Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Saxo til salgs med defekte batterier

Startet av Olemann, torsdag 22. november 2012, klokken 11:52

« forrige - neste »

timingbeltkiller

#15
Det vil lønne seg stort å beholde bilen til elbilfordelene faller bort senest 2018, og nybilene dobles i pris.
Da må nødvendigvis bruktprisene gjøre et hopp slik at du kan hoppe av elbilkarusellen med minimal avskriving + gå tilbake til en diesel eller hybrid.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Lanber

Hvorfor skal man gå tilbake til diesel i 2018? 
Det blir som å finne opp bålet som førstemann, så slukke det på grunn av brannfare.

I 2018 vil ren EL være et reelt alternativ til biler drevet med diesel/bensin og også hybrider av disse
EL bil skal jeg bestandig ha! 

foxy

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 14. januar 2013, klokken 19:34
Det vil lønne seg stort å beholde bilen til elbilfordelene faller bort senest 2018, og nybilene dobles i pris.
Da må nødvendigvis bruktprisene gjøre et hopp slik at du kan hoppe av elbilkarusellen med minimal avskriving + gå tilbake til en diesel eller hybrid.

uten elbilfordeler - faller el-bil markedet sammen frem til elbiler er konkurransedyktig på pris (inkl.mva) vs fosile biler.
I-miev 2011
Asker

hkaspenberg

#18
Sitat fra: foxy på tirsdag 15. januar 2013, klokken 00:22
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 14. januar 2013, klokken 19:34
Det vil lønne seg stort å beholde bilen til elbilfordelene faller bort senest 2018, og nybilene dobles i pris.
Da må nødvendigvis bruktprisene gjøre et hopp slik at du kan hoppe av elbilkarusellen med minimal avskriving + gå tilbake til en diesel eller hybrid.

uten elbilfordeler - faller el-bil markedet sammen frem til elbiler er konkurransedyktig på pris (inkl.mva) vs fosile biler.

Noe som ikke vil skje på maaaaange år. Uten politisk styrte incentiver vil den teknologien som i øyeblikket gir størst fortjeneste alltid vinne frem og alt annet legges til side. Se bare på hva som skjedde i California for drøye 10 år siden når ZEV programmet ble lagt på vent etter massivt press fra bil- og oljeindustrien.

(Se f.eks http://www.e2.org/ext/document.jsp?docId=1043 eller Google "california zev history")

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

timingbeltkiller

Sitat fra: Lanber på mandag 14. januar 2013, klokken 21:44
I 2018 vil ren EL være et reelt alternativ til biler drevet med diesel/bensin og også hybrider av disse
Velger å tolke dette som: "Elbiler er blitt kommersielt konkurransedyktige når de statlige særfordelene inkl prissubsidiering har fallt bort"

Tviler jeg sterkt på.  Men bare fremtiden kan avgjøre hvem som er mest rettspådd.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Lanber på mandag 14. januar 2013, klokken 21:44
Hvorfor skal man gå tilbake til diesel i 2018? 
Det er eneste måten å økonomisk høste fordelen av bruktbilhoppet du får med doblet nybilpris.
For bytter du ut elbilen med en ny elbil, går vinninga ( i bruktbilpris) opp i spinninga (høyere nybilpris).

Du kan naturligvis beholde den gamle elbilen til den er skrotmoden.
Men også da går du glipp av prishoppet ved overgangen til dyrere nybiler.
For du får 100% avskrivning av kjøpesummen gammel bil
+ må betale forhøyet nypris dersom du fortsetter med elbil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rødkleiv

Sitat fra: covi på lørdag 29. desember 2012, klokken 12:19
Ny pris på trilling er ca 200k. etter ett år går de for ca 160k (ligger på finn til den prisen i allefall).
Så til gjettingen: Om tre år vil jeg anta en pris på ca ca 120k. og om fem år ca 100k.
Kansje litt optimistiske tall mtp at om 5 år så forsvinner sannyneligvis mange av elbilfordelene.

Kikket litt på gamle tråder og fant denne. Bruktprisene på trillinger kan se ut til å ha falt noe mer enn det som gjettes på her - all respekt for øvrig, jeg hadde ikke gjettet bedre selv.
Så vidt jeg vet er den absolutte bunnen er 50-60' som en forhandler tilbyr i innbytte for en 11/12 trilling. På finn.no starter de på litt over 80', dvs at de minst attraktive nok går for "noen og 70'".

Jeg har ikke gjort noe vitenskapelig undersøkelse, men sammenlignet med andre småbiler har trilling kanskje tapt seg 40-50' mer på tre år.
La oss si 15' ekstra i verditap pr år. Samtidig har man spart bom/fergepenger (alt fra 0 til mange tusen avhengig av hvor man bor). For de "heldigste" har bom- og fergepengene alene vært nok til å gå i null (sammenlignet med en annen småbil som ble kjøpt ny i 2012). Så har man spart på billig drivstoff, minst 5'/år hvis man kjører 10' km/år. Så hvis man ikke har noe særlig bompenger på sin ferd må man ha kjørt en del for å gå i null. Servicer vet jeg egentlig ikke om har vært så oppsiktsvekkende rimelig på disse bilene? Tror ikke det har vært noen stor kilde til finansiell gevinst.

Min konklusjon er at om man kjøpte en trilling for ca tre år siden, har kjørt en del og /eller sluppet unna en del bompenger så har det vært lønnsomt tross ganske stygt verditap.

I tillegg er det jo andre fine ting med trillingene som ikke kan måles i penger, f.eks at man suser avsted i kollektivfeltet og sparer masse tid. Og at man kan sove med god samvittighet for å ha vært snill mot miljøet.

SteinHolstad

Har vel også sammenheng med prisfall på ny Trilling - kjøpte ny Mitsubishi I-MIEV i mars til 145.000 med metallic lakk og sommer og vinterdekk - ferdig på veien.

Prøvde samtidig å selge min 4 år gamle Kia Venga som var gått 60.000 - innbytte pris var da 100.000 og som ny kostet den 230.000.  Er jo ikke noe lite verdifall det heller.  Min datter fikk glede av den bilen istedet.

Bil blir vel sjelden noe mer enn en utgiftspost og med en trilling tror jeg vi har har av de absolutt rimeligste bilene å eie med lav pris og lavt strømforbruk og elbilfordelene så lenge de varer.
2015 - Mitsubishi imiev

tomrh

Vår i-MiEV har allerede spart oss for 100' over drift vs. bensinalternativet da vi kjøpte. Vi gav hele 214' i 2012 - det var slik prisene var i Trøndelag, så foreløbig er vi i tap. Neste år nås break-even, deretter gevinst - noe vi også planla. Uansett hva bruktmarkedet for tiden priser den til så er bruksverdien høyere, er ikke så mange som vil selge sine brukte trillinger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

K S

Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. mai 2015, klokken 14:40
Vår i-MiEV har allerede spart oss for 100' over drift vs. bensinalternativet da vi kjøpte. Vi gav hele 214' i 2012 - det var slik prisene var i Trøndelag, så foreløbig er vi i tap. Neste år nås break-even, deretter gevinst - noe vi også planla. Uansett hva bruktmarkedet for tiden priser den til så er bruksverdien høyere, er ikke så mange som vil selge sine brukte trillinger.

Til de som evt skulle synes de har tapt mye på sin trilling:
Solgte VW Tiquan til fordel for elbil (angrer ikke!

Reodor

Opplevd verdifall er selvfølgelig forskjellen på pris når man kjøpte fratrukket salgspris men for trillingene som har hatt så stort fall i nypris er dette en dårlig veileder for hvor mye prisene vil falle fremover.
Når ny bil koster 140 000,- og folk er villige til å kjøpe tre år gamle biler for 90 000,- viser det vel at bruktbilene er populære og at med "vanlig" regning ligger prisfallet på under 10% per år for de tre første år.

Dette mener jeg viser at bilene holder seg godt i pris.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

tomrh

Sitat fra: Reodor på onsdag 20. mai 2015, klokken 08:28
Når ny bil koster 140 000,- og folk er villige til å kjøpe tre år gamle biler for 90 000,- viser det vel at bruktbilene er populære og at med "vanlig" regning ligger prisfallet på under 10% per år for de tre første år.

Dette mener jeg viser at bilene holder seg godt i pris.
Det kan ha med historisk modellutvalg innen elbilsegmentet å gjøre. Det er en ikke ubetydelig kjøpergruppe som aldri kan tenke seg å kjøpe ny bil, og som maks bruker 100k på bruktbil. Unge mennesker i sin første, dårlig betalte jobb, nyetablerte par med lån opp til øra, nyskilte, uføretrygdede, arbeidsledige, innvandrere etc. Hvilke alternativ finnes? Første generasjon elbil med Think, Reva etc er sjansespill - virker batteriet i morgen? Da fremstår brukte driftssikre trillinger til 80-100k som det eneste elbilalternativet, og dette holder nok bruktprisene oppe enn så lenge. Om ett år eller to vil brukt Leaf droppe under 100k og tilfredsstille denne kjøpergruppa. Da blir nok trillingene nærmest verdiløse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Reodor

Er på ingen måte hverken spåmann eller ekspert på bilpriser, men at en nærmest problemfri småbil med lave drifttsutgifter skal bli nærmest verdiløs tviler jeg sterkt på.

Jeg tror det som kan få bruktprisene til å falle mye er fortsatt fall i nybilpris, økt usikkerhet knyttet til batteriene eller at de spontant tar fyr i garasjen..
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

AmocoCadiz

Ville heller ikke vurdere brukte trillinger som verdiløse når konkurentene kommer under 100 000kr.
Selv trillinger etter 5 + år og uten garanti, kanskje med noe alderssvekkede batterier ned mot 70-80% kapsitet, er det fortsatt mye bruksverdi i disse bilene som jobbpendlingsbil og nærkjøring i og rundt byer.
Alternativet under som enda eldre Buddy, Think og Ræva vil ikke gi samme bruksverdi o driftssikkerhet. De store selskapene som Mitsubishi, Peugeot og Citroen lever i beste velgående og vil fortsatt kunne gi service.
Det er også et stort marked for bruktbiler mellom 50-75000kr, et segment som elsker japanproduserte biler som er kjent for kvalitet og lite mekaniske feil.
I tilegg har trillinger Chademo-lademulighet, og med et stadig økende og tettere hurtigladenett, vil det gi trillinger (og velbrukte Leaf) en vitamininsprøyting til forlenget levetid og bruksmuligheter ( og begrenset verditap) !

Rødkleiv

Sitat fra: Reodor på onsdag 20. mai 2015, klokken 08:28
Opplevd verdifall er selvfølgelig forskjellen på pris når man kjøpte fratrukket salgspris men for trillingene som har hatt så stort fall i nypris er dette en dårlig veileder for hvor mye prisene vil falle fremover.
Når ny bil koster 140 000,- og folk er villige til å kjøpe tre år gamle biler for 90 000,- viser det vel at bruktbilene er populære og at med "vanlig" regning ligger prisfallet på under 10% per år for de tre første år.

Dette mener jeg viser at bilene holder seg godt i pris.

Nja, det blir feil å regne dagens nybilpris mot dagens bruktpris. Verditapet må regnes av det bilen kostet ny for tre år siden.

Men jeg er enig i at hvis 2012 trillinger omsettes for 90', så verdsettes en bruktbil høyt i forhold til en ny.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA