Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Eyvind, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Eyvind

Tegnet for elektrisk feil lyste plutselig i kveld (tirsdag), og Elmer (en Berlingo, red.anm.) starter ikke! Skulle bare flytte bilen litt. Prøvd stor reset, samt å lade noen minutter. Hjelper ikke. Vannpumpa går.

Noen stikkord:
- Vannservice foretatt for en uke siden, kjørt ca 12 mil etterpå. Alt normalt.
- Kjørte sist mandag.
- Første skikkelige frostnatt til tirsdag. 4 minus kanskje. Ca 0 grader nå.
- Fikk byttet blinklys torsdag, om det skulle ha noe å si...
- Bilen kjørt 86500 km, børster byttet ved 72000.

Teori: Bilen har en hittil ukjent sperre mot å kjøre på glatta med sommerdekk? Andre forslag? Noe som ikke har tålt kulde?

Skal (skulle) tilfeldigvis på verksted for å bytte bakaksel onsdag, men det blir nok vanskelig.. Setter bilen til å lade noen timer i natt (står litt under 20 % nå).
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

sven erik

se om den tar lading  om ikke kan det hvære 12 volt batteriet

elektrolux

Enig med Sven Erik:

Sjekk det elementære først. Den lave temperaturen er kanskje et clue, og påvirker 12V batteriet som kan svikte når kulden setter inn.

Sjekk også 162V batteriet.

Kjører muligens forbi mot helgen og kan lese av ev feilmeldinger.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Eyvind

Bilen klarte å lade igår, men testet ikke mer enn et par minutter.

Satte den til lading med timer i natt, for å nå ca 50 % før jeg skulle dra (i tilfelle den skulle starte, men ikke for mye i tilfelle den ville stå stille en lenger periode). Stod opp nå og erfarer at den IKKE tar imot lading lenger.

12 v batteriet bør egentlig ikke være gåent da det ble byttet for under ett år siden, til den typen som forumet anbefalte varmt. Syntes å se et grønt lys på dette også igår. Ikke merket noen av de forrige symptomene heller (vannpumpe som starter av seg selv).

Ringer og avbestiller timens hos verkstedet inntil videre, og tar apostlenes hester til jobb i dag. Du er hjertelig velkommen på en kopp kaffe i helgen med nogot attåt, Electrolux ;-)
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Eyvind

Ingen som har stått opp enda, og har noen nye ideer?
Når vet du, Electrolux, om du kommer forbi i helgen?

Aner ikke om det er et alternativ å få bilen taua til Abrahamsen Auto i sørlandsparken og be dem se på det. Den skal uansett dit for å bytte bakaksel. De har en fyr der som har "gått et kurs", men har mest erfaring med nye elbiler. Andre i Agder som har diagnoseverktøy? Har en Ev-lite liggende etter vannservice fortsatt.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

elektrolux

Da er desverre turen min til Oslo utsatt minst en uke til.

Ideelt burde du fått lest av feilmeldinger som kan ligge lagret.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Eyvind

"Eventyret" fortsetter!
Beit i det sure eplet og fikk bilen kjørt til Abrahamsen Auto i Sørlandsparken. De har sett på den denne uka. De har et diagnoseverktøy (vet ikke hvilket), og "noe" kompetanse.

Ifølge diagnosen trengte bilen vannfylling! Dette er rart, ettersom jeg foretok vannservice for ca 3 uker siden. Abrahamsen foretok vannservice, og fylte 12 liter (ca samme som jeg fylte sist).
- Kan det bety at en av kassene er lekk?

Så det intrikate ved å sette bilen bort til noen med "noe" kompetanse:
Vedkommende fulgte prosedyren for vannservice som diagnoseverktøyet ga. Denne sa:
1. Fylle vann
2. Sette på lading.
Såvidt jeg forstår, er dette prosedyre for blybatterier. Teori: Diagnoseapparatet var stilt inn på blybatterier.
Samtidig fikk jeg oversendt en prosedyre fra Citroen, som de ikke hadde fulgt, som beskriver normal prosedyre for nikkel-cad.

- Dette har trolig ødelagt/skadet batteriene på ett eller annet vis. Hva?

Etterpå lyser fortsatt tegnet for elektrisk feil, og bilen går fortsatt ikke. Energinivået er 100 %.
- Hva er/var egentlig feil med bilen? Takker på forhånd svært for gode råd og forslag!
PS! Dette er bil nr 1 av 1...



Kopi av epost fra mekaniker:
Dette er den tekniske beskrivelsen for oppfylling av vann!
Før denne operasjonen ble utført, var jeg inne med diagnosetesteren, og slettet "varsel om meddelelse av vann nivå". Prosedyren med diagnosetesteren ga meg deretter beskjed om å fylle batteriene med vann, og deretter lade bilen.

Energi måleren i bilen viser 100%, men med forsøk på "start" lyser varsellampen for elektrisk feil (V1703) samt varsellampen for manglende vann nivå (V4017)

Bilen vil fortsatt ikke gå hverken fremover eller bakover.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

møbelsnekkern

Triste greier! :(

Er vel kanskje en pekepinn om at det nesten er håpløst og sette bil på verksted som ikke har så mye kompentanse eller erfaring med elbil(?)

Haugesunds område

Eier av en Citroen AX '96 mod. Samt Citroen Saxo '01 mod.
2 el-sykkler fra sykkelett (en til dama og en til meg! ;) )

- "Et døgn skulle hatt 48 timer, da hadde jeg fått tid!"

elektrolux

#8
Triste greier. Skulle nesten trodd enkelte av disse verkstedene hadde hemmelige avtaler med vegvesenet som ser ut til å ønske disse bilene vekk fra veien.

Ville hørt med SAFT om de kan finne fram en prosedyre for å forsterke luten igjen. Kanskje har de en fiks på dette allerede. Dette er ikke første gang et verksted blander vannfylleprosedyrer på bly og NiCd.

Dersom verkstedet har fyllt ca 1/2l vann oppi hver av de 27 blokkene som allerede var fulle etter sist vannservice vil dette ha tynnet ut luten til en beregnbar styrke. Det positive oppi dette er at vi vet batteriet allerede var fyllt med vann. Har selv forsøkt å tømme et batteri for strøm og så fyllt den med lut i stedet for vann og så ladet den for å øke lutkonsentrasjonen når jeg vet dette har skjedd. Husker desverre ikke om dette reddet batteriet, og jeg hadde heller ikke prehistorien. I ditt tilfelle vet vi nøyaktig historikken, og kan kanskje fylle sterkere lut enn det batteriet skal ha, for å ende opp med riktig konsentrasjon til slutt.

Teorien er at den riktig konsentrerte luten vil blande seg med den uttynnede luten, og gi en mer riktig lutblanding. Overskytende lut renner over ved første opplading.

Bare pass på at det ikke fylles batterisyre da det ville vært game over, finale!

Ellers har kanskje verkstedet en forsikring mot slike tabber, og du ender opp med et nytt batteri. ;)



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Eyvind

Vel, jeg har det i det minste fått det svart på hvitt hva de har gjort, så de kan ikke gå tilbake på dette. Antok alle verksted hadde en forsikring eller liknende i tilfelle. Snekkerne vi hadde i huset her nettopp hadde en forsikring på 15 millioner eller noe...

Noen ubesvarte spørsmål:
- De sier de fylte 12 liter vann. Hvordan er dette mulig når batteriene nettopp var fylt? Ett eller annet var galt i utgangspunktet.
- Hvem kan ta over problemet og rette opp skaden? De snakker om verkstedet i Grimstad som evt må ta over - er det Alternativ Energi?

Ja, jeg "ser for meg" nye batterier. Dette hadde vært enda mer fristende hvis ikke batteriene var "så gode som nye" i utgangspunktet - kjørte eks. 107 km i sommer, til tross for at nesten alle er 10 år gamle. Begynner å fabulere om Lithium, selv om det kanskje er litt luxus i en så gammel bil.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

elektrolux

#10
Nå etter 15 sep 2012 er faktisk ombygging litium et reelt alternativ.

Ville i så fall anbefalt å tatt bilen til Tyskland, slik at de samtidig kan utstede papirer på ombyggingen.

Reglene som nettop er innført gir nå rom for at en slik godkjenning MÅ godtas også i Norge om den ikke medfører miljømessige eller sikkerhetsmessige negative konsekvenser.

Har forbindelser som kan ordne dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Eyvind

Vel, det kan jo være interessant.

Men jeg har fortsatt ikke fått svar på spørsmålet om hvordan verkstedet klarte å fylle 12 liter vann på fulle batterier. Kan det dreie seg om en lekkasje?

Bilen oppførte seg normalt - kjørte den ned til ca 17 % før jeg parkerte den. Dagen etter ville den ikke starte. Hva som enn oppstod virker det som det skjedde mens den stod stille. I etterkant mente jeg at batteriindikatoren sank til knapt 10 % på 8 dager, men er litt usikker på akkurat hva den startet på.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

elektrolux

Vannstanden på NiCd celler er avhengig av ladetilstanden.

Fyller verkstedet vann ved 17% eller mindre ladetilstand vil de få på masse vann. Når batteriet siden lades, vil vannet, som nå er utblandet med lut flomme over og ut vannstussene.

Dermed tynnes luten ut, og indre motstand i batteriet øker, med påfølgende varmgang og redusert rekkevidde.

Grunnen til at bilen ikke startet dagen etter er vanskelig å svare på, men kan være IGBT'en som hugger opp likestrømmen. Du har jo en ekstra Sagem boks, så dette er det minste problemet ditt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Eyvind

Sagemboksen har jeg nå solgt, med unntak av computeren.

MEN nå har bilen omsider blitt feilsøkt hos Grimstad Bil. Jeg fikk høre det var "en føler som registrerer om bilen ruller eller ei", som var gåen. Den var full av irring og de klarte ikke få liv i den.

De får trolig vite ila mandagen om de kan få tak i denne. Er det noen her som kjenner igjen problematikken? Evt som skulle ha en liggende?
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

elektrolux

Jeg har slike, og det kan faktisk være feilen. Noen biler er forbrukere av disse sensorene. Sender en over i dag. SMS meg adressen.

Det eneste du kan gjøre er å prøve en slik sensor. Likevel betyr samme feilmelding også ofte at motorstyringen sin IGBT er defekt.

Heller ikke noen katastrofe. Har også slike. ;)

Men hvordan kunne du selge den eneste reserve styringen du hadde?  Vet du ikke at Peugeout tar 175000 NOK for disse?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA