stort sett dyrere når du kjøper dyrere bil.

Electric cars in Norway

Goggo  :+1: TM3 er en fin bil. Kan hende det er noe pjusk med bilen men jeg mener det er i utgangspunktet en veldig trygg bil å eie... Nei du er ikke dum ;D

goggo

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 25. april 2023, klokken 17:18Goggo  :+1: TM3 er en fin bil. Kan hende det er noe pjusk med bilen men jeg mener det er i utgangspunktet en veldig trygg bil å eie... Nei du er ikke dum ;D

Takk :)

Har prøvekjørt bilen både lenge og vel nå, kjørt både på motorvei og hullete småveier her nede på Solkysten.
Dette er jo en Freemont bil som har gått nesten 90.000 km så jeg ventet meg mye støy og skrangling etter å ha lest de mange kommentarene om disse USA bilene her inne på forumet...

Men bilen føltes "rock solid" under alle forhold, og støynivået er vel faktisk lavere enn på Ioniqen min så jeg begynner alt å glede meg til Spania tur med Teslaen til vinteren.
Jeg har riktignok ikke skrevet kontrakt ennå, ser ut som kontrakt og overtagelse kan bli i slutten av neste uke hvis alt går etter planen.
Bilen skal først inn for noe småfikser på garanti til uka og da skal Servicesenteret i Sørlandsparken også ta en eierskifte statuskontroll på den for meg for en billig penge.

Førsteinntrykket av Tesla Service der var bare helt fantastisk - de er uendelig mye mere serviceinnstilt og kundevennlige enn alle de andre bilforhandlerne jeg har forholdt meg til i området her.

mvh
Hugo

THE

Deler til Tesla er ikke spesielt dyrt, og serviceintervall finnes ikke slik som tradisjonelle biler har. Kia og Hyundai er vel blant de bilmerkene med dyrest og oftest service, og attpåtil med høye delepriser. Det er ikke sikkert kostnaden med å eie TM3 er noe høyere enn å eie en Ioniq selv om verditap blir høyere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

goggo

Sitat fra: THE på tirsdag 25. april 2023, klokken 19:01Deler til Tesla er ikke spesielt dyrt, og serviceintervall finnes ikke slik som tradisjonelle biler har. Kia og Hyundai er vel blant de bilmerkene med dyrest og oftest service, og attpåtil med høye delepriser. Det er ikke sikkert kostnaden med å eie TM3 er noe høyere enn å eie en Ioniq selv om verditap blir høyere.

Ja det er det inntrykket jeg begynner å få også. For eksempel så hadde forrige eier ødelagt et nøkkelkort og måtte få et nytt. Ca 2000 kroner sa han. Hva koster en bilnøkkel til en "normal" :) bil nå??  Nærmere 10.000,- ??

Og du har rett i at Hyundai/Kia service er rådyrt, og de har blitt veldig strenge på det med at servic "må" tas på merkeverksted for å unngå garantidiskusjoner. Og det værste er at de prøver seg med forskjellige tillegg på serviceprisene, det har jeg selv opplevd. Så nå de siste årene ba jeg alltid om skriftlig pristilbud før jeg leverte disse bilene på service. Blir bare dritt lei av å måtte forholde meg til sånne firmaer. 

mvh
Hugo

RJK

Sitat fra: goggo på tirsdag 25. april 2023, klokken 19:24
Sitat fra: THE på tirsdag 25. april 2023, klokken 19:01Deler til Tesla er ikke spesielt dyrt, og serviceintervall finnes ikke slik som tradisjonelle biler har. Kia og Hyundai er vel blant de bilmerkene med dyrest og oftest service, og attpåtil med høye delepriser. Det er ikke sikkert kostnaden med å eie TM3 er noe høyere enn å eie en Ioniq selv om verditap blir høyere.

Ja det er det inntrykket jeg begynner å få også. For eksempel så hadde forrige eier ødelagt et nøkkelkort og måtte få et nytt. Ca 2000 kroner sa han. Hva koster en bilnøkkel til en "normal" :) bil nå??  Nærmere 10.000,- ??

Og du har rett i at Hyundai/Kia service er rådyrt, og de har blitt veldig strenge på det med at servic "må" tas på merkeverksted for å unngå garantidiskusjoner. Og det værste er at de prøver seg med forskjellige tillegg på serviceprisene, det har jeg selv opplevd. Så nå de siste årene ba jeg alltid om skriftlig pristilbud før jeg leverte disse bilene på service. Blir bare dritt lei av å måtte forholde meg til sånne firmaer. 

mvh
Hugo

Må bare få protestere på det med Hyundai/Kia-service dyrest. Jeg har til nå ikke betalt mer enn 3,5 K for service med luftfilterbytte + bremseservice, men vanlig service ligger på 2,5K.

Sett andre biler som har service godt over 5K, og selv om det da på noen er 2. hvert år, så blir altså den ene servicen dyrere enn 2 servicer med luftfilterbytte og bremseservice på service nr. 2.

Så lurer veldig på hvor dere har det fra at disse har så dyr service...

En annen ting er jo forsikring. Får jo fort råd til en service eller to for forskjellen i forsikring mellom en Kona og en TM3/TMY. Det bør jo og regnes på.

For all del, jeg har lyst på en Tesla selv. Men den blir fort dyrere å eie enn en Kona selv om kjøpsprisene er skremmende nære, og Konaen burde vært godt billigere enn disse to teslaene.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. april 2023, klokken 20:40

mvh
Hugo

Må bare få protestere på det med Hyundai/Kia-service dyrest. Jeg har til nå ikke betalt mer enn 3,5 K for service med luftfilterbytte + bremseservice, men vanlig service ligger på 2,5K.

Sett andre biler som har service godt over 5K, og selv om det da på noen er 2. hvert år, så blir altså den ene servicen dyrere enn 2 servicer med luftfilterbytte og bremseservice på service nr. 2.

En annen ting er jo forsikring. Får jo fort råd til en service eller to for forskjellen i forsikring mellom en Kona og en TM3/TMY. Det bør jo og regnes på.

For all del, jeg har lyst på en Tesla selv. Men den blir fort dyrere å eie enn en Kona selv om kjøpsprisene er skremmende nære, og Konaen burde vært godt billigere enn disse to teslaene.  8)
Sitat fra: RJK på tirsdag 25. april 2023, klokken 20:40

mvh
Hugo

Problemene med Kia og Huyndai er den dyre kjølevæsken som må byttes etter hvert.

Model 3 2019 LR Rwd

geear

Sitat fra: goggo på tirsdag 25. april 2023, klokken 19:24Ja det er det inntrykket jeg begynner å få også. For eksempel så hadde forrige eier ødelagt et nøkkelkort og måtte få et nytt. Ca 2000 kroner sa han. Hva koster en bilnøkkel til en "normal" :) bil nå??  Nærmere 10.000,- ??
2 stk nøkkelkort koster 370,- kroner:

https://shop.tesla.com/no_no/product/n_kkelkort

Skal du ha mer "tradisjonell" keyfob (om Tesla sin lille "bil" kan kalles det), så finner du den på samme side til 2100,- og du kan programmere den selv på noen sekunder i bilen. Forøvrig helt unødvendig når du finner ut hvor bra det er å ha telefonen som nøkkel. ;)

Bare å glede seg til Tesla-eierskap, det engasjerer på godt og vondt, og personlig har Tesla service hatt noen lows, men stort sett leverer de service på et annet nivå enn noen andre, og da spesielt enkeltheten med lånebiler (nå signerer man elektronisk og får bilen rett inn i app), servicetimer (kan kansellere/endre i app selv kvelden før om du vil), regninger og servicerapporter kommer rett i app og ås videre. Å komme til Bertel O. Steen, Volvo, BMW eller Audi føles som å gå tilbake i tid. Sistnevnte håper jeg forøvrig er det verste som finnes på norsk jord, for der har jeg virkelig ikke lyst til å måtte tilbake.

geear

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. april 2023, klokken 20:40Må bare få protestere på det med Hyundai/Kia-service dyrest. Jeg har til nå ikke betalt mer enn 3,5 K for service med luftfilterbytte + bremseservice, men vanlig service ligger på 2,5K.

Er prisene dine fra merkeforhandler?

Trodde de hadde ganske standardiserte priser på tvers av forhandlere og landet, men det er iallfall ikke 2500,- for eneste service på vår e-Niro. Den billigste var vel 3-4k omtrent for å sjekke dekkdybden og påpeke ripe i plastfangere på korrosjonskontroll (doh), mens den utvidede med bremsevæske var godt over 5k. Hadde den første hos merkeforhandler så ga jeg f og leverte til Automester-verksted som jeg har veldig god erfaring med, og da snakker vi tilsvarende priser som du nevner.

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. april 2023, klokken 20:40En annen ting er jo forsikring. Får jo fort råd til en service eller to for forskjellen i forsikring mellom en Kona og en TM3/TMY. Det bør jo og regnes på.
Her er e-Niro:

Bonus: 75 % mer enn 5 år
Årlig kjørelengde: 12 000 km
Førere under 23 år: NEI
Merke/modell: KIA E-NIRO 64 KWH

Dekninger    Egenandel    Pris per år
Ansvar        1 735
Kasko    6 000    3 131
Leiebil        203
NITO Trafikkulykke person        85
Totalpris forsikring        5 154

Her er Model Y Performance:

Årlig kjørelengde: 16 000 km
Merke/modell: TESLA MODEL Y PERF.

Dekninger Egenandel Pris per år
Ansvar Bil 2 489
Kasko Bil 6 000 4 193
Parkeringsskade 175
Elbil Safety 536
Maskinskade Bil 185

Totalpris forsikring 7 578

2400,- i forskjell, men Teslaen har 4000 km mer i årlig kjørelengde, egenandelsfri parkeringsskade, elbil safety-pakken og maskinskade, så det er snakk om noen hundrelapper i forskjell i året, på en bil som gjør 0-100 på 3-tallet, mot en døll Kia. Verdt hver krone!  8)  ;D

RJK

Sitat fra: geear på tirsdag 25. april 2023, klokken 22:35
Sitat fra: RJK på tirsdag 25. april 2023, klokken 20:40Må bare få protestere på det med Hyundai/Kia-service dyrest. Jeg har til nå ikke betalt mer enn 3,5 K for service med luftfilterbytte + bremseservice, men vanlig service ligger på 2,5K.

Er prisene dine fra merkeforhandler?

Trodde de hadde ganske standardiserte priser på tvers av forhandlere og landet, men det er iallfall ikke 2500,- for eneste service på vår e-Niro. Den billigste var vel 3-4k omtrent for å sjekke dekkdybden og påpeke ripe i plastfangere på korrosjonskontroll (doh), mens den utvidede med bremsevæske var godt over 5k. Hadde den første hos merkeforhandler så ga jeg f og leverte til Automester-verksted som jeg har veldig god erfaring med, og da snakker vi tilsvarende priser som du nevner.

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. april 2023, klokken 20:40En annen ting er jo forsikring. Får jo fort råd til en service eller to for forskjellen i forsikring mellom en Kona og en TM3/TMY. Det bør jo og regnes på.
Her er e-Niro:

Årlig kjørelengde: 12 000 km
Førere under 23 år: NEI
Merke/modell: KIA E-NIRO 64 KWH

Dekninger    Egenandel    Pris per år
Ansvar        1 735
Kasko    6 000    3 131
Leiebil        203
NITO Trafikkulykke person        85
Totalpris forsikring        5 154

Her er Model Y Performance:

Årlig kjørelengde: 16 000 km
Merke/modell: TESLA MODEL Y PERF.

Dekninger Egenandel Pris per år
Ansvar Bil 2 489
Kasko Bil 6 000 4 193
Parkeringsskade 175
Elbil Safety 536
Maskinskade Bil 185

Totalpris forsikring 7 578

2400,- i forskjell, men Teslaen har 4000 km mer i årlig kjørelengde, egenandelsfri parkeringsskade, elbil safety-pakken og maskinskade, så det er snakk om noen hundrelapper i forskjell i året, på en bil som gjør 0-100 på 3-tallet, mot en døll Kia. Verdt hver krone!  8)  ;D
Dette er Mobile Ensjø der jeg kjøpte bilen, så definitivt merkeforhandler.
Bosted Oslo

goggo

Ja om en uke skal jeg forhåpentligvis flytte min forsikring over fra Ioniq 2020 til Tesla M3 LR 2019, så da får vi jo se "sannheten" på hva prisforskjellen blir :)
Samme kjørelengde, samme egenandel, samme adresse, samme sjåfør.

Ioniqen setter jeg på en egen forsikring med lavest mulig kjørelengde inntil jeg får solgt den.

Alt var jo så mye bedre i gamle dager :)  Jeg husker det var sånn på 70-80 tallet at når man byttet bil så kunne man ha en bil ekstra på samme forsikringen i inntil en måned uten å betale noe ekstra...

mvh
Hugo

RJK

Sitat fra: goggo på onsdag 26. april 2023, klokken 13:35Ja om en uke skal jeg forhåpentligvis flytte min forsikring over fra Ioniq 2020 til Tesla M3 LR 2019, så da får vi jo se "sannheten" på hva prisforskjellen blir :)
Samme kjørelengde, samme egenandel, samme adresse, samme sjåfør.

Ioniqen setter jeg på en egen forsikring med lavest mulig kjørelengde inntil jeg får solgt den.

Alt var jo så mye bedre i gamle dager :)  Jeg husker det var sånn på 70-80 tallet at når man byttet bil så kunne man ha en bil ekstra på samme forsikringen i inntil en måned uten å betale noe ekstra...

mvh
Hugo

Nå kan du vel få 14 dager til en måned på nyeste bilen bortimot kostnadsfritt, fordi man håper og tror du ikke gidder flytte avtalen innen fristen. Så forskjellen er altså bare hvilken du får gratis forsikring på (om det ikke er falt ut)...  8)

Eks.
https://www.if.no/privat/forsikring/bilforsikring/fri-start
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA